Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grundläggande frågor gällande nätverk


Dave99

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en amatör vad gäller nätverk. Ska snart flytta till ett nybyggt hus där jag byggt in nätverk. Det finns f.n. tre uttag

1 Där jag ska ha en laptop, skrivare Huvudanslutning för internet

2 Vid Tv, där kommer stå en PC med Win Media

3 För min laptop som jag via VPN jobbar hemifrån med

 

Nu några frågor; Hur gör jag för att kunna ansluta både laptop och skrivaren till uttag 1, ska jag ansluta via en router? (äger en D-link idag)

Kan man även ansluta en nätverkshårddisk?

 

På en del hemsidor och guider gällande nätverk finns en server med i nätverket. Är det nödvändigt? För och nackdelar med eller utan server? Kan min gamla dator fungera som server (köp med XP)?

 

Om jag anslutere router för trådlös komminukation i uttag 3, hur lång räckvidd kan man antas ha med bra kvailté bibehållen?

 

Någon som har tips på en bra hemsida för nätverk med tips och tricks?

 

Tackar för all hjälp på förhand, detta är säkert bagatell för er andra men man måste börja någonstans!

 

//Dave

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att kunna ansluta både laptop och skrivaren till uttag 1, ska jag ansluta via en router?

Ja, router kan vara en bra lösning. Jag använder router för mitt hemmanätverk.

 

Kan man även ansluta en nätverkshårddisk?

Ja, det borde nog vara möjligt.

 

På en del hemsidor och guider gällande nätverk finns en server med i nätverket. Är det nödvändigt?

Nej, det är inte nödvändigt.

 

För och nackdelar med eller utan server?

fördelen är att du kan samla all information till ett ställe. tex utan att behöva ha den andra datorn igång för att få tillgång till dens resurser. (med förutsättningen att resursen är kopplad till servern då)

neckdelen kan vara att få till det rätt kanske.

 

Kan min gamla dator fungera som server (köp med XP)?

vad har den för prestandard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...