Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken hittas ej


JOOO

Rekommendera Poster

Hej.

 

Har en dator som jag byggde ihop för ett halvår sen ungefär. Har fungerat perfekt tills nu. Helt plötsligt när jag skulle starta den så hittade den inte hårddisken. Jag har 3 hårddiskar, men de två andra är kopplade till ett kontrollkort för extra IDE utgångar. Den som inte fungerar är alltså Windows XP installerat på, den är kopplad till IDE ingång på moderkortet.

 

De andra två som är kopplade till IDE ingångarna till kontrollerkortet fungerar alltså perfekt, men den som är inkopplad direkt till moderkortet hittas inte. Om jag kopplar in Windows hårddisken till kontrollerkortet så fugnerar det perfekt, det är alltså inget fel på hårddisken. Har även testat att byta IDE sladdar utan framgång. Även strömsladdarna har jag testat så de fungerar korrekt.

 

Har 2 IDE utgångar på moderkortet, båda dessa vägrar nu att läsa hårddiskar helt plötsligt. De kan dock läsa DVD-romen utan problem... Verkar riktigt skumt det här eftersom det bara kom helt plötsligt.

 

Har nu kopplat alla hårddiskar till kontrollerkortet så nu funkar det ju, men om jag ska formatera datorn så måste de vanliga IDE utgångarna fungera. Någon som har nån aning om vad det här skumma problemet kan bero på?

 

Har bland annat detta:

AMD S939 Athlon64 3200+

1024MB RAM

319666 MSI GeForce 7600GS 256MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Passive

 

Mycke tacksam om någon kan hjälpa mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du skall börja med att testa att göra en reset av moderkortet (står i moderkorts manualen hur du gör eller så tar du ur bios batteriet en liten stund med strömsladden urdragen)

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...