Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har blivit rånad :S


LolaJ

Rekommendera Poster

Jo det är så här att jag har blivit rånad - genom SMS!

För nästan 2 dagar sen fick jag ett SMS från ett nummer som liknar "72724", inte exakt men något åt det hållet, där det stod att jag kunde bli dagens VINNARE på ngn tomte tävling. Jag hade dagen innan laddat på mitt kort med 75 kr.

Idag har jag också fått ett PRECIS likadant SMS.

När jag efteråt kollade upp hur mkt pengar jag hade så var det 15 kr. På 3 dagar har jag inte ringt,SMS:at,wappat eller gjort något alls med mobilen som skulle kunna kosta men jag hade iaf 15 kr på kortet.

 

 

Någon som vet något om detta?

Hur ska jag undvika sånna SMS?

 

Hjälp tack!

 

/LolaJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen operatör i Sverige som tar betalt för mottagna SMS så att du fick SMS:et har inte kostat dig ett öre.

Om du däremot svarade på SMS:et är det troligt att du fått betala en slant då hela syftet är att få aningslösa typer att tro att de kan vinna något genom svara. Ännu vanligare är att man skickar vanlig spam och avslutar med "Svara med NEJ på detta SMS om du inte vill ha fler", sen låter man svaret kosta 150 spänn.

 

Hur ska jag undvika sånna SMS?

Tyvärr inte, tillverkarna av mobiltelefoner drömmer våta drömmar om att det där med betaltjänser ska ta fart på riktigt. Som en konsekvens så har de absolut inget som helst intresse av att införda logik i telefonerna som gör det möjligt att ignorera (eller flytta till en folder) sms från avsändare man inte har i adressboken.

 

Det bästa du kan göra är att trycka "ta bort" när du får skiten, precis som med vanlig spam gäller det oftast är genom att dela ut sitt telefonnummer till någon som vill ge en "gratis" saker (ringtoner, spel etc) som man hamnar i spamregister.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengarna har försvunnit genom att du gjort nått som innebar att du godkände en överföring till någon.

 

Mobiler används idag för att betala tex spårvagnsbiljetter, mm.

Så tekniken finns.

 

Om du orkar, gör en polisanmälan.

 

Och kontakta din mobilleverantör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och kontakta din mobilleverantör.

 

Jag har redan tänkt att göra det, så jag kommer nog göra det snart....

 

Om du orkar, gör en polisanmälan.

 

En polisanmälan? :S Har aldrig tänkt på det. Men jag ska nog försöka iaf !

 

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, varför inte ringa kundtjänst och fråga vilka de senaste transaktionerna varit? Om du vet med dig att du inte använt telefonen de senaste dagarna borde det ju inte finnas några transaktioner alls. Eller har du kanske lånat ut mobilen utan tänka på det, eller ringt fyllesamtal du glömt bort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...