Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP


_andreas_

Rekommendera Poster

Hej, jag har tänkt att köpa ett tv-kort, jag har marksänd digitaltv från boxer, det jag ska göra är att titta på tv, och ev spela in från tv nån gång,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du köper ett kort för markbunden digtalutsändning, helst ett med hårdvarukodning av mpeg, så att inte CPU:n belastas hårt:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320418&view=detailed

 

EDIT: OBS att det enbart går att se de fria kanalerna. Om du ska spela in betalkanaler får du spela in från Boxer på nåt sätt.

[inlägget ändrat 2006-12-18 21:59:03 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag betalar för boxer, fick höra att det är skillnad mellan sterioljud och analogt ljud på korten, är det nått som stämmer eller är det ut ur datorn det skiljer sig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett TV-kort i datorn har inget med Boxer att göra, det kan endast avkoda de fria kanalerna, dvs SVT1&2&24, TV4, TV6 mm. Kortet tar in signalen från antennen, både analog(släcks ner allteftersom) och digital(DVB). Det har stereoljud, bättre i DVB-sändningarna.

 

Om du vill spela in betalkanalerna från Boxer får du dra sladd mellan boxens analoga utgång och in i TV-kortets videoingång. Kortet används då endast som videofångstkort(capture) och kvaliten blir då som för analoga sändningar, dock med stereoljud.

 

Här kan du läsa mer om kortet jag föreslog:

 

http://www.hauppauge.nu/pages/products/swe_1prod_data_HVR1300.html

 

Inspelningen får bra ljud (och bild). Sen beror det naturligtvis på datorn vilken ljudkvalitet du får ut. Du kan ju dra en sladd från linjeutgången på datorn till din stereo och en till TV:n. S-video(likadan kontakt som tangentbord och mus har) ger bättre kvalitet än kompositvideo.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du berättar inte riktigt allt.

 

De flesta DVB-T korten för datorbruk är för enbart de fria kanalerna. Om man betalar lite mer och skaffar ett DVB-T kort med kortplats och CA-modul för Boxers nät så kan man, genom att använda ett programkort, se även betalkanalerna. Notera dock att det krävs då ett abonnemang för de kanaler du vill se specifikt för din dator.

 

Så kanske inte ett alternativ för så många då ett extra kort i datorn kostar några kronor extra.

 

Annars stämmer det, om boxen under TVn ska agera mottagare är en anslutning till TV-kortet i datorn via s-video att föredra då det brukar vara den signal av högst kvalité av de alternativ som ges.

 

Ingång för s-video kan redan finnas i datorn om du har ett modernt grafikkort. Men å andra sidan följer det inte med program med grafikkorten som exakt är skapade för att spela in TV-program.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra att veta att går! Och att vissa grafikkort har S-video in. Då borde XP:s Windows Movie Maker funka att spela in med, även om det inte går att programmera i förväg, eller hur?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en dator kopplad till tv:n som pojken spelar lite på ibland, tittar på nån enstaka film och lyssnar på musik via saroundljudet så

det jag hade tänkt att göra var att behålla boxern, i princip bara andvända datan som typ inspelningsbar dvd, hels i dvd-format men ev flytta boxern till sovrummet, spelar det ingen roll om jag köper ett mer avancerat kort som det står digitalljud på, dom flesta korten står det

STÖD FÖR LJUDINGÅNG = standard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står "Stöd för ljudingång: standard" TROR jag att det betyder att PC:ns ljudingång används, då kortet används som videofångstkort (alltså ej som TV-kort då ljudet kommer in via antennen). Jag har ett analogt Hauppage-kort som fungerar på det viset.

 

Vid inspelning fås en MPEG-fil. Denna måste konverteras till DVD-format vid bränning till DVD, om du vill kunna spela upp den i en separat DVD-spelare ansluten till TV:n. Detta kan göras av brännarprogrammet (skapa DVD) eller i ett redigeringsprogram om man vill sammanfoga flera inspelningar, dvs mpeg-filer. Konvertering till DVD tar dock ganska lång tid. Enklast är att spela upp i datorn och titta i TV:n via kabel som du gör nu. Lagra sen undan filmerna på en CD eller DVD som vanliga filer, det är smidigast. Men som sagt, dessa går endast att spela upp i datorn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip, ja, men olika kort har olika bildkvalitet, och vissa kan vara svåra att installera utan problem. Hauppauge har hög bildkvalitet, men jag hade vissa problem vid installationen, vilket berodde på att jag installerade fel rutiner från början.

 

Men som jag sa förut, kolla ordentligt på tillverkarens sida att kortet har hårdvarudekoder för MPEG2 (capturing hardware) för att inte lasta ner datorns CPU. Om den inte har det och du kör något annat på datorn, kan det bli störningar i inspelningen! För Hauppauge kan du se detta om du klickar på "Jämför Produkter" på tillverkarens länk jag angav ovan. Jag har också haft problem med codec-paket jag installerat för att kunna se t ex mpeg2 (störde Nero), så hårdvarudekoder är för mig helt avgörande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt mailkontakt med komplett.se så hardom inget kort som fungerar till boxer, dom skrev så här

 

vi har i dagsläget endast kort för de fria kanalerna i DVB-T nätet, alltså inte Boxer (som kräver läsare för programkort).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FloppyDTV/FireDTV är två ganska populärt kort. Läs mer här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74775

och här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74805

 

 

Finns fler men jag har ingen erfarenhet av DVB-kort så jag har inget jag personligen kan rekommendera.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...