Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avinstallera M$IE


mappo

Rekommendera Poster

Jag är nyfiken på Netscape eftersom det sägs ta mindre plats än Exploder, men det har jag ju ingen glädje av om jag inte kan avinstallera IE...eller kan man det? Hur?

 

 

When God created light, the first shadow was born.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Netscape tar mindre utrymme äm MSIE så är MSIE helt klart värt det extra utrymme det kräver. Chalmers Lindholmen kör Netscape, och det krashar och låser sig flera gånger per surf-session.

 

Inte ens i UNIX är Netscape stabilt.

 

Dessutom är MSIE5 betydligt snabbare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netscape i UNIX är värdelös.

Netscape i Win är dock tusen ggr bättre än IE.

För det första är Netscape mycet snabbare än IE på att rita upp html.

Och sen så har den enormt mycket fiffigare bookmark-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiffigare bookmarksystem kan jag definitivt inte hålla med om. Det är bekvämt när man kan ha favoriterna liggandes till vänster på skärmen, och slipper leta á la startmeny-sätt. Att bokmärkena sedan hanteras som filer har både sina för och nackdelar.

 

Hastigheten kan jag heller inte hålla med om, och då har jag testat 15-20 datorer med olika komponenter, OS osv..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt.. för både på min dator och min brors (350, resp 450MHz med Win98) så ritar netscape upp vanliga websidor mycket snabbare.

(Snabbast var förstås Opera som min bror är galen i - men som jag inte är vidare förtjust i)

 

Fast IE är snabbare på att ladda in sidor med Java i iaf. Den har på nåt sätt alltid Java-motorn aktiverad... (kanske därför den är segare på allt annat, då det tar CPU-kraft.)

Hehe, jag jämförde oxå hastigheten på Java-program i Ns och IE.. Och även där vann Ns. (ns i linux var dock ännu snabbare på det programmet.. men annars så suger linux-ns)

 

(Java-progget jag testade:

http://liftoff.msfc.nasa.gov/RealTime/JTrack/3D/JTrack3D.html

)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Fast IE är snabbare på att ladda in sidor med Java i iaf. Den har på nåt sätt alltid Java-motorn aktiverad... (kanske därför den är segare på allt annat, då det tar CPU-kraft.)"

 

netscape i motsatts till ie är; mer kraschbenägen, sämre på att koppla upp,

HAR mindre anpassningsmöjligheter,

sämre stöd för css, dhtml etc etc, lets get down to it, den suger generaltotalt, den som säger nåt annat har förmodligen fastnat i en nostalgidröm om netscapes fornstora dar ;-)

(ELLER vet inte vad dom pratar om)

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"netscape i motsatts till ie är; mer kraschbenägen, sämre på att

koppla upp,

HAR mindre anpassningsmöjligheter,

sämre stöd för css, dhtml etc etc, lets get down to it, den suger

generaltotalt"

 

Oj, och jag som trodde det var precis tvärtom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Håller faktiskt med om att IE är bättre, snabbare och stabilare än NS. Har alltid hållit mig till NS förut men någonstans vid ver 4.5 kraschade den så ofta att tålamodet tröt och det blev IE istället.

En irriterande sak som jag inte vet om det går att "koppla" bort i IE är dock att om man använder sig av länkfältet och alltså inte öppnar favoriterna till vänster i fönstret, så startar den ibland länken i ett av de andra fönstren som är öppna och inte i det man var när man klickade. Kan man få bort detta på något sätt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket trams. IE kraschar lika ofta som förr i tiden. 5.5 verkar juh ha enorma stabilitetsproblem med alla stackare jag känner som avinstallerat det nästan omedelbart.

 

Däremot kan jag hålla med om att IE generellt är snabbare och bekvämare pga integrationen i Windows - det finns inte så mycket NS kan sätta emot detta.

 

Problemet är att när IE dyker så dyker Explorer oxå, visserligen inget stort problem under NT men det är irriterande att en kass hemsida kan krascha självaste Explorer ;)

 

/Weyland

 

Om bara kmeleon kunde få bra javascript-stöd så vore valet självklart.

 

PS. Hur stänger man av IE's fåniga cachekontroll som utförs när man trycker 'back'? Dvs den vägrar visa förra sidan omedelbart utan ska prompt koppla upp mot sidan för att kolla så den inte ändrats.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska intressant egentligen.

 

Av alla svar här på sidan så har *inget* svarat på frågan, utan enbart diskuterat NS vs. MSIE. Jag har själv drabbats av Microsofts idioti när jag, på jobbet, skulla göra iordning en bärbar dator åt en annan anställd. MSIE med stark kryptering skulle installeras för möjlighet att köra webbmail.

 

MSIE-CD:n gick inte att installera för det låg redan en "nyare" version av MSIE på datorn, dock enbart med 40 bitars kryptering.

 

MSIE gick inte heller att aninstallera för att möjliggöra installationen av MSIE med stark kryptering.

 

Datortillverkarens support kunde inte heller hjälpa mig, så den gången gav jag upp (tillfälligt) och installerade Netscape istället. Jag hittade inte heller någon uppdatering hos M$.

 

Datorn blev stulen dagen efter att den började användas, så det blev till att upprepa proceduren med en likadan dator, och denna gång hittade jag uppdateringen enkelt via menyn "Hjälp-Om..." Därmed tankades uppdateringen hem på någon minut och installerades. Jag vet inte om jag var så klantig att jag missade uppdateringen första gången, eller om M$ helt enkelt inte lagt ut den ännu, men jag tror på det senare.

 

Slutklämmen blir dock: Avsaknaden av avinstallation orsakade onödigt merarbete

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...