Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företag utomlands


k043

Rekommendera Poster

Nej, men om alla skatte fuskare fattar att allting skulle bli bättre så kanske jag skulle kunna få fin potatis och färdig blodpudding.

 

Nej, du lagar inte min mat.

Men den som lagar maten vill ha lön och det finns inte så mkt pengar så de har tid att ha fin potatis färdig blodpudding.

 

Enligt forskare:

En bra frukost gör så att man skolan.

En bra lunch gör så att man kommer ihåg det man lärt sig.

 

Hur tror du att vi skulle ha det om vi inte hade skatter?

bättre?

sämre?

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder
Hur tror du att vi skulle ha det om vi inte hade skatter?

bättre?

sämre?

 

Vi skulle få mera i plånboken. :-) Skulle bli roligare att jobba då och få lite mera av lönen i kuvertet. Alla svartjobb skulle säkert minska också. För att det är väl för att slippa all skatt, som folk jobbar svart, eller har jag fel?

 

Sverige hör väl till det land i världen som har det högsta skattetrycket.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla svartjobb skulle säkert minska också.

Det är ju rätt svårt att jobba svart om det inte finns några skatter alls (vilket ju var det som frågeställningen handlade om).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, är det så du tänker?

Var ska alla statliga betalda ta vägen?

Fattar inte att folk inte Fattar att samhället skulle rasa samman.

Inga gatulycktor.

Inga soptunnur.

Kasst i skolan.

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 15, och verkar ha bättre samhällskunskaper än vissa här i forumet.

Skatten är bra även hur hög den är.

Om du vill ha mer efterskatt ska/skulle du plugga mera i skolan.

Bill gates skulle nog inte bry sig så mycket om skatter.

Han hade en bra ide vid rätt tillfälle och har nog räätt schyssta betyg.

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Walle^^ skrev:

Jag är 15, och verkar ha bättre samhällskunskaper än vissa här i forumet.

 

Bra, då kan du bli finansminister. :-)

 

Du frågade också själv hur vi skulle ha det utan skatter. Då blir det bara teorier, för att vi kommer säkert aldrig att slippa skatter.

 

Skatten är bra även hur hög den är.

 

Gratulerar, när du börjar jobba så lär du säkert förstå det bättre.

 

Bill gates skulle nog inte bry sig så mycket om skatter.

Han hade en bra ide vid rätt tillfälle och har nog räätt schyssta betyg.

 

Hur förklarar du Linus Torvalds framgång då?

 

Att skapa ett operativsystem är inte svårt för den som har rätt kunskaper och framförallt tid.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-12-20 16:42:15 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är 15, och verkar ha bättre samhällskunskaper än vissa här i forumet.

Skatten är bra även hur hög den är.

Det är ju lätt att säga, i verkligheten är det aningen mer kompilcerat än så.

 

Vad gäller skrytande med egna kunskaper skulle jag föreslå att du tonar ner det hela lite.

 

Om du vill ha mer efterskatt ska/skulle du plugga mera i skolan.

roligt sagt :-)

 

Bill gates skulle nog inte bry sig så mycket om skatter.

För det första drabbas han inte av det svenska skattetrycket och för det andra bryr han sig helt klart om skatter, det råder inget som helst tvivel om den saken. Att det amerikanska skattesystemet gör det skattemässigt förmånligt för honom att låta pengar gå till välgörenhet vilket han praktiskerar rätt aktivt är bara en sådan indikation.

Han hade en bra ide vid rätt tillfälle och har nog räätt schyssta betyg.

Här kan du läsa lite mer om Bill Gates (som du verkar se som någon slags förebild): http://encarta.msn.com/encyclopedia_761565404/Gates_William_Henry_III.html

Han lämnade universitetet relativt tidigt (utan examen) så där där om betygen kan du nog fundera en gång till på :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han skapade väl inte OS:et var det inte hans arbetar tillsammans med han?

 

Linus känner jag inte till =/

 

Okej, skatten får väl inte stiga för mkt men 65% ska ju inte vara något problem.

