Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med ms-dos undersystem?

Ellieh

Recommended Posts

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig?! Är så himla förvirrad, har suttit här ett bra tag med problemet nu. Först så hade jag problem med ms-dos undersystem, då en ruta alltid ploppade upp "C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Systemfilen är inte lämplig att köra i DOS elle Microsoft Windows-program. Välj Stäng för att avsluta programmet.

STÄNG IGNORERA".

Men när det problemet försvann, så kom nästa. Varje gång jag starta någon windows funktion så får jag upp en annan ruta som säger "HMA ej tillgängligt: Läser in DOS i det låga minnesområdet off lh C:\WINDOWS.0\system32\mscdexnt.exe lh C:\WINDOWS.0\system32\redir lh C:\WINDOWS.0\system32\dosx SET BLASTER=A220 15"

Vad innebär det?? Snälla, hjälp mig om någon vet!

//Ellie

[inlägget ändrat 2006-12-20 02:26:46 av Ellieh]

[inlägget ändrat 2006-12-20 02:27:23 av Ellieh]

[inlägget ändrat 2006-12-20 02:27:48 av Ellieh]

[inlägget ändrat 2006-12-20 02:28:13 av Ellieh]

Mikael Ericsson

Har du installerat något nyligen t.ex. något gammalt spel?

Efter lite sökning på forumet hittade jag detta:

Kopiera filen AUTOEXEC.NT från c:\windows\repair till

C:\WINDOWS\SYSTEM32

[inlägget ändrat 2006-12-20 13:08:18 av Mikael Ericsson]

Tack för er hjälp! Men det verkar som om mina problem med datorn aldrig kommer att lösa sig :( för nu dyker det upp en annan ruta där det står "bad Command or file name" och rutan försvinner lika snabbt igen, och inte nog med det så har cd & dvd-enheten slutat att reagera! Hjälp!

Hmm, jag kan inte så mycket om datorer men jag har nog inget PCI soundblasterkort... och nej jag har heller inte installerat något gammalt spel. Det enda jag har gjort (tror jag iaf) är att ha uppgraderat min webbläsare Firefox till versionen 1.5.

//Ellie

Har du testat att använda systemåterställning till ett datum tidigare än när problemen uppstod. Kan lösa problemen men då får du installera om de program du installerat efter det datumet.

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...