Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

explorer avslutas inte


tompi9001

Rekommendera Poster

när jag skall starta om/stänga av datorn så kommer det upp att explorer.exe håller på att avslutas, vill du avsluta det nu osv. OM jag väntar kommer den upp att explorer inte kunde avslutas å vad jag vill göra och om jag tar på avsluta nu stängs datorn inte av. Så jag får inte av datorn på det riktiga sättet.

 

Är det explorer som kronglar till det och vad skall jag göra ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför det händer:

Verkar som du har något program i bakgrunden som ställer till det för dig. Explorer.exe är ju utforskaren om det är den du menar iexplore.exe är internet explorer. Oftast när detta uppkommer är det tex ett virusprogram eller en brandvägg eller dyl som inte stänger ner ordentligt.

 

Vad man kan göra åt det:

Vet inte beror på vad det är för program. Vet du när det uppstår, vad du haft för program igång eller är det alltid så ?

 

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är explorer.exe inte ie. Det är när jag skall stänga av datorn. Det kommer upp efter aktivitetsfältet och ikonerna har stängts ner men bakgrunden fortfarande är kvar. Virusprogram mcafee och brandvägg är zonealarm men det har fungerat förut. Ibland går det att stänga ner datorn som vanligt men oftast hakar den upp sig vid det tillfälle när det bruar stå Windows avslutas men nu står det ingenting.

 

 

Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju kolla genom att notera vilka program du haft igång och när det uppstår köra uteslutningsmetoden.

 

Det brukar lösa sig vid en ominstallation av det programmet som hakar sig.

 

Starta ett program i taget av det du brukar köra och starta om datorn/stäng av efter avslutat program.

 

Det kan räcka med att inte ha för brått med att stänga av datorn efter man avslutat alla program och låta datorn "knarra" färdigt innan man stänger av.

 

Jag vet att det finns eventloggar någonstans som kan tala om fel men jag har aldrig använt mig av dessa så jag kan inte tipsa var du ska titta.

 

I Aktivitethanteraren kan man se processer som är igång vet jag, men vilka som skall vara där och inte kan jag inte svara på, men du kan ju se om det är något igång som du vet att du stängt ner. Det står ju användarnamn på de som körs i din profil.

 

Lite tips i alla fall

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-12-24 11:30:04 av Datamilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Datamilla skrev:

Jag vet att det finns eventloggar någonstans som kan tala om fel men jag har aldrig använt mig av dessa så jag kan inte tipsa var du ska titta.

 

Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll/Administrationsverktyg/Loggboken

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...