Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var vänlig notera uttaget


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Ni minns säkert min tråd om E-fakturor:

http://www.eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=848499

 

Har nu haft det så sedan jag skrev tråden ovan. Det fungerar oerhört smidigt och kan lugnt rekommenderas. Skönt att slippa alla pappersfakturor.

 

En del företag får man förstås hålla på och skicka anmälan om E-faktura flera gånger innan det registreras t ex Telia. Där fick jag anmäla tre gånger innan det gick fram.

 

Nu tänkte jag gå vidare - noteringshäftet.

Vet inte om ni gör det, men jag har hållit på med det i åratal. Varje gång jag hämtat ut pengar har jag plottrat ned det i ett noteringshäfte. Handlar jag på kontokort - likadant. Sparar kvittot och hem och noterar. Räkningarna betalda, så noterar jag det i ett noteringshäfte.

 

Sedan vet ni hur det blir när häftet är fyllt. Man slänger det i en byrålåda, också ligger det där och samlar damm till ingen nytta. Behöver man gå bakåt i tiden av någon anledning, så finns ju kontoutdragen som banken skickar hem var tredje månad. Man kan ju skriva ut det själv också nu i internetbankernas tider.

 

I sex år har jag även fixat det via OpenOffice motsvarighet till Excel. Ett digitalt noteringshäfte där det blir lite snyggare noterat. Bra att gå igenom allt ännu en gång, så att man har stenkoll på ekonomin och att allt stämmer.

 

Nu undrar jag om det finns modernare sätt att hantera sina uttagnoteringar?

 

Hur gör ni?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om det finns modernare sätt att hantera sina uttagnoteringar?

 

Hur gör ni?

Jag tycker jag får tillräcklig koll när jag tittar på kontohistoriken på internetbanken men av någon för mig outgrundlig anledning skickar de (Nordea) mig kontoutdrag med alla transaktioner som hänt på kontot en gång i kvartalet, det brukar bli en liten bunt.

 

Det jag möjligtvis saknar är att kunna klassa utgifterna för att lite lättare få koll på hur mycket jag gör av med på luncher, skivor etc. Det vore kanske kul att se men jag tror det skulle falla på att jag inte skulle orka vara tillräckligt noga med att föra bok över köp jag gör med kontanter och då hjälper det ju inte att jag kan klassa bankomatuttaget som en kategori.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag möjligtvis saknar är att kunna klassa utgifterna för att lite lättare få koll på hur mycket jag gör av med på luncher, skivor etc.

Jo, precis som du fhe så använder jag internetbanken för att kontrollera transaktioner, men det vore trevligt om de även erbjud en enkel sms-tjänst. Jag skickar ett sms till ett visst nr så får jag tillbaka mitt kontoudrag med senaste dygnets transaktioner i ett annat sms.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Swedbank, så jag kan gruppera mina fakturor och överföringar i olika "klasser". Jag har nyligen skickat ett förslag till dem med fler klasser, får se vad de säger. Just nu finns grupper som "Hem", "Bil", "Prenumerationer" med mera, cirka åtta olika för tillfället. Det tycker jag är otroligt smidigt. Dessutom finns en sökfunktion så jag kan hitta alla överföringar till en viss person med en knapptryckning. Så kan jag kopiera och föra över till ett dokument. Det enda dåliga just nu är den begränsade mängden grupper, jag skulle vilja att man själv kunde lägga in de grupper man använder, mycket av mitt hamnar i gruppen Övrigt, så då ger det inte så mycket.

---

Vissa säger sig ha sett en ängel - jag har haft en i min famn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Swedbank, så jag kan gruppera mina fakturor och överföringar i olika "klasser".

Jo, det kan jag göra på min andra bank också har jag för mig fast grupperingen känns lixom meningslös så länge så stor andel av mina dagliga småköp är kontantbaserade och en ännu större del hanteras av något av mina MasterCard som jag en gång i månaden skickar en klumpsumma till. För att det ska vara någon vits känns det som att det ska vara minst 90% av pengarna som är uppmärkbara. Att få ut en pajgraf som visar hur man använt kanske 25% av pengarna under en månad känns rätt meningslöst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Bra förslag.

 

Ni som svarat har då kontoutdraget från banken att gå efter, och det låter bra. Faktiskt funderat på det där själv. Via förenklad inloggning så kan man ju gå in och kolla hur mycket man har kvar också vidare.

 

Nordea har inte den smidiga grupperingen som Swedbank har, tyvärr.

