Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Företag utomlands


k043

Rekommendera Poster

Funderar på att flytta vårt företag utomlands och stänga alla svenska bankkonton här samt privata och ha allt utomlands för att undkomma alla höga avgifter och skatter. Betalar just nu över 50% i skatt och det är ett rent helvete.

 

Man ex startar upp ett företag med postbox, bankkonto samt privat konto utomlands lönen förs över till utlandskontot och du använder bara ett visakort utfärdat av den utländska banken. Du har fortfarande en inkomst på papper helt lagligt men betalar bara ca 9% i skatt, du jobbar i sverige men åt ett företag utomlands. Det gäller ex en webbshopp, webbshoppen finns cokså på en utländsk server men produkterna säljs till bla svenskarna genom internationella grossister.

 

skulle detta funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Man betalar skatt i det land man bor så din "plan" funkar inte. Som Cecilia länkar så börjar RSV skärpa kontrollen vilket är helt utmärkt.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är utmärkt att de skärper kontrollen.

 

Personligen har jag ingen som helst lust att betala dina sjukhusbesök, pension och liknande om du inte drar ditt strå till stacken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det utmärkt att betala nästan 55% i skatt?

Om du är företagare och och betalar så mycket i skatt så tycker jag att du skall skaffa dig en ekonomiskrådgivare. Men efter att ha besökt din webbplats (med brutna länkar och annat trams) så kan jag trösta dig med att du nog inte behöver fundera över en ekonomiskrådgivare.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hemsdian är nerlagd sedan 2 år tillbaka och skatten i kummunen är 31.9% sedan är det egenavgifter på 28% vi skattar på vinsten eftersom det är ett HB. tjänar jag 200.000 på ett år ska jag betala in över 100.000:-

 

haft firma i snart 7år, stora kunder stora pengar i omlopp men för mycket försvinner till skatt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl ändå inte räkna egenavgifter! Med en så låg inkomst som 200kkr så ligger du klart under gränsen för statlig skatt och betalar bara kommunalskatt i ditt fall 31,9% vilket innebär att du betalar ca 64kkr (minus avdrag)

 

haft firma i snart 7år

Då borde du ha lärt dig kan man tycka och om du/ni har så stora pengar i omlopp varför startar du/ni inte ett AB? Utöver kravet på en auktoriserad revisor (vilket ändå känns tryckt med så stora pengar) så kan jag bara se fördelar.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-19 13:11:02 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fel, blev inkallade till skattemyndigheter personligen jag ocj min kollega vi ska betala den också, spelar ingen roll va de säger vi sa ifrån och la fram fakta då vik vi böta 248.000 som skulle betalas in omgående.

 

dom gör som dom känner för

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fel, blev inkallade till skattemyndigheter personligen jag ocj min kollega vi ska betala den också,

Om du menar egenavgiften så är det väl helt självklart att den skall betalas, att du/ni inte gjorde det i tid är väl ganska klantigt eller är ni på obestånd. Undrar lite över vad det var för fakta som ni lade fram?

 

dom gör som dom känner för

Icke sa nicke! De gör som det står i lagboken. Innan jag skaffade revisor (i samband med att jag övergick från enskild till AB) så fick jag mycket hjälp av skattemyndigheten (gratis rådgivning skulle man kunna säga).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-19 15:41:27 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icke sa nicke! De gör som det står i lagboken. Innan jag skaffade revisor (i samband med att jag övergick från enskild till AB) så fick jag mycket hjälp av skattemyndigheten (gratis rådgivning skulle man kunna säga).

 

Skattemyndigheten gör som de känner för.. Punkt.. Det har jag själv fått erfara ett flertal gånger. Helt riktigt som trådskaparen säger måste du själv motbevisa dem att du har rätt, de är experter på att tolka och vända beslut till sin fördel.

 

Jag har själv tröttnat och har satt i system att lura åt mig så mycket som möjligt utan att betala skatt för det, genom att använda konton utomlands och vara noga med att inte föra över stora belopp (max 70.000 SEK) för att inte få överföringen granskad.

 

Det har funkat fint hittills, och jag ser varje lyckad "skattesmitning" som en liten extra bonus.

 

Mvh

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte skattemyndigheten du "straffar" på det viset utan andra medborgare som mig till exempel. Tycker du det är OK?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte skattemyndigheten du "straffar" på det viset utan andra medborgare som mig till exempel. Tycker du det är OK?

