Just nu i M3-nätverket
Jump to content

fattar ej varför?

davidska

Recommended Posts

hej min brors data är helt konstig,

det är så att jag skulle försöka starta datan i felsökert läge men sen fungerar det inte och då kommer bara datan tillbaks till det ställe där man väljer att starta i felsäkert läge mm. problemet är allså att när jag ska starta datorn i felsäkert läge så startar bara datan om?

vill ej formatera om datorn för att farsan har grejor på den som öär viktiga:!

[inlägget ändrat 2006-12-21 11:41:07 av davidska]

Stefan Eklinder

1. Om du kan gå in i Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll/System

2. Peta på fliken Avancerat i System

3. Längst ned under Start och återställning klickar du på Inställningar

4. Bocka av Starta om automatiskt och sen OK

Vid nästa omstart får du en blå skärm med STOP-meddelande (siffror) och en text t e x BAD_POOL. Skriv av vad du får, så ska vi se om vi kan hitta orsaken.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

kan tyvärr inte komma in i windows :! asså det enda som kommer upp när jag startar datan är vad jag vill välja av felsäkert läge och det andra!

Stefan Eklinder
davidska skrev:

kan tyvärr inte komma in i windows :! asså det enda som kommer upp när jag startar datan är vad jag vill välja av felsäkert läge och det andra!

Oki, "Felsäkert läge" brukar annars fungera i sådana lägen.

Har du en XP-cd till datorn?

...i så fall kanske en reparationsinstallation hjälper. Du förlorar inget viktigt utan skadade systemfiler t ex ersätts med nya fungerande. Det enda du behöver göra efteråt är att besöka WindowsUpdate igen och hämta uppdateringarna på nytt.

---

- Steven Wright

okej tack såmkt för hjälpen men hur gör man en sån repation?

och finns det ingt annat sätt?:S

[inlägget ändrat 2006-12-21 11:56:25 av davidska]

Stefan Eklinder
davidska skrev:

okej tack såmkt för hjälpen men hur gör man en sån repation?

Du bootar datorn på XP-cd:n precis som om du skulle formatera. Accepterar licensavtalet med mera. När du kommer till val där du ska lägga XP markerar du bara partitionen. Trycker R och följer instruktionerna på skärmen.

och finns det ingt annat sätt?

Det skulle vara det jag föreslog först, men eftersom du inte ens kan komma in i "Felsäkert läge" så blir det ju problem.

Avvakta annars fler svar och förslag.

---

- Steven Wright

För att rädda filer innan du gör en formatering och nyinstallation av XP så kan man flytta över hårddisken till en annan dator.

Är hårddisken indelad i partitioner, dvs det finns både C: och D: (eller en annan bokstav) som är hårddisk? Om det är så finns det viktiga filer på C:, vilket väl är den partition (bokstav) där Windows ligger?

Har du en CD med Windows på?

Är det en märkesdator, som Dell eller HP?

nu vet jag vad jag gjiorde!

undere uppstarten av datan så tröck jag på F1 sen så bytte jag något password under advanced lr jag bytte inte jag tog bort det:! vet någon hur man får tillbaka samma lr hur man hittar det passwordet?:S

F1 under uppstarten, ska det vara tangenten för att komma in i BIOS-setupen/inställningarna?

Då är det väl ett BIOS-lösenord du har tagit bort, det borde inte påverka huruvida Windows startar om eller inte.

Det gamla lösenordet är ju nu överskrivet så det är nog svårt att få tillbaka.

är det ingen som vet hur man gör?

hur gör man när man ska formatera utan att allt viktiga åker bort säg ända från början:D

Du kan inte formatera utan att förlora data på den partion du formaterar.

Så här skulle jag göra i dina kläder:

Backa XP till en systemåterställnings då den fungerade. Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna (självklart så väljer du att "backa" till en tidpunkt då datorn fungerade).

Om inte det löser problemet så är en reparationsinstallation nästa punkt på programmet precis som andra redan skrivit. Här kan du läsa exakt hur du skall göra. Glöm inte att lägga på alla säkerhetsuppdateringar från Windows Update när du är klar http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...