Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Julhälsningar - med eller utan "skräp"?


bmhson

Rekommendera Poster

Hej på er

 

Finns det något bra sätt att i förväg kolla om en länk, med en (säkert välment) julhälsning är OK eller inte?

 

Jag har fått en länk med en swf-fil. (Flash alltså). Vågar jag öppna den? Jag är osäker på avsändarens eventuella kunskaper om hur virus mm sprids.. men jag vill ju gärna "tacka för hälsningen" - om det är riskfritt.

 

Jag har uppdaterat antivirusprogrem, Avast, + lite olika antispywareprogram. Däremot brukar jag bara använda Windovs egen brandvägg + den som finns i min router.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en länk med en swf-fil. (Flash alltså). Vågar jag öppna den?

vart ifrån har du fått länken? från mail eller någon hemsida eller någon annanstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har fått den från en bekant, via mail, men det framgår av mailet att det är "forward" från ett annat mail.

 

Normalt brukar jag bara slänga såna mail, men OM det är en äkta julhälsning vill jag ju inte göra bort mig..

 

Jag kommer inte ihåg just nu om jag har läst om att swf-filer kan vara skadliga. Att inte öppna exe-filer känner jag till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
bmhson skrev:

 

 

Jag har fått den från en bekant, via mail, men det framgår av mailet att det är "forward" från ett annat mail.

 

Checka med bekanten, så att det verkligen är han/hon som skickat det.

 

Julen är säkert den högtid då det är rena smörgåsbordet för virusmakare. Folk tar emot julkort via mail utan att tänka sig för. Så jag skulle dubbelkolla med källan. Om jag var osäker.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan

 

Jodå mailet kommer säkert från avsändaren. Det framgår av övrig text, MEN

 

Vad hjälper det om avsändaren knappt vet vad spyware är, utan litar på att sonen ska kolla datorn då och då och/eller laga den när det väl har blivit något strul?

 

Min fråga igen: Vet någon om en swf-fil kan innehålla något sjukt?

 

Jag har tidigare år fått exe-filer från normalt rätt datorvana personer. Alltså skickade av rätt person, som inte hade upptäckt att det var malware förrän senare, när det var för sent. Oftast tar mitt antivirusprogram sånt, men hur det är med swf-filer vet jag inte. Det är därför som jag frågar här.

 

Jag blir alltså uppmanad att "Ladda ner. Sätt på ljudet och klicka på renarna."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Flash Player tydligen kan innehålla säkerhetshål som behöver tätas till så kan det troligen förekomma otrevliga flash-filer:

http://www.idg.se/2.1085/1.79332

Det gäller visserligen Linux men kan det förekomma med ett operativsystem så kan det säkert göra det i ett annat också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
bmhson skrev:

Hej Stefan

 

Jodå mailet kommer säkert från avsändaren. Det framgår av övrig text, MEN

 

Vad hjälper det om avsändaren knappt vet vad spyware är, utan litar på att sonen ska kolla datorn då och då och/eller laga den när det väl har blivit något strul?

 

Tänkte närmast om mailet du fått var automatgenererat, så att det ser ut att komma från din säkra källa. Finns ju virus/trojaner som genererar mail via kontaktlistan i epostprogrammen, så att det ser ut att komma från säkra källor.

 

Nu är du hundra på att det är en säker källa mailet kommer ifrån.

 

Min fråga igen: Vet någon om en swf-fil kan innehålla något sjukt?

 

Googlade lite på det där, men det närmsta jag hittade var det här:

 

http://www.sophos.com/security/analyses/swflfm926.html

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...