Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företag utomlands


k043

Rekommendera Poster

En diskussion i en ny tråd skulle kunna bli väldigt intressant och givande fhe (jag hänger självklart på) då jag fruktar att en moderator (inte vilken som helst utan en som har en fabless för att radera hela trådar utan stöd i eforums regelverk, många vet vem jag menar så jag behöver väl inte nämna det) kommer att radera alla våra inlägg och sedan flytta tråden till ett annat subforum och inte ens orka kommentera varför (jo det hände på eforum och det var inte länge sedan).

 

Kan mellandagarna passa för en riktig batalj under "Övrigt"? Jag startar den så gärna :)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar
Skriket i tråden tycker jag väl kommit mest från wannabe sossar

Om du menar mig så är jag lite tveksam till ditt bruk av wannabe sosse. Jag är aktiv socialdemokrat, demokratiskt vald att ta till vara socialdemokratiska väljares intresse i Stockholm (och på det så tjänar jag i princip inga pengar alls).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En diskussion i en ny tråd skulle kunna bli väldigt intressant och givande

Har inte riktigt tid, mellandagarna kommer inte att bli så lugna som de var förr i tiden :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt tid, mellandagarna kommer inte att bli så lugna som de var förr i tiden

Må så vara men om jag skriver något riktigt provocerande så kommer du förr eller senare att haka på:) En god jul och en önskan om att även mellandagarna blir bra:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har vi höga skatter men att vi skulle skilja oss så väldigt mycket från andra länder med hög levnadsstandard det stämmer inte riktigt (jmfr t ex Tyskland).

 

Detta är sant, vi har heller inte världens högsta skattetryck som högern brukar påstå, enligt någon statistik jag läste (kommer tyvärr inte ihåg var) så fanns det åtminstone 4-5 länder med högre skattetryck än Sverige, bl.a. vårt kära grannland Norge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57% i skatt gäller de pengar man tjäna över 472.300 taxerad inkomst.

 

Enligt vad gondor lias påstod i en annan tråd så tjänar han 58 000 i månaden (vilket iofs inte låter så trovärdigt):

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=896267#896992

 

Men stämmer det att han tjänar så myvket och betalar 57% i skatt så har han ändå mer pengar kvar efter skatt än vad dom flesta svenskar har.

Konstigt att dom som har mest gnäller högst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev en het tråd, jag tycker iaf att som företagare så betalar man allt för mycket skatt punkt slut. varje månad så blir det knappt något över trots att man drar in hyffsat med cash. När jag blir sjuk tex så har jag inga rättigheter alls.

 

Jag var inne på försäkringskassan då jag hade brutit armen, (jobbar som elektriker, datakonsult) kunde inte arbeta med en hand, fick vattentätt intyg från läkaren och han tvångssjukskrivde mig. Jag gick sedan med intyget till försäkringskassan. efter att ha läst intyget sa de

 

-jaha, så du är företagare det står på lappen längst ned, du får ingen ersättning förrän om 3 veckor. Kul hur fan ska det funka? Har försäkrat företaget upp till öronen samt mig själv fick inte ut 1 enda öre. Jobbade iaf trots bruten arm gipset gick sönder flera gånger tejpade armen med aluminium tej stenhårt och fortsatte jobba. Pratat med företagarna som jag också är medlem i de säger att som företagare har du knappt rättigheter när det kommer till kritan. Du står ensam och får klara dig själv.

 

Är man anstäld kan man stanna hemma och vara sjuk om man är, bakfull, snuvig, känner för att vara hemma, ont i huvudet, vill spela data vilken orsak somhelst och du får pengar. Det kostar somsagt för mycket. Om det kostade mindre skulle det gynna tillväxt och på så sätt får regeringen iaf in sinna skattepengar. Bättre att sänka avgifterna, fler som betalar in skatt, mer pengar till staten, fler jobb skapas, företagen har en chans att växa. Teknik och framgång kan det satsas mer på, se bara så många kompetenat folk som har blivit strypte pga av detta avgifts träsk.

 

Betalar man mindre kan man satsa mer, ta in folk och fortfarande betala in skatt. Det räcker. Tänk vad många miljarders miljarder som går i fickan på statstjänstemännen, direktörer etc. Sänk deras löner så folk slipper resa agg mot dom.

 

Om vi summerar allt detta så ska det löna sig att arbeta mycket och hårt, eller hur det är ju självklart. Men tacken blir att det blir bara fler och fler motgångar ju mer man sliter.

 

Nu när jag ändå håller på att skriva så kan jag inte låta bli att ta upp det här med tullarna. Varför får taxibolagen ex slippa avgiften? För oss företagare blir det också en smäll, ska kunden betala tullen... det går hela tiden ut över andra, bägaren rinner liksom över. När är det dags att få tillbaka? Ge liten morot till folket så får de arbetande mer kraft att engagera sig.

