Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bug i XP? Dolda Filer? Hjälp omgående. Mvh/eXoR


eXoRz

Rekommendera Poster

Hej!

för ca 4månader sedan la jag in vanliga bilder och lite filmer från min digitalkamera som jag tog på min semester utomlands. men nu när jag går in i mappen så kan man inte se dom? jag Dolde dom här filerna förut, pga. vissa olämpliga bilder ;P men nu undrar jag vad som kan ha blivit fel? för först hittade jag inte dom så jag gick in i mapphanteraren och bockade för: "Visa Dola Mappar eller filer". sen kunde jag fortfarande inte se dom?

 

Det fick mig såklart att fundera, så jag högerklicka på mappen och kollade om dom ens fanns kvar? jo mycket rätt, mappen tog ca 40mb eller något. så bilderna och filmerna fanns kvar men jag kunde ändå inte se dom. skumt tänkte jag. Idag hittade jag problemet, jag gjorde såhär:

 

"Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning

Välj Visa dolda filer och mappar

Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler".

 

Efter jag hade gjort detta kunde jag se filerna. men dock var dom halvt genomskinliga och nån konstig bild syntes i hörnet på mintatyr bilden, visade sig att dom står som Operativsystemfiler? hur kommer det sig? jag kan inte heller avbocka dom på egenskaper heller, Dold rutan går inte att avbocka, den är liksom låst. Nån som kan hjälpa mig med det här problemet? vore oerhört tacksam för svar! :thumbsup:

 

Mvh/eXoR:)

 

[bild bifogad 2006-12-21 14:49:01 av eXoRz]

[inlägget ändrat 2006-12-21 14:49:46 av eXoRz]

[inlägget ändrat 2006-12-21 14:51:23 av eXoRz]

899507_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Efter jag hade gjort detta kunde jag se filerna. men dock var dom halvt genomskinliga och nån konstig bild syntes i hörnet på mintatyr bilden, visade sig att dom står som Operativsystemfiler?

 

Har du programmet som du hanterar dina bildfiler med installerat?

 

...för det är ganska vanligt att t ex zipfiler blir systemfiler när inte något zipprogram är installerat. När det väl är installerat så blir det zipikoner igen.

 

Ett annat alternativ är att gå in i bildhanteringsprogrammet och i dess inställningar associera t ex jpg med det programmet. Då får programmet vara installerat förstås. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går kanske att ändra från Kommandotolken:

Start - Kör - Tillbehör - Kommandotolken

D:
cd \cursor

eller i vilken mapp de nu finns

attrib -s -h *

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har ett begränsat konto och behöver logga in som admin för att komma åt filerna. Då brukar de vara nedtonade om man alls kommer in i mappen. Annars kanske du försöker ändra behörigheten på fel nivå för mapp/filer. Det kanske är själva mappen som är skyddad inte enskilda filer. Har du filerna rätt associerade med filtyp för något bildvisningsprogram verktyg/mappalternativ/filtyper

Under avancerat vad som ska hända med filen när den öppnas

bör vara

Öppna

Printto

Skriva ut

 

Gissar bara men något att börja med

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja du missupfattade det nog lite, inte där problemet ligger, vill kunna Avbocka den på egenskaper och inte ha den som en dold fil. går dock ej.

 

Zip program har jag, även winrar. och bilden den accosierar med vanliga bildvisningsprogrammet som följer med xp, jag kan öppna den osv. men jag vill inte att dom ska ligga som dolda filer. vill ha den som en vanlig bild fil. ligger också i Jpg format, har kollat det redan.

jo man tycker att jag borde ha missat något, men kan inte hitta vad bara. Har säkerthets kollat typ 8ggr nu =/ tacksam för svaret iaf. :) keep it up ;):thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha cecilia du är helt klart bäst:D tack så oerhört mycket för hjälpen, koden funkade utmärkt;P nu är dom inte dolda längre, attirbuten SH var med på bilden, vet inte hur dom hamnade där... ska visa vad jag menade med en icon i hörnet av minatyr bilden. bifogade en bild med. Mvh/Andreas

 

[bild bifogad 2006-12-21 15:31:26 av eXoRz]

899525_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia. Tack så oerhört mycket för all hjälp, du är bäst;)

allt fixade sig efter dom där attibut koderna. SH fanns med där märkte jag i kommandotolken, ibland är det bra med utomstående hjälp;) tack så mycket.

 

Vet dock fortfarande inte varför den där lilla minatyr bilden ligger kvar i vänstra hörnet. kan väl ta en kik på bifogade filen jag skicka med iaf. Mvh/eXoR

 

 

[bild bifogad 2006-12-21 15:31:39 av eXoRz]

899530_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
eXoRz skrev:

nja du missupfattade det nog lite, inte där problemet ligger, vill kunna Avbocka den på egenskaper och inte ha den som en dold fil. går dock ej.

 

Zip program har jag, även winrar. och bilden den accosierar med vanliga bildvisningsprogrammet som följer med xp,

 

Zipfiler och zipprogram var bara ett exempel och förtydligande.

 

Du skrev och frågade varför filerna blev systemfiler som hör till operativsystemet.

 

Trevligt att Cecilia löst ditt problem med dolda filer. :thumbsup:

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha okej. förlåt, måste missupfatta det;P

 

jo det måste ha blivit fel nånstan i systemet eftersom datorn upfattar filerna som systemfiler.

 

"Verktyg - (Mapp)alternativ eller liknande - Visning

Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler".

 

När jag hade gjort det så såg jag bilderna, inte annars? så alltså upfattar datorn dom som operativsystemfiler. skumt? tycker jag iaf.

 

 

du kan gärna ta en kik på bifogade filen jag skickade med också, så den ser ut =/ konstigt värre.

 

[bild bifogad 2006-12-21 15:39:04 av eXoRz]

899538_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När jag hade gjort det så såg jag bilderna, inte annars? så alltså upfattar datorn dom som operativsystemfiler. skumt? tycker jag iaf.

 

Okej, missförstod dig då. :-)

 

Trodde det var ikoner med Windowsflaggan i, såsom det ser ut i Windowsmappen.

 

du kan gärna ta en kik på bifogade filen jag skickade med också, så den ser ut =/ konstigt värre.

 

Nä, jag kan heller inte komma på varför den lilla symbolen finns där nere i vänstra hörnet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...