Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HJÄLP!!.Min dator säger att den ej kan hitta hårddisken.

lynxen

Recommended Posts

Hej.Hoppas det finns någon som kan hjälpa en okunnig i nöd.

Jag skulle installera XP över win 98 på min dotters gamla dator o vet inte vad jag gjorde men helt plötsligt(nåja..efter någon idiotisk feltryckning av mig) går det inte ens att komma in i datorn.

Det står att den ej kan finna en hårddisk??

Kan inte formatera ej köra fdisk..ingenting.

Den bara piper 2 gånger vi uppstart(aldrig gjort tidigare ) sen när jag försöker skriva i dos prompten el.start från cd skivan.(prövat båda xp o win 98) står det bara högts upp på en annars hel svart skärm:

C: kan inte hitta någon hårdisk

Vad har hänt?

Och hur ska jag fixa detta?Var inne i BIOS o kollade men det blev jag inget klokare av då jag ej vet jag jag ska göra.

Vill någon hjälpa en mamma som nu mest känner sig som ett UFO för att ha pajat sin dotters dator.

Stefan Eklinder
Vad har hänt?

Och hur ska jag fixa detta?Var inne i BIOS o kollade men det blev jag inget klokare av då jag ej vet jag jag ska göra.

Kan det vara så att du ändrat startordning i BIOS, så att datorn ska starta på CD:n med XP?

Om du sedan plockade ut CD:n, ja, då har datorn inget att starta ifrån. Svaret blir då att den inte hittar någon hårddisk. Där finns inget starta ifrån.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Hm..nja..tror inte det då xp skivan hoppas igång med setup o börjar läsa in filer men sen kommer det till en sida o då står det att

"setup did not find any hard disk drives installed on your computer"

Vilket är mycket märkligt då det gör det ju visst det..bara det att någon inställning gör att den ej ser den nu efter mitt dumma..ingripande.Suck!

Min dag kommer nu att gå åt att sitta här o lösa detta..eh..med hjälp från någon härinne förhoppningsvis.

Några fler förslag?

Tack för all hjälp o tid som läggs på denna idiot.

Stefan Eklinder
lynxen skrev:

Hm..nja..tror inte det då xp skivan hoppas igång med setup o börjar läsa in filer men sen kommer det till en sida o då står det att

"setup did not find any hard disk drives installed on your computer"

Kan det bero på att det sitter en så kallad SATA-hårddisk i datorn?

SATA kräver att du under installationens första början installerar drivrutiner för controllern på moderkortet.

Du trycker F6 som om du skulle installera SCSI-enheter. Inväntar sedan frågan om diskett och matar in den i diskettenheten. Drivrutinerna läses in och installeras. Sedan fortsätter installationen av XP som vanligt.

Om du vågar öppna datorn så har SATA smala röda kablar.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-12-26 15:21:44 av Stefan Eklinder]

Aj aj..nu är den datorn riktigt ilsken.Vad jag än trycker på vid uppstart F6 el.F8 spelar ingen roll..den bara piper ilsket o nu står det helt plötskigt:

"PXE-E61:Media test failure,check cable

PXE-MOF:Exiting PXE

strike F1 to retry boot,F2 for setup utility"

Ok..starta om spelar ingen roll..samma sida visas..gå in i BIOS...hm..ok..men vad göra där?Hm...

YES!!Nu fungerar det äntligen.Tack för den snabba hjälpen.Nu fungerar allt som det ska igen.Från en ödmjuk men nu lite klokare..idiot.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...