Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nätverk över elnätet


Matsu

Rekommendera Poster

Hej

 

Någon som har erfarenhet av att köra ett nätverk över elnätet. Såg att Netgear hade en liten burk som man bara pluggade in i eluttaget.

 

Men är det stablit. Och hur långt går signalen. Stoppas den vid elmätaren eller kan grannen också surfa på mitt konto om jag nu skulle vilja det? Eller om jag inte skulle vilja det finns det någon kryptering eller annan spärr?

 

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dosor jag har testat har fungerat fruktansvärt dåligt.

 

Stoppas den vid elmätaren eller kan grannen också surfa på mitt konto om jag nu skulle vilja det?

Så länge du inte delar proppskåp med grannen så borde det inte vara någon fara, mina prylar klarade halvkass hastighet med ungefär 2 meters kabelavstånd, när de inte stördes ut eller hade lagt av pga att de inte klarade värmen de utvecklade.

 

Finns det någon bra anledning till att du inte gör en brygga med någon Wifi-teknik istället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ha en dator i källaren och routern en våning upp. Deesutom har jag en annan dator 2 våningar upp i en annan del av huset som har en annan elcentral.

 

Idag kör jag en variant med både kabel och trådlöst men det är lite dålig mottagning i källaren. Dessutom så hade det varit bra om man kunde vara fri och köra allt trådlöst i hela huset.

 

Men om det är sämre räckvidd över elnätet så faller det på det, tyvärr.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...