 

Priser i butiker följer skatten.

För om ingen har råda att köpa prudukten måste de sänka priset och sedan har man råd.

 

Nej, jag hade tänkt på att bli en spelutvecklare.

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle bli roligare att jobba då och få lite mera av lönen i kuvertet.

 

Visst, men hur mycket av det man tjänar skulle man våga spendera - då kanske det inte blir lika roligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, skatten får väl inte stiga för mkt men 65% ska ju inte vara något problem.

Du vill alltså ha en sänkning?

 

Ponera att jag vill ha en hundring till av min arbetsgivare (efter skatt):

Med en marginalskatt på 57% så innebär det att jag behöver ungefär 240 kronor brutto. De 240 tillsammans med arbetsgivarens arbetsgivaravgifter innebär en kostnad för arbetsgivaren på ungefär 320 spänn.

Hitills har mina extra hundra kronor alltså resulterat i 220 kronor skatt.

När jag väl har mina hundra kronor använder jag dem förmodligen till att köpa något, då försvinner omedelbart 20% som moms (20 kronor till). Mina intjänade hundra kronor har således resulterat i 240 kronor skatt och då har jag inte köpt öl, tobak, bensin, el eller något annat som innebär att ännu större andel försvinner som skatt.

Det är närmare 70% skatt.

 

Den som tycker att det inte är något problem kan fundera på var pengarna kommer ifrån, dina hundra kronor (den dag du tjänar egna pengar) kommer bara att räcka till så mycket som du har råd med då priserna för det du vill ha sätts utifrån hur mycket det kostar att avlöna de som säljer och tillverkar varan (som också vill ha hundra kronor). Din möjlighet att tjäna de hundra kronorna beror vidare på om någon är intresserad av att betala 320 kronor för att du ska få en hundring eller om det är bättre att betala hälften så mycket skatt och låta någon som inte behöver beskattas i Sverige göra jobbet.

 

På vilket sätt menar du att 65% inte skulle vara ett problem?

Vidare är det knappast en fråga om ifall 65% är ett problem eller inte, frågan är om det är meningsfullt. Vi är ingalunda ensamma i världen eller Europa om att ha en fungerande vård, skola, omsorg (i den mån vi har det, rätt många av våra grannar har betydligt bättre sådan). Tror du att dina 65% ger dig mycket valuta för pengarna? Har du jämfört med Tyskland, Frankrike, Danmark eller Norge?

 

Kort sagt, utan att dra igång en skattedebatt. Det känns som om du kanske inte är lika insatt som du gör gällande när du berättar hur mycket bättre du är än de flesta på samhällskunskap.

 

Nej, jag hade tänkt på att bli en spelutvecklare.

Ingen kommer att ha råd att köpa dina spel eftersom de kommer att prissättas efter vad det kostar att ha dig som anställd jämfört med vad det kostar att ha minst lika duktiga spelutvecklare som sitter och gör lika bra spel i andra länder (vilket som, alla länder är billigare än Sverige i det här fallet).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har heller ingen lust att betala andras räkningar..

 

MEN det finns STOR skillnad på "skatteplanering" och "skatteflykt"!

Skatteplanering betyder att man följer reglerna, men "utnyttjar" dom.

Skatteflykt innebär att man bryter mot reglerna.

 

Ett aktuellt "folkligt" exempel på "skatteplanering" är att många hamstrar snus innan skattehöjningen till årsskiftet.

 

Att starta ett bolag utomlands, är inte olagligt. Det finns många möjligheter till skatteplanering med att ha ett bolag, både inom och utom Sverige. Skatteflykt ska man dock akta sig noga för!

 

Givetvis ska man "dra sitt strå till stacken", vara solidarisk etc., men man behöver ju inte vara självdestruktiv!

 

side topic:

Jag läste någonstans, att skulle man ta alla världens "pengar", lägga i en hög, och sedan dela ut så alla sex miljarder människor får precis lika mycket, skulle det inte dröja länge innan det återigen fanns utfattiga och "äckligt" rika... Det skulle ta "typ" ett år eller liknande..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så här ser det ut:

Du får en hundring.