 

Det finns stänkskydd för nummerplåtarna och de döljer inte för insyn bara kamerans vinkel, till en början var detta lagligt tills dess att polis och regering fattade att de fölorar pengar pga när kameran fotar så ser den inte skylten. Polisen däremot tycker om skydden för plåtarna håller sig rena därmed kan de se reg skylten bättre. Fler och fler börjar använda dessa det lönar sig att åka 100 gånger och få 1-2 böter än att betala varje gång, det är ju skatt som inte är avdragsgill. Det är så sjukt. Om det handlade om 5kr per gång så ok! I USA betalar man 50cent för att åka på motorvägen.

 

Själv arbetar jag 78 timmar per vecka ibland mer, det är ganska mycket tycker iaf jag. Man skulle kunna skriva en bok om allt. Felet är att det är så få människor som säger ifrån och sticker inte ut, märks man inte så blir man överkörd och det är vad det svenska folket blir varje dag 365dagar om året. Lagar och förordningar, avgifter tas bort, ändras, läggs till och folket får lägga sig på rygg. "Betala" och håll käften, annars är det bara att sticka. ungefär så känns det.

 

slutligen "FY FAN*

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att "gondor lias" uppgivit att han vägde 65kg och tjänade ca 58'/mån så skrev Roddden (i tråden som du länkade SYS64738?):

 

Kanonlön!!! Antar att du dessutom är en kvinna med tanke på vikten. Och så säger dom att tjejer diskas i arbetslivet. Hejja gumman!

 

Humor när den är som bäst, var bara tvungen att ge "Roddden" ett poäng för ett mycket gott skratt.

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt någon statistik jag läste (kommer tyvärr inte ihåg var)

Det är ju ganska lätt att räkna ut. Det har inte slagit dig som underligt om du hittar en källa (som var så dold att du inte ens kommer ihåg var den var) som går emot alla andra?

Min spontanta gissning är att din källa hittat på ett eget sätt att räkna som får saker att hamna i en annan dager. Jag är helt övertygad om att om man tittar på konsumtionsmönstret bland de som tjänar mellan 15 och 20000 och tar med i beräkningen att de röker och dricker ett par flaskor vin i veckan så kan man få det till att skattetrycket blir högre i Norge (där alkohol och tobak kostar betydligt mer skatt än i Sverige).

 

Inte ens de mest inbitna sossarna brukar ju bestrida faktumet (korkat att säga emot saker som är lätt att bevisa) utan snarare fokusera på någon slags lögn om att vi får mer för pengarna än alla andra.

 

Edit: Siffror:

De här kommer från den inte speciellt partipolitiskt bundna organisationen OECD och visar det totala skattetrycket 2005:

Sverige 51,1

Danmark 49,7

Belgien 45,4

Norge 45,0

Finland 44,5

Frankrike 44,3

Island 42,4

Österrike 41,9

Italien 41,0

Tjeckien 38,5

Luxemburg 37,6

Nederländerna 37,5

Storbritannien 37,2

Ungern 37,1

...

Tyskland 34,7

 

Ett par år tidigare var det fler som låg kring 45% men trenden i Europa har gått mot platta skatter vilket verkar ha haft en sänkande effekt.

[inlägget ändrat 2006-12-21 08:06:44 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må så vara men om jag skriver något riktigt provocerande så kommer du förr eller senare att haka på En god jul och en önskan om att även mellandagarna blir bra

 

Jag kan också vara behjälplig med att häva ur mig något provocerande :-)

Tills dess, God jul och ha en skön ledighet.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på följande saker:

 

(om vi ska blanda in USA, det gör jag gärna!!) ;)

 

I EU-ropa räknas oftast sjukvården till den "tärande delen" (den som kostar pengar för samhället), eftersom sjukvården generellt sett är finansierad av skatter/tvingande avgifter i EUropa.

 

Europas sjukvård "tär" alltså på samhällssystemet, eftersom den bekostas av avgifter och skatter som enligt OECD med flera tillhör "kostnadssidan", inte den "producerande sidan".. (Den "närande").

 

I USA räknas sjukvården, så fort den är privat, och det är lejonparten av sjukvården i USA, till den "närande sidan".. Eftersom den är privatägd, och folk betalar sina sjukvårdskostnader genom frivilliga avgifter/försäkringspremier. Enligt OECD (samt många "moderatekonomer") blir EXAKT SAMMA SJUKVÅRD "en fantastisk företagsverksamhet som bidrar till samhället", bara den blir privatiserad..