 

En annan sak om man åker taxi, så tar dom ett tag på sig innan pengarna drages från kontot. Det kan ta uppemot en vecka innan pengarna drages eller längre tid. Det syns inte ens som kortköp om jag går in och tittar, såsom ett köp i en affär syns "Reservation kortköp".

 

Nu reagerar kanske någon med att, jamen, du vet väl hur mycket du åker för. Jo, men sedan när tiden går så blir det lätt rörigt att hålla på och dra ifrån taxisumman för att få det hela att stämma.

 

Vet inte hur ni gör med sådant?

Finns kanske smidigt sätt att ha koll på det också?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak om man åker taxi, så tar dom ett tag på sig innan pengarna drages från kontot. Det kan ta uppemot en vecka innan pengarna drages eller längre tid. Det syns inte ens som kortköp om jag går in och tittar, såsom ett köp i en affär syns "Reservation kortköp".

Men hur bra koll behöver du egentligen? Så länge det inte är en helmanuell slip så kommer ju reservationen att förvandlas till en transaktion på rätt datum inom några dagar.

 

När man gör ett kortköp görs reservation av beloppet (oftast summan men ibland summan+10%). Sen har den som handhar kortbetalningarna upp till 14 dagar på sig att omvandla reservationen till ett köp. Syftet är helt enkelt att snabba upp det hela, en reservation garanterar att pengarna inte förbrukas på något annat men kräver också att betydligt mindre information transporteras (och mindre säkert) mellan den som ska ha pengarna och banken som ställde ut kortet. I lugn och ro kan därefter själva transaktionen göras ett par dagar senare i klump med andra transaktioner och med den säkerhets som krävs och därefter kommer det att stå "Taxi Öresund" eller något annat på ditt kontobesked, på rätt dag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man gör ett kortköp görs reservation av beloppet (oftast summan men ibland summan+10%).

 

Jag har aldrig råkat ut för något påslag som du skriver om. Det låter helt tokigt att ett företag kan göra så. Har du något exempel på butik / varuhus som gör så ?

 

I lugn och ro kan därefter själva transaktionen göras ett par dagar senare i klump med andra transaktioner och med den säkerhets som krävs och därefter kommer det att stå "Taxi Öresund" eller något annat på ditt kontobesked, på rätt dag.

 

Just när det gäller taxi har jag också upplevt att det tar ibland upp till 30 dagar innan beloppet dras. Kan det vara som med rikskuponger att bankens avgift minskar beroende på hur ofta man skickar transaktionsuppdraget ?

 

Med rixisar fungerar det ungeför så här:

 

Skickar du in varje dag kostar det 8 % av beloppet

Skickar du in varje månade kostar det 4 % av beloppet

 

Dvs att taxibolaget tjänar på att skicka in transaktionsuppdraget först när beloppet nått en viss nivå ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Men hur bra koll behöver du egentligen?

 

Normal bra koll.

 

Dom gångerna jag betalat taxi med kort, så har det inte kommit någon "Reservation kortköp" som det gör när jag handlar med kort i en affär.

 

Tack annars för din utförliga information.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-25 22:10:07 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig råkat ut för något påslag som du skriver om. Det låter helt tokigt att ett företag kan göra så. Har du något exempel på butik / varuhus som gör så ?

En reservation är bara en reservation, inga pengar har lämnat ditt konto, de är bara låsta för andra. Vid normala köp görs det nog sällan (eftersom man när kortet dras vet hur mycket som kommer att dras) men det är ganska vanligt att reservationen blir +10% om det t.ex handlar om hotell (speciellt utomlands) eftersom de därmed får en liten försäkring om att du har täckning inte bara för rumsnotan utan också för eventuellt minibar/betaltv-utnyttjande.

 

Edit: Är det ett utländskt hotell skulle man också kunna tänka sig att de vill försäkra sig om att du kan betala notan med de kreditgränser du har även om valutakursen råkats förändras under tiden som gått från att du checkade in tills du betalar.

 

Just när det gäller taxi har jag också upplevt att det tar ibland upp till 30 dagar innan beloppet dras.

Kan det säkert ta men du kan aldrig råka ut för en reservation som sitter så länge, efter 30 dagar har reservationen garanterat släppt och om du har avslutat ditt konto så är det taxibolagets problem.

 

Dvs att taxibolaget tjänar på att skicka in transaktionsuppdraget först när beloppet nått en viss nivå ?

Visst gör de det, men eftersom reservationen har släppt tar de också en risk att drabbas av rena kundförluster eftersom köpet mycket väl kan vägras när reservationen släppt.

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-25 22:33:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom gångerna jag betalat taxi med kort, så har det inte kommit någon "Reservation kortköp" som det gör när jag handlar med kort i en affär.