65% skatt.

Du har nu 35 kr kvar.

Du köper 1 chocklakask för 35 kr.

där var 20% i skatt.

d.v.s. 7kr

65+7=72kr

100-72=28.

 

Så utav din hundring fick du 28kr kvar.

Var går dina 72kr?

Till kanske en skola.

Omsorg.

En trasig gatulyckta.

 

Men du kanske vill ha det så här:

Du får en hundring.

10% i skatt.

Du har nu 90 kr kvar.

Du köper 3 chockladaskar för 90kr(extrapris).

där var 10% i skatt.

d.v.s. 9 kr

10+9=19kr

100-19=81.

 

Så utav din hundring fick du 81kr kvar.

Var går dina 19 kr?

Till kanske en skola.

Omsorg.

En trasig gatulyckta.

 

_____________________________________________________________

Om man tar min lösning får vi ett fint Sverige.

Om man tar din lösning får vi ett skitit Sverige.

 

Du har säkert bil.

I alla fall med din bil förstör du vägar.

Därför har du bilskatt.

Vem ska betala skolan?

Nej, men låt oss unga ta skit och sitta på golvet och äta en skål ris.

Skatten är till för att hålla sverige igång.

Ingen tänker framåt.

Jag sitter helst och programmerar släkt, tänker då på miljön.

Jag cyklar hellre än att åka bil.

Vi måste tänka på framtiden inte bara nu:et.

Du kanske inte blir drabbad.

Jag kommer kanske att bli drabbad(40 år sen var det koas enligt alla fakta filmer i skolan)

Jag bryr mig inte om jag blir drabbad eller inte jag gör allt för att världen ska gå vidare.

Så betala skatt.

 

 

 

Lycka Till!

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att folkvalda och företagsledare har rätt att få de pengar de får (och skattar för dem), de lurar inte någon på pengarna.

 

Vi är nog ganska överens tror jag, det jag menar är ju att jag arbetar och betalar massa skatt och jag blir dessutom extra straffad då jag råkar tillhöra den klick i samhället som får betala högsta skatteprocent (inkluderat värnskatt) på min inkomst. Nu är det inte riktigt det som jag opponerar mig mot, utan det faktum att det alltid ska krävas mer. Som att klämma blod ur en sten vill skattemyndigheten bara ha mer och mer.

 

Så med de korvören som blir över väljer jag att skatteplanera på (i mitt tycke) en ganska avancerad nivå (vilket jag också är övertygad om att våra politiker och andra företagsledare gör), vilket jag har fått utstå en hel del kritik för i den här tråden. Samtidigt glöms det bort att jag med min skatt betalar likvärdigt som ca 3 st normalinkomsttagare och bidrar redan nu i mitt tycke mer än tillräckligt till statens finanser.

 

Jag vidhåller att det inte är fel på min lilla skatteplanering utan felet ligger snarare i dålig administration av mina (och alla andras) skattemedel, vilket i sin tur har fått mig att tappa en hel del i tilltron till systemet.

 

Hoppas det klargjorde en del av mina åsikter.

 

G

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-20 20:28:41 av gondor lias]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej så här ser det ut:

Problemet är att det inte ser ut så. Mitt exempel handlade om att jag ville ha en hundring i handen att använda och därefter berättade jag hur mycket det kostar att ge mig en hundring att använda. I ditt fall försöker du (med helt fejkade skattesatser eftersom du inte verkar ha koll på det) berätta vad det kostar att få 35 kronor i handen.

 

Så utav din hundring fick du 28kr kvar.

Var går dina 72kr?

Till kanske en skola.

Omsorg.

En trasig gatulyckta.

Har du funderat på vad det beror på att våra grannländer inte har sämre skolor, sämre omsorg, mer trasiga gatlyktor? Om din logik skulle vara korrekt och allt vore så enkelt så skulle rimligtvis danska ungar växa upp utan språk (ok, halvt rätt men det beror inte på skatten utan på danskan :-) ), deras pensionärer ligga och dö i gränderna som inte är upplysta av några gatlampor ty de är trasiga allihop.

