Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken kabel ska jag köpa för...


Ky

Rekommendera Poster

Vilken kabel behöver jag för att kunna spela/kopiera över Dv-film som jag har redigerat på datorn och vill ha över till ett VHS-band (för att mormors ska kunna se barnbanren på sin video)

 

Eller finns det något annat enkelt sätt?

Vi får inte rätt på att spela in från DVD´n till Videon, annars kunde ju det vara enklare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får väl ta och kolla vilka utgångar som finns på din dator, kanske det följde med nån specialsladd som grenar ut sig till gul (video), röd och vit (ljud). Kanske det finns s-video? Annat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, skulle det kunna vara så enkelt att man kanske redan har en kabel hemma!

Det ska vara en som grenar ut sig i tre som du skriver? Det vet jag ju att vi har för att kunna koppla Dv-kameran till TV´n och jag tror vi har en till vår gamla vidoekamera också.

Men grejen är alltså att den ska gå och sticka in i datorn också? Datorn är inte mer än ett halvt år gammal, är det kanske någon standard uttag numera eller?

 

S-video vad är det?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

s-video är uppdelad i två "kanaler", en för den svart-vita bilden, en för färgen = bättre kvalitet.

 

Vilka slags kontakter som passar beror ju på hur det ser ut på just din dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är nog att göra som Rodden säger och köpa en billig DVD spelare till Mormor, kan hon hantera en video så kan hon nog hantera en DVD också, köp en som är enkel, dessutom får hon ju betydligt bättre bildkvalitet också.

 

Om du har DV kamera med DV in kan du ju föra över den färdiga filmen till kameran och därifrån till videon (det förutsätter dock att kameran har DV in vilket billiga kameror i regel inte har) och bildkvaliteten med det här alternativet blir i regel inte bra.

 

Om du ska föra över från datorn till videon då måste du nog gå via grafikkortet on du inte har något videofångarkort med utgångar eller liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nån slags utgång borde det ju gå att hitta :)

 

En liten kommentar om alternativet att gå via DV-in och sedan till video: Enligt min erfarenhet blir kvaliteten mycket bra på det viset. Det finns ju ingen egentlig anledning till att det ska bli sämre än nåt annat alternativ. Vad gäller videoutgång på grafikkort kan det ju t o m vara så att den inte klarar av interlaced video och då blir det definitivt inte bra på video.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar om alternativet att gå via DV-in och sedan till video: Enligt min erfarenhet blir kvaliteten mycket bra på det viset.

 

Nja det är nog lite olika saker som påverkar detta men det blir definitivt bättre på DVD, i alla fall för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, vi pratar om olika saker :)

 

Jag menar att ska man ha ut det på VHS så finns det ingen anledning att kvaliteten skulle bli sämre genom DV-in och vidare till VHS (än att gå via en utgång på datorn). Med bra källmaterial och s-video blir det, i mitt tycke, "köpvideokvalitet".

 

DVD som slutformat är ju en helt annan historia, förstås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Jag gick till Kjell & ..., dom sålde en kabel med scart i ena änden för videon och två kontakter i andra som jag pluggar in i datorn.

Hoppas dom har rätt, ska prova senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...