Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antal tvåpar i poker?


Re-JeeP

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med att räkna ut antalet möjliga tvåpar man kan ha i vanlig poker.

 

Jag försökte resonera logiskt.

 

Av 13 valörer ska jag välja en (13 väljer 1), av dom 4 korten i den valören ska jag välja 2 (4 väljer 2).

Sen för det andra paret ska jag av 12 valörer välja en (12 väljer 1), av dom 4 korten i den valören ska jag välja 2 (4 väljer 2).

Sen finns det detta gånger 44 för dom resterande korten.

Resultatet av detta blir 247104 st.

 

Dock säger http://www.pokerworld24.org/se/poker_sannolikt_utfall/ att mitt resultat är dubbelt så stort.

 

Svaret ska alltså bli 13 väljer 2 gånger 4 väljer 2 i kvadrat gånger 44 vilket inte går ihop i min hjärna.

 

Någon som kan berätta varför det blir så?

 

Mvh // Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag resonerar så här:

 

Hur många kombinationer finns det i en valör?

Hjärter + Ruter

Hjärter + Spader

Hjärter + Klöver

Ruter + Spader

Ruter + Klöver

Spader + Klöver

 

6 st totalt

 

Hur kan jag kombinera ett par i en valör med ett par i en annan valör?

(antalet i en valör)^2 = 6*6 = 36

 

Hur många kombinationer finns det i valörer?

12+11+.....+1 = 78

 

Slutligen:

36 * 78 * 44 = 123552

 

 

 

Av 13 valörer ska jag välja en (13 väljer 1), av dom 4 korten i den valören ska jag välja 2 (4 väljer 2).

Sen för det andra paret ska jag av 12 valörer välja en (12 väljer 1), av dom 4 korten i den valören ska jag välja 2 (4 väljer 2).

Det som blir fel är att du tillåter både par i tvåor och treor samt par i treor och tvåor vilket är samma sak. (Gäller även de andra valörerna, därav din faktor 2.)

 

[inlägget ändrat 2006-12-20 13:26:04 av tjoppas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som blir fel är att du tillåter både par i tvåor och treor samt par i treor och tvåor vilket är samma sak. (Gäller även de andra valörerna, därav din faktor 2.)

Ahh... I see....

 

Tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...