 

Men du kanske vill ha det så här:

Du får en hundring.

10% i skatt.

Det har jag aldrig sagt att jag vill. Jag tycker bara att det är orimligt att en hundring i handen ska kosta min arbetsgivare 320 spänn. Det skulle inte kosta 320 spänn om jag tjänade samma hundring i Frankrike, Tyskland, Norge, Finland eller Danmark och de har i de flesta fallen bättre vård, skola och omsorg än vad vi har. En 15 åring i danmark skulle kanske t.om ha fått en grundläggande uppfattning om hur samhället fungerar, vilket inte verkar vara fallet i Sverige.

En naturlig konsekvens av att din arbetsgivare behöver tjäna 320 spänn för att du ska kunna få 100 kronor mer i nettolön är nämligen att risken blir rätt stor att din arbetsgivare bestämmer sig för att det är bättre att göra dig arbetslös och låta en tysk göra samma jobb för betydligt billigare (trots att tysken kommer att få 120 spänn istf 100). Tror du att det är bra för samhället att du går arbetslös? Tror du att det leder till bättre skolor?

 

Om man tar min lösning får vi ett fint Sverige.

Om man tar din lösning får vi ett skitit Sverige.

Debattskola del ett: Du förlorar om du själv hittar på vad motståndaren "tycker". Du förlorar också om du inte på något vis kan visa varför din egen linje är bättre på något annat sätt än att säga "med min tanke blir allt bra", vem som helst kan se att det uppenbart inte är bra nu (med världens högsta skattetryck) och detta trots att vi i verkligheten har ett högre skattetryck än det du verkar förespråka.

Lyssna istället på vad den andra säger, se om du kan hitta en argumentation som inte är genomtänkt, hitta en angreppsvinkel och låt motståndaren visa att han har ett svar (eller inte), men framförallt motivera din argumentation så att det håller hela vägen.

 

Jag kommer kanske att bli drabbad(40 år sen var det koas enligt alla fakta filmer i skolan)

Trots att det förmodligen handlar om "faktafilmer" har du helt rätt. Om man inte gör något drastiskt för att förändra det förlustsystem vi har idag så finns en avsevärd risk att skolan kommer att förfalla så att ännu färre klarar att skriva svenska men än viktigare kommer vi aldrig att klara av att ge dina föräldrar den vård och omsorg de behöver när de blir gamla om vi inte kan vända trenden bort från svartarbete (uppskattningsvis 25% av Sveriges BNP) och arbetslöshet pga att det är billigare och bättre att ha anställda i våra grannländer.

 

Jag bryr mig inte om jag blir drabbad eller inte jag gör allt för att världen ska gå vidare.

Så kan man kanske se det, själv har jag sett den arbetslöshet du inte bryr dig om ifall du blir drabbad av på nära håll och jag måste säga att jag trots din naivitet önskar att du slipper bli drabbad av både den och de bristande resurserna i vård, skola & omsorg som är ett resultat av att pengarna går åt till att laga problemen som vårt skattesystem föder. Det är roligare att leva i ett samhälle där pengarna kan gå till sånt de från början var tänkta att gå till.

 

Edit: Knasig inledande mening.

[inlägget ändrat 2006-12-20 21:49:21 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skulle få mera i plånboken

 

Det där är väl vid det här laget en ganska uttjatad klyscha från borgarna.

Man får inte mer pengar över eftersom istället egenavgifter höjs.

För mig personligen kommer utgifterna att öka nästa år med höjd a-kasseavgift och höjd trafikförsäkring m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt räkneexempel är oantastligt fhe och marginaleffekten blir som du beskriver.

 

Men det finns ett uttryck som lyder: det finns tre typer av lögner: lögn, förbannad lögn och statistik (i det här fallet så kan vi byta ut statistik mot lite "vinklade" exempel (helt ok debattteknik)) .