Kan bero på att ditt taxibolag inte hade ständig uppkoppling mot babs eller motsv. och att de därmed inte kunde göra reservationen när de drog ditt kort. I de fallen finns det ju ingen anledning att göra en reservation först och betalningstransaktionen 2 sek senare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Kan bero på att ditt taxibolag inte hade ständig uppkoppling mot babs eller motsv. och att de därmed inte kunde göra reservationen när de drog ditt kort. I de fallen finns det ju ingen anledning att göra en reservation först och betalningstransaktionen 2 sek senare.

 

Ok, det har hänt mer än en gång.

 

Första gången gick fjortondagar innan pengarna drogs. Jag ringde taxibolaget och frågade varför dom inte drog pengarna. Tänkte att jag kanske missat skriva under kvittot man får när man betalar med kort. Taxibolaget svarade att det kan ta fjortondagar upptill en månad innan pengarna dras. Oki!

 

Det är som att gå en runda på stan och handla kläder med kort. Du vet att du har en viss summa på kontot. När du kommer hem och kollar så syns inte ett spår efter dina kortbetalningar, inte ens en reservation för köpet. Att pengarna är reserverade. I och med det har summan dragits, men det står inte affärens namn där. Kortköp NK t ex förrän två, tre dagar senare.

 

När du några dagar senare ska handla mat, så får du sitta och räkna bort det du tidigare handlat kläder för. Bara för att ha någon koll på hur mycket pengar du har kvar att handla för.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det har hänt mer än en gång.

Att göra en reservation är frivilligt. De som inte drar pengarna direkt brukar göra det om de är uppkopplade men det finns inget krav.

 

Första gången gick fjortondagar innan pengarna drogs. Jag ringde taxibolaget och frågade varför dom inte drog pengarna. Tänkte att jag kanske missat skriva under kvittot man får när man betalar med kort. Taxibolaget svarade att det kan ta fjortondagar upptill en månad innan pengarna dras. Oki!

För några år sedan väntade TiM (Trafik i Mälardal dvs SJ) ungefär ett halvår med att dra pengar från oss som tankat våra sk TIM-kort med VISA/MC. Lite surt av dem att dra 5-6000 första veckan i juli men de hade rätten på sin sida (även om den som lyckligt ovetande därmed blev av med hela semesterkassan precis när han landat i Grekland säkert blev rätt putt).

 

Vad gäller underskriften har den inget med att göra om de kan dra pengarna eller inte.

 

Det är som att gå en runda på stan och handla kläder med kort. Du vet att du har en viss summa på kontot. När du kommer hem och kollar så syns inte ett spår efter dina kortbetalningar, inte ens en reservation för köpet.

Det gör väl inget, har de inte reserverat pengarna är det deras problem. Reservationen är ingen tjänst för att du ska ha lättare att se var du gjort av med pengar, det är bara ett sätt för handlaren att försäkra sig om att det finns pengar reserverade för dem när de genomför transaktionen.

 

Att pengarna är reserverade. I och med det har summan dragits, men det står inte affärens namn där. Kortköp NK t ex förrän två, tre dagar senare.

Pengarna har INTE dragits när de är reserverade. Pengarna finns där, om du har ränta på kontot får du ränta på pengarna.

När reservationen släpper är du fri att använda dem till något annat. På ett kort kopplat till konto känns det naturligtvis som om du inte längre har pengarna, på ett kort kopplat till en faktura så är du inte skyldig en krona förrän reservationen omvandlats till köp.

Betalade med mitt VISA-kort (standard Nordea-kort kopplat till lönekontot) på Ölands djurpark i somras, nybörjaren i kassan drog mitt kort 4 ggr innan hon lyckades göra rätt. Resultatet blev ett köp och tre reservationer (som släppte efter ett par veckor). Lite surt att ha 1500 spänn låsta i reservationer men hade jag desperat behövt pengarna hade jag kunnat be banken stryka dem (eftersom det var uppenbart vad som hänt när man tittade på beloppen och klockslagen).

 

Att det inte står vad det är för köp och var beror helt enkelt på att det inte är ett köp förrän transaktionen gått igenom, den informationen finns helt enkelt inte, från bankens perspektiv är det en kortoperatör som krävt att få reservera ett belopp för en framtida transaktion (köp eller annan). Gillar man inte det systemet kan man ju handla med kontanter.

