Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SATA-hårddisk


trubbe

Rekommendera Poster

Tjena! Skall installera en ny SATA-hårddisk i min dator. Operativsystem XP. Skall göra en "ghost" av min gamla hårddisk för att undvika en nyinstallation av XP!! Nu är det så att min gamla hårddisk är en IDE-Seagate 8 år gammal och jag undrar om det blir ngn konflikt mellan SATA och den gamla hårddisken? Har lärt mig via webben att SATA inte har "master" eller "slave"! Innebär detta att IDE-hårddisken är "master" o att SATA-hårddisken även är "master"??

Har plockat hem SATA-drivrutinerna från moderkortets hemsida Asrock K8 Upgrade VM800. Lagt dessa på en diskett uppackade! Vore bra om någon kunde ge mig ngr tips hur man skall förfara vid denna installation. Förmodligen uppstår det problem o det kan vara bra att veta innan det djäklas!!!

Vad händer när man har installerat SATA-hårddisken o startar upp datorn?Ngn som vet!!

Trubbe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jag undrar om det blir ngn konflikt mellan SATA och den gamla hårddisken?

 

Det ska det inte bli.

 

Har lärt mig via webben att SATA inte har "master" eller "slave"! Innebär detta att IDE-hårddisken är "master" o att SATA-hårddisken även är "master"??

 

Nej, SATA och IDE (PATA) har helt olika kablar. SATA-disken kan bara sitta ensam på sin kabel. IDE-diskar kan dela en och samma kabel och måste därför byglas master/slave.

 

Vore bra om någon kunde ge mig ngr tips hur man skall förfara vid denna installation.

 

Du har en ganska bra guide här hur du gör:

http://xphelpandsupport.mvps.org/how_do_i_install_windows_xp_on_a.htm

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OK!! En kort notis beträffande SATA-hårddiskar till de som ev: läser detta!

Att installera en SATA-hårddisk i ett befintligt operativsystem typ XP är väldigt svårt. Själv blev jag tvungen att göra en nyinstallering eftersom SATA-disken blev "not detected" i Bios. Datorn kunde inte boota upp!! Trots bios-uppdateringar startade inte datorn. men genom att göra en nyinstallering o trycka F6,raid, så funkade allting!! Om ngn vet hur man installerar en SATA-disk i ett befintligt operativsystem så hör gärna av ER!!!

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ngn vet hur man installerar en SATA-disk i ett befintligt operativsystem så hör gärna av ER!!!

 

Så här gjorde jag (befintlig installation):

 

1. Öppna lådan.

 

2. Montera disken på lämplig plats.

 

3. Koppla in strömförsörjning.

 

4. Koppla in disk i ledigt SATA-uttag på moderkortet.

 

5. Stänga lådan.

 

Starta upp, formatera nya disken, klart.

 

 

Mig veterligen _ska_ det inte vara mer komplicerat än så.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Tack för inlägget! Detvar ju så jag gjorde! Men det funkade inte. SATA-disken blev "not detected" i bios! Efter att ha restorat min XP-ghost till den nya SATA-disken vägrade datorn att starta med densamma. Den ville bara starta upp den gamla. Hur jag än bänglade lyckades det inte.

Dock har jag hört att andra moderkort än det jag har skall ha det lättare att installera SATA. Jag kör med ett AsRock! Det hjälpte inte att uppdatera bios!!

Nåja nu har jag XP nyinstallerat o det funkar skitbra. Hoppas det kommer mer kommentarer om detta!

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
trubbe skrev:

Om ngn vet hur man installerar en SATA-disk i ett befintligt operativsystem så hör gärna av ER!!!

 

Står beskrivet i länken jag postade här den 18:e.

 

Om man har drivern till SATA-controllern installerad från början, så tycker jag inte att det borde vara några problem med nästa SATA-enhet i efterhand.

 

Kan ju vara värt att kolla BIOS, så inte SATA-uttagen är disable där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 19:51:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

Jo problemet är ju att SATA-drivern inte är installerat från början. Det jag pratar om är ett operativsystem XP där SATA-drivern inte är installerad!!

Kan man då installera en SATA-disk utan problem? Svaret är NEJ!!

Det krävs en nyinstallation av XP där F6 är involverad dvs. Raid. Annars finns inte SATA-disken i Bios!! Dvs. "not detected"

Om ngn annan har en bättre lösninga så är jag väldigt intresserad!!

Kenneth

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...