 

Misstolka mig inte "fel", privata vårdföretagare i Sverige ger (vad jag sett enligt egna ögon) snabbare och bättre vård än landstingsägda sjukhus där man fått vänta 8-10 timmar på att få träffa en läkare.. (Har aldrig hänt mig i privat regi!)

 

Jag anser att man ska räkna "all" så kallad "närande" verksamhet som "vettig", samt räkna in den som företagsamhet, oavsett hur den än finansieras!

 

För att återgå till "skattetrycket": USA:s 38 procents skattetryck betyder att amerikanska skattebetalaren måste lägga till med "egna pengar" både sjukvård, sjukpennig, förtidspension samt andra kostnader. I Sveriges 54% skattetryck ingår detta..

 

-Det gäller att inte jämföra äpplen med bananer! ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(om vi ska blanda in USA, det gör jag gärna!!)

Varför i hela världen skulle vi göra det? Det blir på tok för komplicerat att jämföra de två systemen.

 

För att återgå till "skattetrycket": USA:s 38 procents skattetryck betyder att amerikanska skattebetalaren måste lägga till med "egna pengar" både sjukvård, sjukpennig, förtidspension samt andra kostnader. I Sveriges 54% skattetryck ingår detta..

Precis som det gör i de andra ländernas system i tabellen jag hade med i inlägget, såg du USA där? Det gör inte jag.

 

Du kanske skulle lära dig se skillnad på äpplen och päron innan du börjar blanda in päron i leken utan att någon annan gör det. I min lista fanns en samling europeiska länder, USA ligger på en helt annan kontinent.

 

Edit: Det där sista stycket var lite elakt formulerat. Förlåt.

[inlägget ändrat 2006-12-25 23:27:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men varför bryr du dig om din arbetsgivare pengar?

Om du får en 100kr netto så är det fine för dig, du bryr dig väl inte om ahn eldar sina pengar?

 

"Sköt Dig Själv Och Skit I Andra."

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men varför bryr du dig om din arbetsgivare pengar?

Det kanske är svårt att förstå när man är liten och inte tjänar egna pengar men en dag kommer du att stå där och vilja ha ett jobb. Då kommer du att upptäcka att det enda som är viktigt för den som ska bestämma om du ska få jobbet eller inte är hur mycket det kostar företaget.

Om kostnaden för att anställa dig är för hög så kommer man att anställa någon annan, eller ingen alls.

 

Samma sak gäller när du står där och vill ha 1000 kronor i löneförhöjning, om de 1000 kronorna kostar arbetsgivaren 3400 kronor så kanske du bara får 250.

 

Hur mycket det kostar för den som ger dig pengar är helt enkelt den absolut viktigaste faktorn som avgör om du ska få dina pengar eller inte. Så om du bryr dig om dig själv ska du nog inte vara helt ointresserad av din arbetsgivare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak gäller när du står där och vill ha 1000 kronor i löneförhöjning, om de 1000 kronorna kostar arbetsgivaren 3400 kronor så kanske du bara får 250.

Man förhandlar väl inte "lön efter skatt"? Men om vi nu pratar "pengar i plånboken" och arbetsgivarens kostnad så är det ännu "värre" då sociala avgifter skall på. Ligger du över brytpunkten (gör man det så man ju inte precis fattig men det är ju en annan historia) så är det ju helt rätt som du skriver att en "ren" tusenlapp kräver 34000 i löneförhöjning men arbetsgivaren skall oxså betala sociala avgifter 3400X1,4=4760

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förhandlar väl inte "lön efter skatt"?

Det är säkert olika från person till person men personligen brukar jag förhandla lön med utgångspunkten att "så här mycket mer pengar vill jag ha" och då är det ju självklart bara nettopengar som är viktiga, skatten ser jag aldrig. Att mitt krav till arbetsgivaren är omräknat till bruttopengar gör ju inte min utgångspunkt mindre "netto".

 

Ligger du över brytpunkten (gör man det så man ju inte precis fattig men det är ju en annan historia)

Även alla hemska människor som råkar tjäna över brytpunkterna för statlig skatt får förhandla lön i Sverige. Det finns förresten inget som säger att man har en massa pengar över för att man har hög lön, det kan mycket väl vara så att pengarna kompenseras av att man bor ihop med någon som studerar, är arbetslös, sjuk eller av annan orsak inte tjänar några pengar alls och då är 40000*1 i lön betydligt mindre pengar än 2*20000 efter skatt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även alla hemska människor som råkar tjäna över brytpunkterna för statlig skatt får förhandla lön i Sverige.

Jag har väl inte påstått att de är hemska människor! Många av mina vänner ligger klart över brytpunkten och de är riktigt snälla och trevliga.