 

Nä jag straffar ingen, jag belönar mig själv.. (Precis som våra folkvalda, företagsledare osv, listan kan göras lång)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt som trådskaparen säger måste du själv motbevisa dem att du har rätt

Trådskaparen har förvisso fel men du har rätt i att det när det gäller skattetvister är den drabbade som måste bevisa att han gjort rätt och inte tvärt om.

Handlar det om några hundra tusen så känns det korkat att inte ha en vanlig skatterådgivare knuten till sig, han sköter den bevisningen för en bråkdel av pengarna om det skulle inträffa.

Skattemyndigheten försöker dock inte bluffa sig till några pengar, de följer reglerna och ska så göra. Problemen uppstår när regelverket är öppet för tolkningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det staten inte får från skattesmitare (och andra smitare också för den delen) får staten lov att ta från andra => högre skatter för de som inte smiter undan den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett uppskattningar som gick ut på att om ingen skattefuskade så skulle skatterna kunna sänkas med 10%.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gick att spela upp musik i ett inlägg skulle jag spela "Imagine" med John Lennon.

 

Om du själv har övergett den tanken så är det ju tråkigt, kanske mest för din egen del.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förvånar mig inte.

 

Var det bara rent skattefusk som räknades in eller inkluderade det "fusk" så som att skita i att jobba fast man mycket väl skulle klara av det (och, naturligtvis, kan få ett jobb)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tröttnat och har satt i system att lura åt mig så mycket som möjligt utan att betala skatt för det, genom att använda konton utomlands och vara noga med att inte föra över stora belopp (max 70.000 SEK) för att inte få överföringen granskad.

 

Det har funkat fint hittills, och jag ser varje lyckad "skattesmitning" som en liten extra bonus.

 

Fy fan...

Helt ärligt så hoppas jag faktiskt att du åker dit och får sitte inne ett tag, förhoppningsvis får du då ett annat perspektiv på saker och ting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som våra folkvalda, företagsledare osv, listan kan göras lång

Skillnaden är att folkvalda och företagsledare har rätt att få de pengar de får (och skattar för dem), de lurar inte någon på pengarna.

Å andra sidan kan vi glädja oss åt att de inte heller riskerar att åka fast och bli försatta i personlig konkurs när de använt sin rättmätiga ersättning, något du kan se fram emot.

 

Det heta tipset är att inte skaffa ett visa-kort eller motsv. från din utländska bank (som du sen använder i Sverige) utan bara handskas med kontanter. Det minskar risken rätt hårt och de trista när du åker dit för något sådant är att du får skatta och straffa för det belopp skattemyndigheten anser att du undanhållit dem och inte för det du i själva verket tjänat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsdown: TILL DIG!

Det är bl.a. ditt fel att vi får halv-vidrig mat i skolan.

Sätt dig och ät halvfärdig blodpuddig..

Sätt dig och ät sönder kokad torr potatis.

 

Nej, förresten du är inte värd att sitta.

 

:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:/:thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

alltså 5/5 tummar ner till dig.

 

[inlägget ändrat 2006-12-20 14:45:25 av Walle^^]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan...

Helt ärligt så hoppas jag faktiskt att du åker dit och får sitte inne ett tag, förhoppningsvis får du då ett annat perspektiv på saker och ting.

Tror inte att du behöver bry dig så mycket, det känns som det är dagdrömmar som gondor lias och frågeställaren ägnar sig åt. Om man är i den "positionen" så att man behöver tänka på att inte föra över för stora belopp per gång så berättar man nog inte om det på ett forum.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bl.a. ditt fel att vi får halv-vidrig mat i skolan.

 

Nää jag lagar inte er mat..

 

Sätt dig och ät halvfärdig blodpuddig..

 

Varför då? Jag fick också äcklig skolmat på den tiden jag gick i plugget, och jag har svårt att tro att ni kommer få oxfile till lunch för att jag deklarerar för allt.

 

Sätt dig och ät sönder kokad torr potatis

 

Fattar vad du menar, jag minns potatisen :-)

 

Jag tror inte på skriket om att vi behöver få in mer pengar till statskassan, det jag däremot tror på är en ordentlig omorganisation och effektivisering av administrationen. Pengarna rinner ju bokstavligen mellan fingarna i det system vi har idag. Då tror jag vi skulle kunna sänka skatten och få tillbaka den tappade moralen (det är ju liksom inte enbart jag i det här landet som tycker att vårt skattetryck är för högt).

 

G

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är i den "positionen" så att man behöver tänka på att inte föra över för stora belopp per gång så berättar man nog inte om det på ett forum.

 

Spelar ju liksom inte så stor roll vilket egentligen, jag gillar debatten :-)

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...