Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppling mellan dator och TV (Bara ljud ingen bild)


lfrn

Rekommendera Poster

Jag har kollat och gjort sökningar, men finner inga svar på min fråga.

 

Jag har sedan länge haft en koppling mellan mitt grafikkort RADEON X300 och en TV. Jag använder en adapter i grafikkortet som sedan ansluter både ljud och bild via en scartkontakt i TV:n. Det har fungerat bra. Men plötsligt en dag när jag skulle kolla på en video på datorn så kom det ingen bild på TV:n. Istället står det "No signal" på TV:n. Jag kan varken se skrivbordet eller videos. Däremot kan man höra ljudet från datorn på TV:n. Mina inställningar är de samma som de alltid har varit (tror jag) och jag väljer tv:n som primär skärm för att video ska fungera....men nu gör det inte det ändå.

 

Frågan är enkel.. Finns det någon lösning på detta? Eller är det så att något måste ha gått sönder?

 

Mvh // Sam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa först så att inget sitter löst och glappar, testa med en vanlig monitor, testa ett annat grafikkort på din dator och testa din x300 på en annan dator.

 

Om ditt grafikkort funkar på en annan dator så är de dags köpa nytt moderkort.

 

 

__________________________________________

Problem eller Speciella Krav på Datorn? kolla presentationen.

V götaland endast, sorry =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på min vanliga monitor och det har inte hänt något med grafiken på min dator. Det är själva kopplingen (överföringen) av bild till TV:n som inte fungerar. M a o fungerar grafikkortet bra i övrigt.

 

Det jag funderar på är om bara själva utgången från grafikkortet kan gå sönder på något sätt...

 

edit. Jag har även testat att koppla till TV:n med s-video, men det funkar ej.

[inlägget ändrat 2006-12-28 17:48:36 av lfrn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringar av grafikkortets drivrutiner innebär ofta att inställningarna ställs på "default", dvs. att endast "huvudskärmen" fungerar,

men övriga skärmar "släcks"..

 

Om du har uppdaterat grafikkortet på något sätt, eller satt i något extra graffokort, eller ändrat datorn på maskinvara av "betydelse", kan du tvingas göra om inställningarna för "bidskärm", alternativt gå in i "program"+grafikkortets/tillverkarens "namn"..

 

En grej till:

Moderna grafikkort, som är "HDTV"-klara, släcker den "analoga" videoutgången "automatiskt" om upplösningen är högre än vad PAL/NTSC kan klara av.. "Nerskalning" till PAL/NTSC är inte något man kan förvänta sig till 100% längre..

 

Kan bero på att "hollywood" vill proppa igen det "analoga hålet" ..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har stoppat i eller dragit ur sladden mellan datorn och teven när datorn har varit på så kan du har förstört den elektronik på grafikkortet som hanterar teve-kontakten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia//

 

Det du skriver låter som det mest troliga. Jag har nog inte varit överdrivet noggrann med detta. Samtidigt undrar jag, borde det inte förstöras mer i grafikkortet om det blir ett så pass alvarligt elfel. Är det verkligen så att endast tv-utgången kan förstöras? Är det möjligt att bara adaptern har förstörts?

 

Nästa fråga är såklart vad min lösning skall vara. Går det laga en tv-utgång på ett grafikkort?, Eller är det slit och slängkultur som gäller och därmed nyinköp av ett grafikkort med fungerande tv-ut?

 

 

Tack för svaren för övrigt. Snällt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs mer i Monshis guide:

http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

Eller är det slit och slängkultur som gäller och därmed nyinköp av ett grafikkort med fungerande tv-ut?

Ja, så är det tyvärr. Jag tror att om du idag har ett dyrt grafikkort så kan det också gå att komplettera med ett billigt grafikkort för PCI-kortplats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...