 

Jag tror att du helt missförstått min synpunkt i frågan, jag tycker visst att man skall kunna tjäna bra med pengar även i Sverige det är inte det som är problemet. Min käpphäst är att jag vill leva i ett samhälle där de ekonomiska skillnaderna inte är alltför stora (alla behöver inte tjäna lika mycket) då det är min övertygelse att ett sådant samhälle blir ett otryggt samhälle.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min käpphäst är att jag vill leva i ett samhälle där de ekonomiska skillnaderna inte är alltför stora

Det är lite vid sidan om ämnet men jag har svårt att förstå varför. Jag skiter fullständigt i om det finns massor med människor som tjänar hur mycket pengar som helst. För mig är det viktigare att bottennivån befinner sig på en så hög välståndsnivå som möjligt. Det måste vara mycket viktigare att alla har grundläggande möjligheter till att hålla sig hela, rena och vid god hälsa och ge sina barn en bra uppväxt än att det inte är ett för stort glapp mellan de som tjänar lite och de som tjänar mycket. Bottennivån får det ju knappast sämre bara för att toppnivån är långt borta.

 

Att inte alla behöver vända och vrida på varenda krona har inte direkt en negativ inverkan på antalet arbetstillfällen i landet, tvärt om. De som tjänar riktigt bra bidrar också med långt mycket mer pengar i skatt än de någonsin kommer att kunna plocka ut från a-kassa, pension, föräldraförsäkring mm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det viktigare att bottennivån befinner sig på en så hög välståndsnivå som möjligt. Det måste vara mycket viktigare att alla har grundläggande möjligheter till att hålla sig hela, rena och vid god hälsa och ge sina barn en bra uppväxt än att det inte är ett för stort glapp mellan de som tjänar lite och de som tjänar mycket.

Det är ju precis det jag menar! Jag ser inga problem med att tjäna mycket pengar utan det viktiga är att att lägstanivån inte är för låg. Många tar USA som exempel på ett idealsamhälle (påstår inte att du hävdar åsikten för det vet jag helt enkelt inte) men det är en åsikt jag inte delar. Förvisso så finns det mycket som är bra i det amerikanska samhället men det finns även mycket rädsla.

 

När jag cyklade från mitt trygga och lugna medelklass område in till Pittsburgh "city" så trodde min kollegor att jag blivit tokig på riktigt. Själva så låste de dörrarna i bilen när de på vägen passerade ett fattigt område. Visst tjänar de mer och får behålla mer men jag föredrar att våga gå överallt i min stad framför att ha råd med fler: digitalkameror, bilar, You name it ...

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inga problem med att tjäna mycket pengar utan det viktiga är att att lägstanivån inte är för låg.

Ok, jag tyckte precis du skrev:

jag vill leva i ett samhälle där de ekonomiska skillnaderna inte är alltför stora

:-)

 

Vad gäller USA är det störsa problemet med folk som jämför att den stora massan inte har en aning om vad de jämför med, de har helt enkelt inte sett alla sidor av myntet. Har man gjort det (och det har du ju) inser man ganska snabbt att skillnaderna är för stora för att det ska vara praktiskt att jämföra. Lättare att låta bli och jämföra med de ekonomier vi har i vår närhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet det, jag vet det, men frågeställaren och ""gondor lias" vet nog inte att de 57% gäller de pengar som man tjänar över brytpunkten (se länk längre ned). 57% i skatt gäller de pengar man tjäna över 472.300 taxerad inkomst.

 

Det var ett jäkla tjat om mig i den här tråden, upplysningsvis kan jag meddela att jag vet ovanstående också...

 

Edit: Var lite försiktig när du "dumförklarar" människor till höger och vänster hela tiden, det förstärker ju inte ditt budskap.

 

G

 

[inlägget ändrat 2006-12-22 13:45:22 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag dumförklarar ingen men om man sticker ut genom att skriva:

 

Skattemyndigheten gör som de känner för.. Punkt.. Det har jag själv fått erfara ett flertal gånger. Helt riktigt som trådskaparen säger måste du själv motbevisa dem att du har rätt, de är experter på att tolka och vända beslut till sin fördel.

 

Jag har själv tröttnat och har satt i system att lura åt mig så mycket som möjligt utan att betala skatt för det, genom att använda konton utomlands och vara noga med att inte föra över stora belopp (max 70.000 SEK) för att inte få överföringen granskad.

 

Det har funkat fint hittills, och jag ser varje lyckad "skattesmitning" som en liten extra bonus.

 

så måste man nog vara beredd på viss kritik.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så måste man nog vara beredd på viss kritik.

 

Hahahaha lilla gubben, har du legat vaken och tänkt på det hela natten... hihihihi

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du legat vaken och tänkt på det hela natten...

Visst har jag legat och tänkt nästan hela natten, dock inte på ditt inlägg utan på trevliga saker:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...