 

När man hyr bil brukade de förr dra en kort-slip med ett belopp på som de rev när bilen kom tillbaka utan skador, idag gör man vanligtvis en reservation på 1000 spänn. När bilen kommer tillbaka utan skador omvandlas reservationen till 249 kr (eller vad nu hyran var). Skitpraktiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det säkert ta men du kan aldrig råka ut för en reservation som sitter så länge, efter 30 dagar har reservationen garanterat släppt och om du har avslutat ditt konto så är det taxibolagets problem.

 

OK, tack för dina svar. Jag tror dock som Stefan att beloppet inte ens har reserverats, trots att man har ett babskvitto de gånger jag har sett fenomenet.

 

En reservation är bara en reservation, inga pengar har lämnat ditt konto, de är bara låsta för andra.

 

Menar du att butiken har rätt att reservera mer pengar än vad som står på kvittot ? Låter lite otroligt.

 

Sen undrar jag om det inte finns olika regler för kortköp för varor resp upplevelser. Övertrasseringar har jag lyckats med många gånger på krogen men köpet går igenom men aldrig i en butik. Där är det stopp.

 

Kan det vara så att en middag som man har ätit upp kan dras från kontot för att den reda är uppäten men att en ny tv kan ställas tillbaka på hyllan i butiken och att det därför inte går?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om det finns modernare sätt att hantera sina uttagnoteringar?

Hur gör ni?

När jag handlat ber jag de i affären kasta kvittot el slippen. Sen hoppas jag att det finns pengar nästa gång jag handlar....:)

 

Kan tillägga att jag tidigare var manisk. Skrev kassabok, och höll på att bli galen om jag köpt tex en kasse och glömt kvitto. För då blev det ju en diff...

Men tre barn senare så är ingenting i mitt liv sig likt...:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
lizzy_lini skrev:

Kan tillägga att jag tidigare var manisk. Skrev kassabok, och höll på att bli galen om jag köpt tex en kasse och glömt kvitto. För då blev det ju en diff...

 

Kan väl inte påstå att jag är manisk. :-)

 

Men vill för den skull ha kontroll över ekonomin. Det kan sluta med anmärkningar hos fogden om ekonomin inte sköts som den ska.

 

Där vill säkert ingen hamna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vill för den skull ha kontroll över ekonomin. Det kan sluta med anmärkningar hos fogden om ekonomin inte sköts som den ska.

Vanliga räkningar har jag stenkoll på. Har alla utgifter fördelade på året i ett excelark. Så jag vet alltid vad som ska betalas.

Men när det gäller mitt kontokort så är jag lite slarvig.

Brukar bara kolla efter uttag jag inte känner igen eller dubletter. För det kan faktiskt hända att kortköp dras dubbelt...något att tänka på!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock som Stefan att beloppet inte ens har reserverats, trots att man har ett babskvitto de gånger jag har sett fenomenet.

Babskvitto eller inte har inte med saken att göra, det är helt frivilligt om man vill göra reservation eller inte.

 

Menar du att butiken har rätt att reservera mer pengar än vad som står på kvittot ?

Det behöver inte ens finnas ett kvitto för att göra en reservation. Kvitto får man när köpet är gjort, en reservation får man göra när det ska bli ett köp. Hyr bil på Statoil och de kommer (om de inte har ändrat sig sen jag gjorde det senast) att göra en reservation på 1000 kronor, även om du bara hyr bilen en dag för 250 spänn.

 

Sen undrar jag om det inte finns olika regler för kortköp för varor resp upplevelser.

Nej.

 

Övertrasseringar har jag lyckats med många gånger på krogen men köpet går igenom men aldrig i en butik. Där är det stopp.

Antagligen för att man i det ena fallet har en direktuppkoppling till någon som kan kolla att det finns täckning hos din bank och i det andra fallet antingen inte har det eller också inte bryr sig eftersom beloppet är så litet att det inte spelar jätteroll. Att du har ett kvitto från Babs eller euroline betyder inte att pengarna är dragna.

 

Kan det vara så att en middag som man har ätit upp kan dras från kontot för att den reda är uppäten men att en ny tv kan ställas tillbaka på hyllan i butiken och att det därför inte går?

Nej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte ens finnas ett kvitto för att göra en reservation.

 

Jag tror att du har fel. En butik borde aldrig få reservera pengar utan din tillåtelse. De gånger jag har hyrt bil på statoil så har man dragit med en sån där ritch-ritch där ett blopp på ca 1000-2000 kr har stått och som jag har fått skriva under med informationen om att den rivs när bilen länats tillbaka felfri och betalning på vanligt sätt gjorts.

