Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill ha info om 3D program!!!


Pomp

Rekommendera Poster

Jag är bered att lägga ner mycket pengar på ett program, men vilket program är bäst??? Vilket är bäst om man ska modellera 3d figurer till ett rollspel??? Och vilket program är bäst att andvända när man ska göra 3D miljöer till ett spel??? Finns det något program som är bra att göra både 3D figurer och spel miljöer???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera 3D Studio Max R3.1! Arbetar själv inom 3D med just det programmet sedan första versionen. Har även arbetat med Lightwave som också är mycket bra men modelleringen är Max styrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh.. jag skulle rekommendera tvärtom - modellering är Lightwave[6]s absoluta styrka gentemot MAX något klumpiga modellering - framförallt i princip oanvändbar nurbs-modellering ;)

 

Däremot tycker jag att MAX är mer att rekommendera om du bara ska hålla på med spelindustrin pga mer utvecklat stöd för detta. Betänk dock att MAX är bra mycket dyrare samt kräver en hel del extra (tyvärr oxå dyra) plugins för att fungera fullt ut om du skulle vilja pyssla inom film å TV ;)

 

(även om jag personligen tycker low-poly-modellering är barnsligt enkelt i LW oxå)

 

---

 

Har du pengar över kan du juh ta en titt på 3D-festivalen också för att få en inblick i branschen. Seminarierna är oslagbara - särskilt för att ta plats i Norden :) [http://www.3dfestivalen.com]

 

/Weyland - www.lightwave6.com - Sub-D Surfaces since the beginning ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prisdifferensen mellan R3.1 och LW6 är inte särskilt stor. Jag har jobbat med båda programmen sen de kom ut på marknaden, och måste säga att i och med Max R3 så väger fördelarna över till Max. Skillnaderna ligger mer på "mentalt" plan, vilka arbetsprinciper man vant sig med osv. Max nurbs va inge vidare i R2.5 men i 3:an helt ok, finns en del förbättringar att göra dock.. Som alltid =)

 

Sen att Max kräver plugins för att funka håller jag inte med om. Kan inte komma på något som har hindrat mig i mitt arbete iaf. Däremot är det en klar fördel att det finns en uppsjö av plugins för den som vill förenkla sitt arbete med t.ex partikelsystem osv.

 

Summa summarum, 2 mkt kompetenta program som jag inte tror gör någon besviken i denna priskategori.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Åh.. jag skulle rekommendera tvärtom - modellering är Lightwave[6]s absoluta styrka gentemot MAX något klumpiga modellering - framförallt i princip oanvändbar nurbs-modellering ;)"

 

Jag måste säga att LW's interface gav mig huvudvärk efter jag använt 3dsmax.

Det är LW's största svaghet och inte ser jag något enkelt med med LW's modellering jämfört med 3dsmax(kan det vara att jag inte ens fick en kub gjord i programmet?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja. Det är juh så att de båda programmens gränssnitt inte alls påminner om varandra - så att byta eller prova det andra programmet tenderar att skapa irritation å hat åt båda hållen :)

 

Att jag se'n inte förstår hur du kan stå ut med MAX meningslösa ikoner, långsamma GUI och obefintliga Sub-D-modellering är juh som sagt en vanesak egentligen ;) ..för att inte nämna renderingsmotorn.

 

---

 

Att du inte kunde göra en kub var juh lite tragiskt. Men det är juh två olika sätt att arbeta på - och våra personliga erfarenheter gör det förmodligen omöjligt att acceptera det andra.

 

LW's GUI går ut på hotkeys mest - jag slog vårt MAX-proffs i modelleringshastighet när vi prövade uppgiften "modellera den där fånigt kurvade stolen därborta". Tilläggas kan att jag anser att han skapar klart tuffare resultat än mig normalt.

 

/Weyland - jag tycker interface:et är MAX största svaghet oxå ;)

 

btw - har du glott på Pepe? Läskigt..

http://www.3dluvr.com/pepeland/ANIMATA%201%20.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HansW

 

Håller med dig i det mesta. Fast varför måste jag betala för ett plugin om jag vill ha så'na grundläggande funktioner som DOF(!) eller radiosity i MAX?

 

Antar att MAX har softbodyd-möjligheter som standard iaf..

 

/Weyland

 

Skillnaderna i det mentala planet är väl de som gäller förmodar jag.. eviga hatkärleken mellan MAX- å LW-nissar bygger liksom på att man har svårt att tänka sig "det där andra krångliga" arbetssättet... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...