Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa Ny Dator


Ustari09

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag tänkte köpa en ny dator.

Jag har hittat den här;

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1077441&node=68

 

Vad tycker ni? Är detta en dator man kan ha som en speldator?

Finns det bättre datorer för det här priset?

 

Jag vill också säga att jag själv inte kan något om att bygga en egen dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni?

 

den är prisvärd:) och bra

 

Är detta en dator man kan ha som en speldator?

 

lätt! för mig skulle den kunna vara en speldator

 

Finns det bättre datorer för det här priset?

 

inte som jag vet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en något annorlunda syn...

Är detta en dator man kan ha som en speldator?

Processorn är ett bra val (beroende på cacheminne är den antingen en 4600+ el 4800+), minnesmängden snål men duger och även om grafikkortet funkar bör man vara medveten om att det är ett budgetkort som inte tillåter annat än tämligen medelmåttliga inställningar (i lite nyare spel).

 

Finns det bättre datorer för det här priset?

För bättre spelprestanda ja. Exempelvis den här har ett grafikkort med mycket högre prestanda:

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=375609

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte möjligt att byta ut grafikkortet på den datorn som jag länkade till?

Vilka spel är det jag inte kommer att kunna spela ?

Jag vill helst spela Call of Duty, Need for speed och andra liknande spel.

Kommer jag kunna att spela nya spel som kommer ?

 

Tacksam för svar.

 

/Antonio

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte möjligt att byta ut grafikkortet på den datorn som jag länkade till?

Du kan ju maila och fråga. Annars rekommenderar jag att du titta in på nedanstående länk hos komplett.se. Där har du ett grundpaket som du sedan kan konfigurera som du vill:

http://www.komplett.se/k/config.asp?ConfigSystemId=10260

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka spel är det jag inte kommer att kunna spela ?

Visar Tom's prestandastaplar i Oblivion, ett av dagens tyngsta spel:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=560&model2=607&chart=204

Ett X1300Pro har fått sex bilder/sek – Oblivion är därmed inte spelbart ens med de låga inställningarna 1024x768, no AA, Trilinear Filtering de har använt sig av. T o m dagens härskare i mellanklassen X1950Pro har haft det jobbigt med sina 25 bilder/sek..!

 

Call of Duty är dock ett gammalt spel och ska inte vara några problem (så länge det inte var del två du menade). Även Need for Speed ska funka bra även om grafikinställningarna kommer få lov att vara rätt spartana.

 

Kommer jag kunna att spela nya spel som kommer ?

Kommer nog att vara med blandat resultat. Tveksamt om datorn kommer kunna köra precis alla av titlarna som släpps inom överskådlig framtid.

 

Edit:

Visar också jämförelsen med ett 7900GS som datorn jag länkade till var utrustad med:

http://www.tomshardware.se/grafikkort/interaktiv_jamforelse/index.html?model1=560&model2=584&chart=204

7900GS presterar med sina 18 bilder/sek sämre än X1950Pro men är ändå två gånger så snabb (eller säger man tre när förhållandet är 6 mot 18?) som X1300Pro.

[inlägget ändrat 2006-12-19 22:23:11 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har övertygat mig att det inte var en så bra dator som jag trodde innan.

Mitt mål är att köpa en bra speldator som håller länge inte enbart för en snar framtid.

 

Kan man be någon/några datorkunniga (inklusive dig) här på forumet att bygga ihop den bästa möjliga datorn för ett visst pris och sedan skicka länken ?

 

Jag blir verkligen sugen på 8800 GTX kortet, men det får bli en dröm..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt mål är att köpa en bra speldator som håller länge inte enbart för en snar framtid.

Läs gärna några av mina tankar bakom köp av datorkomponenter:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=774539#774911

Även om prylarna jag exemplifierade med i detta inlägg inte längre är aktuella nu över ett år senare, står jag fortfarande för vad jag skrev angående principen bakom det hela.

 

Vill man göra det enkelt för sig att tillfredsställa din önskan ovan finns det egentligen bara en sak att säga: köp det värsta prestandamonster du kan hitta. Punkt. Det måste dock inte behöva vara fullt så enkelt, om man inte råkar sitta på en övergödd plånbok det vill säga. Men jag vill ändå råda till att sikta ungefär mot de för tillfället näst värsta av komponenterna processor, grafik- och även ljud-kort (idag tycker jag det är valfritt att ta antingen AMD eller Intel vilket det inte var vid tiden före Core 2 (jämförelsevis så suger spelprestandan i Pentium 4)). Minneshastigheten är viktig utan att vara livsavgörande, mängden bör dock inte understiga 2GB.

 

Jag blir verkligen sugen på 8800 GTX kortet, men det får bli en dröm..

För att dra full nytta av detta DX 10-kort krävs det att man även kör Windows Vista, då DX 10 inte kommer släppas för de äldre operativsystemen. Inte som det ser ut i dagsläget iaf.

 

Här kommer iaf ett konfigureringsförslag genom länken Anjuna Moon gav:

[log]-Cooler Master Centurion 534 Svart, Aluminium Front (utan nätagg) 'Förvalt'

 

- NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin 'Ändrat av mig'

 

- MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16 'Förvalt'

 

-AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt 'Ändrat av mig' *(dual core ger extra bonusprestanda för anpassade spel)

 

-USB2 multikortläsare 3.5" svart/silver, för CF I/II,SM,MMC/SD,MS,xD (bulk) 'Förvalt'

 

-TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 'Ändrat av mig'

 

-Sony DVD-brännare AWG170AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW/DVD-R/-RW/RAM(Dual Layer 'Förvalt'

 

-Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4, PCI-Express,ViVo/HDCP,2xDVI, Full-Retail 'Ändrat av mig' *(bästa kortet för DX 9.0c)

 

-Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM 'Förvalt'

 

Summa 10623kr, men ovanpå detta rekommenderar jag starkt ett köp av ljudkortet X-Fi XtremeGamer:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326406

 

Edit:

* indikerar kommentarer gjorda av mig och inget Komplett ska belastas för i deras produktinfo ;-)[/log]

 

Edit:

I listan ovan har jag försökt hålla mig så nära "ursprungssumman" ~ 8.800kr som möjligt. Att priset ändå blev högre, omkring 11.500kr, var oundvikligt för att datorn ska kunna leva upp till ditt önskemål på ett godtagbart sätt.

 

Personligen hade jag troligen inte frångått principen om att skaffa de näst värsta komponenterna. Således hade jag åt mig själv sannolikt valt processorn X2 5200+ (det är FX-serien som innehåller AMDs värstingar, med högre priser), grafikkortet GF 8800GTS etc...

 

Edit 2: Har ändrat lite lustiga formuleringar och stavfel som råkade smyga sig in i inlägget då jag skrev det inatt.

[inlägget ändrat 2006-12-21 08:11:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...