 

Varför jag skriver så, jo för att du bara redovisar marginaleffekten. Det finns få som betalar 57% i skatt om man räknar på årsinkomsten. Du vet det, jag vet det, men frågeställaren och ""gondor lias" vet nog inte att de 57% gäller de pengar som man tjänar över brytpunkten (se länk längre ned). 57% i skatt gäller de pengar man tjäna över 472.300 taxerad inkomst.

 

Att jag sedan håller med dig om att marginalskatten är i högsta laget det är en helt annan sak.

 

De som "skrikit" högst i tråden, frågeställaren och "gondor lias" ligger nog väldigt långt från brytpunkt http://www.blinfo.se/facts/quick/artikel.gml?nummer=98:S50 Så de tillhör dem som inte behöver bry sig för egen del. Att kalla kriminalitet för "skatteplanering"

är förövrigt närmast tragikomiskt.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SYS64738? skrev:

Det där är väl vid det här laget en ganska uttjatad klyscha från borgarna.

 

Det är möjligt att det är, men det är såsom jag själv upplever det. Nu lär vi säkert inte få några sänkta skatter. Det lär vi få betala för när företagen flyr utomlands, för att slippa höga skatter som råder i landet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NWM skrev:

Det finns få som betalar 57% i skatt

 

Japp, om man räknar med alla sex miljarderna.. ;)

 

Skattetrycket i Sverige låg ganska nyligen (2004 tror jag det var) på runt 54%. Skattetrycket enligt OECD, alltså.

 

Förutom inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (arbetsgivaravgifter=outtagen lön), betalar de flesta av oss mer eller mindre direkta/indirekta skatter som exempelvis: moms, moms på maten, energiskatt, (elskatt och bensinskatt plus koldioxidskatt etc.), fastighetsskatt, miljöskatter, alkoholskatt, tobaksskatt, bilskatt, vägskatt... Listan kan göras lååååååång!

 

Som lök på laxen tillkommer diverse skatter vi betalar på slantarna vi lyckats spara (trots alla skatter): Avkastningsskatt, reavinstskatt, kapitalskatt, försäkringsavkastningsskatt etc. etc..

 

Men människor är trots allt "anpassningsbara djur", precis som råttor: Vi lär oss att överleva i våra "habitat", undvika "fällorna" och trots allt må ganska bra, hur djävligt det än ser ut "statistiskt sett".. ;)

 

 

OECD:s hemsida:

http://www.oecd.org/home/0,2987,en_2649_201185_1_1_1_1_1,00.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär vi få betala för när företagen flyr utomlands, för att slippa höga skatter som råder i landet.

För stora företag så har Sverige ett väldigt attraktivt skatteläge. För små och medelstora företag är det knepigare men då är det inte främst skattetrycket som sådant utan vad man i första hand bör göra (enligt mig) något år är att se över regelverket.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattetrycket i Sverige låg ganska nyligen (2004 tror jag det var) på runt 54%. Skattetrycket enligt OECD, alltså.

Det stämmer säkert men vi diskuterade inkomstskatt och inte det totala skattetrycket.

 

Visst har vi höga skatter men att vi skulle skilja oss så väldigt mycket från andra länder med hög levnadsstandard det stämmer inte riktigt (jmfr t ex Tyskland).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför jag skriver så, jo för att du bara redovisar marginaleffekten. Det finns få som betalar 57% i skatt om man räknar på årsinkomsten. Du vet det, jag vet det, men frågeställaren och ""gondor lias" vet nog inte att de 57% gäller de pengar som man tjänar över brytpunkten (se länk längre ned). 57% i skatt gäller de pengar man tjäna över 472.300 taxerad inkomst.

Du har rätt, inte desto mindre är det sant eftersom jag skrev just att om jag vill ha en hundring till i handen och jag är över brytpunkten.

 

Tittar man på var brytpunkten befinner sig så innebär 472300 kr/år 39359 kr/månad och det är faktiskt inte en allt för fjärran lön för en rätt stor del av befolkningen, inte minst i storstadsregionerna (där man förvisso tjänar mer men där kostnadsläget också är avsevärt högre för boende, mat mm).