 

Sedan kan jag bara säga att det inte är något som helst problem att övertrassera kortet på upplevelser, mat, hotell osv. När man betalar är det inga problem. Dock när man ska köpa kläder osv tar det stopp. En gång då jag inte hade en susning om vad jag hade på kortet så skulle jag köpa en tröja för 1195 kr. Jag hade ingen teckning visade det sig men då drog exp kortet en gång till och då gick det. Kanske hon var snäll och inte gjorde det online då vad vet jag?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag tidigare var manisk. Skrev kassabok, och höll på att bli galen om jag köpt tex en kasse och glömt kvitto. För då blev det ju en diff...

Men tre barn senare så är ingenting i mitt liv sig likt...

 

Haha,

 

Det där känner man igen. Man börjar och skriva kassabok och tar upp allt småskit man kan hitta och är jättenoga i upp till en vecka. Läsk 10kr, Korv 12 kr, Bussbiljett 18 kr osv ett par sidor. Sedan står det i slutet på raden Diverse 9732 kr :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har fel. En butik borde aldrig få reservera pengar utan din tillåtelse.

Och det har jag aldrig någonsin påstått. Reservationen sker vanligtvis när de drar ditt kort. Det jag sa var att det inte behöver finnas något kvitto för att göra en reservation, kvittot får du när köpet är klart.

 

De gånger jag har hyrt bil på statoil så har man dragit med en sån där ritch-ritch där ett blopp på ca 1000-2000 kr har stått och som jag har fått skriva under med informationen om att den rivs när bilen länats tillbaka felfri och betalning på vanligt sätt gjorts.

Jo, de brukade göra så förut. Det är möjligt att det fortfarande finns stationer som gör så, de senaste jag har hyrt på har valt att reservera pengarna istället. Det är enklare och fungerar lika bra.

 

Sedan kan jag bara säga att det inte är något som helst problem att övertrassera kortet på upplevelser, mat, hotell osv.

Du kanske borde se över var du bränner dina pengar om du inte har problem att övertrassera kort. Att ditt konto skulle fungera annorlunda när du köper mat, öl och uppleveleser stämmer dock inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, om man har osis och har fått ett stort belopp reserverat, måste man då hela tiden se till att ha täckning för det reserverade beloppet? Jag brukar se till att inte ha speciellt mycket pengar på kontot kopplat till mitt betalkort men om någon då reserverar en massa pengar kanske jag måste ha mer pengar på det kontot än vad jag egentligen vill ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, om man har osis och har fått ett stort belopp reserverat, måste man då hela tiden se till att ha täckning för det reserverade beloppet?

Man reserverar i allmänhet beloppet, i bland beloppet + några procent till. Så länge du inte har exakt det belopp du tänkt handla för gör det nog varken till eller från.

Undantaget skulle möjligtvis vara biluthyrning och sånt men där brukar de berätta hur de gör först, fungerar det inte kan de säkert göra det manuellt.

 

Det var värre förr. Till ganska nyligen så var det, framförallt i USA, väldigt ovanligt att VISA och MC var kopplade till rena bankkonton.

Har man sitt VISA/MC så att beloppet faktureras i slutet på månaden så spelar reservationen ingen som helst roll för kunden (utöver att man kommer närmare taket man får handla för). Därför var det rätt vanligt att t.ex Hotell i USA gjorde en reservation vid bokningen el. incheckningen och en helt ny transaktion när man betalade (istället för att omvandla reservationen). För den som har sitt VISA/MC på ett faktura-konto så innebär det att han får betala $1000 när fakturan kommer men för den som har kortet kopplat till ett bank-konto med låt oss säga 12000kr semesterkassa innebär det att $1000 försvinner vid bokning/incheckning och att det sen inte finns $1000 kvar att använda när man ska betala notan. Reservationen försvinner någon vecka senare men då har ju semesterbudgeten redan varit låst när man behövde den.

 

I dag har de flesta lagt om rutinerna så att de är mer "kontovänliga" men jag brukar ändå vara lite försiktig med att använda det kort som är kopplat till lönekontot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, jag kanske förklarade lite luddigt.

 

Om jag gör en sak som innebär att t ex 5000:- reserveras då måste det väl finnas 5000:- på kontot? Om någon knycker mitt kort+kod, kan de då komma åt dessa pengar eller är de låsta?

 

Om de är låsta är det ju inget problem men är de inte det kanske jag inte vill ha den summan på kortkontot men måste ha det ända tills reservationen släpper.

 

Eller det kanske bara är en variant på det du beskrev?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är reserverade (låsta) så att de finns där när den du gjorde köpet av gör om sin reservation till ett köp, vanligtvis efter en dag eller två.

Om någon knycker ditt kort har du helt andra problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...