Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp!! min dator har typ krachat


löss

Rekommendera Poster

min bror skulle installera sin nya datamus (microsoft laser mouse 6000) men så laggade sig datorn och han tryckte av den på strömknappen där bak på datorn. när vi skulle starta den så står det :

 

det gick ite att starta winows eftersom följande fil saknas eller är skadad:

\Windows\system32\config\system

 

det stod också att man kunde använda installtions CD:n för operativ systemet och rycka reparera. men jag vet inte hur ma använder den hjälpen.

 

vet någon hur ma fixar problemet uan att allt försvinner på datorn???

 

är mycket tacksam för svar!

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-24 21:11:33 av löss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
det stod också att man kunde använda installtions CD:n för operativ systemet och rycka reparera. men jag vet inte hur ma använder den hjälpen.

 

Din bror startar datorn med XP-cd:n. Han går in i BIOS och ändrar startordningen där, så att datorn startar (bootar) på CD:n. Innan han sparar och går ur BIOS, stoppar han in CD:n. När han nu sparat och gått ur BIOS startar datorn om och startar nu på CD:n.

 

Brodern ska nu godkänna licensavtalet och gå fram till där han väljer var han vill installera XP. Istället för att välja formatera och installera trycker han nu R.

 

Nu kommer en reparation att påbörjas, då skadade systemfiler ersätts med nya. Brodern följer guiden på skärmen och gör det klart.

 

Inga saker på hårddisken ska gå förlorade om ni gör det här rätt.

 

Notera dock att brodern behöver besöka Windows Update och hämta hem alla uppdateringar för systemet på nytt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det funkade :)

 

men när han klickar på en icon tex wc3 så kan datorn inte hitta CD:n

 

och i början hade allt försvunnit på skrivbordet

 

vad beror detta på??

hur kan jag göra så datorn kan läsa cd skivor igen ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...