 

Gör om räkneexemplet så att det matchar en betydligt lägre lön, 28000 kronor (en lön som ligger 4000 kronor under medianlönen om man tittar på idg:s lönebarometer), då är den statliga skatten avsevärt lägre (pga avsaknad av värnskatt) för att få ut din hundring i handen behöver tu då tjäna ungefär 200 kronor, på detta behöver arbetsgivaren (fortfarande) betala samma arbetsgivaravgifter och du hamnar på 264 kronor, lägre än de 320 kronorna men fortfarande bra mycket mer än dubbelt så mycket och fortfarande bra mycket mer än det krävs för alla andra länder (trots ibland avsevärt större byråkrati) för att leverera minst lika mycket till sina invånare som Sverige gör, fortfarande för att våra skattepengar till allt för stor del går åt till att laga de som lider av att systemet drabbar de som ska tjäna pengar och betala skatt istället för sånt som pengarna var tänkta att användas till.

 

Vi kan göra ett räkneexempel med de som inte betalar någon statlig skatt alls, också. Även då kostar hundringen ungefär dubbelt så mycket som man får ut och inte heller då har man bättre vård, skola och omsorg än någon annan svensk. Möjligtvis kan man se det som att man får lite mer för pengarna, men inte jämfört med speciellt många av våra grannländer.

 

Att det finns olika brytpunkter saknar i sig relevans, det är måhända kortsiktigt viktigt för individen då det avgör hur mycket han/hon får behålla men för de flesta är det ännu viktigare om de får behålla jobbet eller om det försvinner till en programmerare i Azerbadjan, ett callcenter i Riga eller till en vitvarubutik i Gdansk dit det lönar sig att åka och handla "svenska" Elektrolux-varor eftersom deras lägre skattetryck gör att man kan hålla lägre priser. Det är säkert också rätt surt för den hantverkare som vill vara ärlig att det definitionsmässigt knappt existerar hantverkare som vänder sig till privatpersoner och gör vita jobb, han kommer knappast att kunna konkurrera vitt utan har att välja på att göra jobbet svart och olagligt eller göra något annat.

Skattetrycket är för sverige vad priser är för en vanlig butik, är priset för högt i förhållande till den kvalitet man får så handlar man någon annan stans. När det gäller skattetryck handlar det delvis om vad invånarna får, något som i Sverige faktiskt inte nödvändigtvis är mer än i våra grannländer, men också om vad företag får i form av utbildad arbetskraft för pengarna (en direkt funktion av skolsystemet).

Det är för mig rätt otroligt att det fortfarande finns de som tror att vi är det enda land som har väl fungerande socialförsäkring, vård, skola och omsorg.

 

Att kalla kriminalitet för "skatteplanering" är förövrigt närmast tragikomiskt.

Naturligtvis, å andra sidan tror jag inte en sekund på hans utsagor om dess omfattning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i sak (vilket jag oxså skrev), utan tvekan. Sen kanske vi är lite oense om var nivåerna skall ligga. Men det är enligt mitt sätt att se på saken mindre viktigt. Det som är viktigt är att man diskuterar samma problem och det tror jag faktiskt att vi gör.

 

Jag skrev att din debattteknik var helt OK, orsaken till att jag opponerade mig var en rädsla för att "vissa" saknade kunskapen att förstå (ditt iofs oantastliga) räkneexempel och leva i tron att det är vanligt att betala 57% i inkomstskatt (något som du aldrig har skrivit).

 

Naturligtvis, å andra sidan tror jag inte en sekund på hans utsagor om dess omfattning.

Jag tror inte på dem överhuvudtaget, det är nog så att båda herrarna har tillbringat för mycket tid i ekonomiforumet på http://www.flashback.info/

 

Ett par wannabe höginkomsttagare/kapitalister inte mycket att bry sig om men det blev ju en intressant tråd ändå.

