Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

installation av dvd brännare


erjojo

Rekommendera Poster

Hej

Har kommit över en dvd brännare som jag ska installera i datorn. Är osäker på riktigt hur jag ska göra. Det finns endast 2 "uttag" på dvd brännare. Min cd enhet har fler (och uttagen ser annorlunda ut jämfört med dvdns) Är min dator för gammal för att installera dvd brännaren?

 

De två uttagen har formen som ett långsmalt L (ett långt och ett kort). Hittar "sladdar att koppla" till det längre uttaget men inte till det kortare.

 

/erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
erjojo skrev:

Den till höger har jag. kanske kört då? Min CD har IDE

 

Ja, om inte moderkortet har SATA-uttag. (Se bif. bild)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

[bild bifogad 2006-12-22 19:10:09 av Stefan Eklinder]

899908_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jamen du.. hittar några liknande uttag på moderkortet (tack) Men vilket ska jag ta? Sedan finns det ju flera möjligheter att koppla den andra sladden också

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
erjojo skrev:

jamen du.. hittar några liknande uttag på moderkortet (tack) Men vilket ska jag ta?

 

SATA om DVD:n är en SATA, så kan du i allmänhet bara använda det gränssnittet.

 

Sedan finns det ju flera möjligheter att koppla den andra sladden också

 

Förmodar att du menar en strömsladd som är samma form, som går från nätaggregatet. Den sladden har en lite bredare front än den du kopplar i moderkortet och DVD-brännaren sedan. Går sällan att koppla fel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns tre SATA uttag på moderkortet. Jag kopplade till alla tre från DVD brännaren (startade givetvis om datorn mellan varje gång) Inget resultat. En gång fick jag ett felmeddelande (stod ngt om master) men När jag testade samma uttag igen hände inget. Visst ska datorn känna av automatiskt om ny maskinvara har kommit till?

 

[inlägget ändrat 2006-12-22 20:06:12 av erjojo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När jag testade samma uttag igen hände inget. Visst ska datorn känna av automatiskt om ny maskinvara har kommit till?

 

Master/Slave finns inte på SATA-enheter, så det förstår jag inte var det kom ifrån.

 

För att Windows ska hitta och kunna installera SATA-enheter, så bör man först installera drivrutiner till SATA-controllern på moderkortet. Dessa hittar du på moderkorttillverkarens hemsida, som du kan ladda hem och installera.

 

Är det en märkesdator du har, så rekommenderar jag ett besök hos tillverkaren på dennes hemsida. Där kan du förhoppnings ladda hem exakt dom drivrutiner just din dator/moderkort behöver.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stefan för hjälpen.. Verkar fungera nu. Öppnade upp en "port" i Bios för SATA(ns) och nu hittar den brännaren. Jefla PC.. skulle önskat sig en Mac i julklapp ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...