Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dataexekveringsskydd


Malle777

Rekommendera Poster

Hej alla datorkunniga :)

 

Jag har ett litet problem. Vissa mappar i min dator spelar ett spratt. Så fort, eller ganska snart, jag har öppnat mappen kommer ett felmeddelande upp (det gäller för utforskaren). Någonting med dataexekveringsskydd och att Windows stänger ner det för att skydda datorn. Efter att jag valt stäng kommer ett "vanligt" windows-felmeddelande upp med alternativen "Skicka felrapport" eller "Skicka inte felrapport".

 

Jag valde i systemmappen att inaktivera funktionen, men då dyker endast Windows-felmeddelandet upp. Ska jag inaktivera dataexekveringsskydd? Och framförallt, hur blir jag av med detta problem. Har det kanske med virus att göra?

 

(PS. Visste inte vilket forum jag skulle välja ;))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta att explorer.exe avslutats och återigen startats upp (automatiskt) försvinner bakgrunden på skrivbordet. Återställ active desktop finns som ett val, när jag klickar på den kommer meddelandet upp som visas i den bifogade filen. Hur blir jag av med detta. Visst kan jag gå in på egenskaper via skrivbordet och ändra den igen, men jag blir lite skeptisk till felmeddelandet...

 

Finns det ingen som kan detta? :(

 

E

 

 

 

[bild bifogad 2006-12-24 01:20:30 av Malle777]

900231_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den inställningen som jag alltid haft är "aktivera bara dataexekveringsskydd för nödvändiga windows program".

denna inställning hittar du under system>avancerat>prestanda>inställningar.

 

om det är valt dataexekveringsskydd för alla program så vet jag att det kan bli problem

 

scriptfel, dessa kan du slippa se genom två inställningar under internet alternativ>avancerat

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ju inte bara bli av med scriptfel utan få det åtgärdat. Nu har jag lyckats fixa det i alla fall, det var något tokigt med nya IE.

 

Hur som helst, varför kommer dessa dataexekveringsskyddsmeddelanden upp? Jag har valt att datorn ska ha skyddet för nödvändiga program. Det verkar vara mappar med filmer i som krånglar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet inte, har aldrig hört tals om just detta problem tidigare. det är ju lite märkligt med tanke på att det är många som precis som du har sparade filmer på datorn. verkar ju som skyddet överreagerar i din dator av nån anledning

 

försvann problemet när du bytte tillbaka till ie6?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte aldrig tillbaka till IE 6 utan tog bara bort ikonen på skrivbordet och ersatte den på nytt. Därefter kom min bakgrundsbild tillbaka.

 

Problemet med dataexekveringsskydd uppkom dock tidigare än bakgrundsproblemet. Mappen med filmerna i har jag tagit bort från datorn, så jag antar att det inte finns några fler mappar som är "skadade"(?). Kan det vara fel på filerna i fråga kanske..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windowsskyddet varnar för windows alltså :)

 

jag vet inte om detta gör saken bättre men ställer man in skyddet för alla program så finns ju möjligheten att göra undantag för program. har du tur så kanske det räcker med att göra undantag för endast ett fåtal program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du reagerar, för jag gjorde detsamma.

Det finns en funktion där man kan välja vilka program som ska uteslutas från dataexekveringsskydd, eller hur? Där har jag endast Utforskaren.

 

När jag tog bort den slapp jag visserligen dataexekveringsskyddsmeddelandet men inte problemet. "Explorer har stött på ett problem och måste avslutas"-rutan kommer upp endå. (Denna kom upp med eller utan att ha utforskaren aktiverad.

 

Mycket märkligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att explorer måste avslutas kan bero på vilken visning man har i mappar. jag tror att det är så att har du valt miniatyrer och har delvis nedladdade filmer så blir det problem när nån typ av miniatyr ska visas.

du kan ju iaf testa att välja detaljerad lista (om du inte redan har den inställningen).

just detta problem har jag läst om flera ggr

 

när du väljer program som ska undantas, väljer man filer eller namn?

tex hijackthis eller hijackthis.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, jag har miniatyrer. Tack, jag ska prova det nästa gång. (poäng)

 

Kontrollpanelen > System > Avancerat > Inställningar under Prestanda > Dataexekveringsskydd

 

Där väljer jag det andra alternativet (för program och tjänster som jag inte anger)

I listan finns endast utforskaren. Man kan lägga till program, men de tycks vara vilket som helst. Antagligen .exe-filer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har samma problem. Kör detaljerad lista i alla mappar. Problemet började för nån vecka sedan. Kan inte härleda det till något speciellt... men har nya råd och rön dykt upp är jag väldigt intresserad av en lösning. Om inte annat får det bli ominstallation. :-(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...