 

[log]A wannabe (sometimes spelled wannabee) is a person who likes to imitate, or even wishes to be, another, but cannot achieve it due to physical, psychological, financial, cultural, political, religious, or mental limitations. The term, a contraction of "want to be," entered the popular consciousness in the mid-1980s.

[/log]

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Wannabe

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har vi höga skatter men att vi skulle skilja oss så väldigt mycket från andra länder med hög levnadsstandard det stämmer inte riktigt (jmfr t ex Tyskland).

Ja, varför inte... Om vi tar exemplet tidigare med en lön på 28000 kronor (en väldigt låg lön med tyska mått mätt). På den lägger vi (för att jämförelsen ska bli bättare) lägger på de 13,18 av av de 32,28% arbetsgivaravgifterna vi har som motsvarar den obligatoriska del som löntagaren betalar i tyskland för samma sak), ny bruttolön blir då 31690kr => 3466 EUR. Sen ser vi vad det blir kvar i Tyskland (Bayern närmare bestämt) => 2008,15 och omvandlar det till kronor => 17894 kr.

Dessa 17894 har därefter en betydligt bättre köpkraft eftersom momsen är 17% istället för 25%.

Huruvida det är "väldigt mycket" beror nog på hur man definerar "väldigt", i slutändan blir det dock oavsett väldigt mycket mer eftersom det lägre skattetrycket gör det möjligt att ge dig en högre lön med samma (eller högre) vinst som den svenska konkurrenten.

 

Bra förslag även om just tyskland haltar att jämföra med då de har en helt annan tradition när det gäller stora delar av omsorgsbiten, inte minst när det gäller barnomsorg. Den fungerar, men helt annorlunda.

 

Källor: http://www.jungekarriere.com (skattesatser), http://www.forex.se/ (växelkurser), http://www.skatteverket.se/ (arbetsgivaravgifternas fördelning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på dem överhuvudtaget, det är nog så att båda herrarna har tillbringat för mycket tid i ekonomiforumet på http://www.flashback.info/

 

Ett par wannabe höginkomsttagare/kapitalister inte mycket att bry sig om men det blev ju en intressant tråd ändå.

 

NWM - Jag har inte bett om att bli trodd och har ingen intention att på något vis "bevisa" det ena eller andra vad gäller min inkomsts vara eller inte. Det verkar som det är något som du hängt upp dig kring ganska mycket... (kanske den svenska avundsjukan dyker fram lite här, vad vet jag) Spela roll vad jag skriver i ett forum som det här, jag kan ju skriva att jag tjänar 5 miljoner i månaden likaväl som att skriva 20 kr/månad, det är ju inte det som är själva poängen.

 

Skriket i tråden tycker jag väl kommit mest från wannabe sossar som har velat fängsla mig och tortera mig över sakta brinnande eld när jag framfört mina åsikter (är det inte typiskt). Men som sagts tidigare, så är jag ingen vän av systemet och oavsett vad jag tjänar eller inte så står min åsikt fast. Skatteplanering är ok, har man hög lön och gör rätt för sig så kan man alltid se om sitt eget hus.

 

G

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

orsaken till att jag opponerade mig var en rädsla för att "vissa" saknade kunskapen att förstå
Det var därför jag förtydligade mig med de andra räkneexemplen.

 

och leva i tron att det är vanligt att betala 57% i inkomstskatt

Det är rätt vanligt i de större städerna att man har drygt 50% marginalskatt, det innebär inte att man betalar drygt 50% av sin inkomst i skatt men det innebär att en löneökning på 100 spänn blir mindre än 50 kronor och att arbetsgivaren (när man ber om den extra hundringen) måste ta höjd för lite drygt 130 spänn, för att du ska få en tredjedel i plånboken.

 

Ett par tusen hit eller dit i plånboken kanske inte betyder något för dig, men jag tror att de flesta gärna ser att de går till något vettigt om de ska avstå pengarna även om många tycks ta för givet att om det är skatt så är det säkert pengar som måste gå till nåt bra.

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-20 23:10:57 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...