Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

högfrekvent ljud i datorn?? hjälp.


behedwin

Rekommendera Poster

hej

 

jag har fått ett väldigt jobbigt problem. hela tiden så är det något som piper i datorn, en väldigt högfrekvent ton som knappt hörs när datorn är igång men när jag stänger av datorn så hörs det väldigt bra, för att få tyst på den så måste jag slå av huvudströmen till datorn.

 

 

jag stängde av datorn och kikade in i den. det är någon LED lampa som verkar lysa hela tiden och jag får kännslan av att det kommer ifrån den. när jag slår av huvudströmen så slocknar lampan och ljudet dör ut.

 

har aldrig varit med om detta, vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
...en väldigt högfrekvent ton som knappt hörs när datorn är igång men när jag stänger av datorn så hörs det väldigt bra, för att få tyst på den så måste jag slå av huvudströmen till datorn.

 

Fläkten i nätaggregatet?

 

Lägg örat till på datorns baksida och lyssna om ljudet hörs från nätaggregatets fläkt.

 

jag stängde av datorn och kikade in i den. det är någon LED lampa som verkar lysa hela tiden och jag får kännslan av att det kommer ifrån den. när jag slår av huvudströmen så slocknar lampan och ljudet dör ut.

 

En del moderkort har en LED-lampa som lyser för att visa att kortet är strömsatt. Svårt att tänka mig att en lampa ger sådana ljud ifrån sig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan väll inte va någon fläkt då det låter när jag stängt av datorn (windows start>avsluta>stäng av datorn) datorn stängs av (som vanligt) men jag hör fortfarande detta ljud från den avstängda datorn.

 

när jag öppnar den avstängda datorn så ser jag en LED lampa som lyser. jag får känslan av att ljude tkommer från denna lampa som är källan till ljudet.

 

om jag slår av strömmen helt (avstängd dator>drar ursladd eller slår av strömbrytare på baksidan av datorn) så dör ljudet samtidigt som LED lampan slocknar.

 

Vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
behedwin skrev:

kan väll inte va någon fläkt då det låter när jag stängt av datorn (windows start>avsluta>stäng av datorn) datorn stängs av (som vanligt) men jag hör fortfarande detta ljud från den avstängda datorn.

 

Ett nätaggregat är fortfarande strömsatt en stund efter att strömmen brutits.

 

Okej, för att inte fläkten går då.

 

Vad kan jag göra?

 

Har du försökt lokalisera varifrån ljudet kommer då?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag har försökt lokalisera vart ljudet kommer ifrån och jag misstänker LED lampan även om det låter skumt. det hörs inte något extra när jag pressar örat mot nätaggregatet.

 

ljudet är kvar trots att datorn stått avstängd i 8 timmar (över natten). så då borde själva nätagget lugnat ned sig.

 

jag städade datorn lite, tog bort damm m.m. men det hjälpte inte. kollade även sladdar så dom satt i ordentligt så det inte fanns något som glappade.

 

kan man "inaktivera" denna LED lampa för att få svar om det är den eller inte?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kan man "inaktivera" denna LED lampa för att få svar om det är den eller inte?

 

Är säkert inte lika lätt som att stänga av en fläkt i datorn.

 

Du får ju skruva av hela moderkortet, och sedan försöka plocka bort LED-lampan. Har du lödkolv och är stadig på handen kanske du kan lossa den genom att varma upp lödningarna på kortets baksida.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjorde så att jag gick in i BIOS och stoppade de fläktar man kunde kontrollera därifrån och det blev inte bättre.

 

men jag undrar hur du vill få det till att det kan vara en fläkt, fläktarna är ju inte aktiva när datorn är avstängd... eller har jag missat något?

 

ljudet hörs knappt när datorn är igång, det är när man stängt av som det verkligen hörs och då blir det ett högfrekvent ljud som är oerhört störande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men jag undrar hur du vill få det till att det kan vara en fläkt, fläktarna är ju inte aktiva när datorn är avstängd... eller har jag missat något?

 

Fläktar är ganska vanliga missljudkällor. När lagren i fläkten går sönder, så börjar den låta och föra väsen. Ett exempel är fläktar som kyler nordbryggan.

 

Även andra fläktar i nätaggregat och chassifläktar kan låta, för att inte tala om processorfläktar som kan höras som en dammsugare.

 

Jag förstår inte hur du kan få det till att det är ifrån en LED-lampa, men ok. Du plockar bort lampan på eget bevåg. Misslyckas du och förstör moderkortet så kan du inte få något nytt på garantin. Om det nu finns garanti kvar på det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä gud nej jag kommer inte börja pilla och försöka plocka bort någon LED lampa. det jag sökte var ett sätt att inaktivera att den används, inte mecka bort den.

 

fortfarande så förstår jag inte att fläkten kan vara källan till missljud på en dator som är avstängd. ja jag vet att dom låter när dom används, men när dom är helt blickstilla, inga fläktar snurrar, datorn är avstängd. hur kan det då uppstå ett skarpt pipande ljud konstant av en stillastående fläkt?

 

 

jag kan inte heller förstå att en LED lampa kan låta såhär men när jag öppnar datorn och stoppar in huvudet så får jag kännslan av att det är från området där LED lampan sitter som det låter!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
behedwin skrev:

nä gud nej jag kommer inte börja pilla och försöka plocka bort någon LED lampa. det jag sökte var ett sätt att inaktivera att den används, inte mecka bort den.

 

Vad jag vet kan man inte inaktivera en LED-lampa någonstans mer än att plocka bort lampan.

 

Missljud kan vara svåra att lokalisera. Misstänkte länge mitt nätaggregat låg bakom missljud i min gamla dator. Till slut kom jag framtill att det var fläkten på nordbryggan som förde väsen. Då förstås när datorn var i drift.

 

fortfarande så förstår jag inte att fläkten kan vara källan till missljud på en dator som är avstängd. ja jag vet att dom låter när dom används, men när dom är helt blickstilla, inga fläktar snurrar, datorn är avstängd. hur kan det då uppstå ett skarpt pipande ljud konstant av en stillastående fläkt?

 

Släpp fläktljud och gå på LED-lampan istället.

 

Nätaggregatet kan det inte heller vara då det fortfarande låter efter åtta timmars avstängning. Annars kan det ju vara något i nätaggregatet som håller på att ge upp och börjar låta. Då det fortfarande är strömsatt en stund efter att man brutit strömmen. Men så tycks inte vara i ditt fall.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis det känns bara konstigt det här

 

det enda som jag vet är strömförsörjt när datorn är avstängd är den där LED lampan. ljudet dör iallfall när jag drar ur sladden och den inte är kopplad till ström.

 

känns som om jag inte har en aning om vad jag kan göra och vart jag ska börja för att lösa detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LED lampan är det inte, helt omöjligt. Om du är söker på att ljudet inte kommer från nätaggregatet så misstänker jag att det är en spole som ger det högfrekventa ljudet. Tryck lite försiktigt på spolen när strömen är på och datorn är i viloläge. Tryck även lite försiktigt på kondensatorerna (de i sig själv lär inte tjuta men det är inte skadligt att ta på dem och det kan kanske du kan höra varifrån ljudet kommer på det viset). Om du är riktigt försiktig så är det bästa att "peta" med en blyertspenna. Du får absolut inte ta med fingrarna på integrerade kretsar.

 

Om du inte var så säker på att ljudet inte kommer från nätaggregatet så hade jag gissat på att ljudet kom från en spole i aggregatet. Du skall dock inte börja pilla i nätaggregatet om du inte vill ha en spännande upplevelse (230V på sina ställen).

 

En annan källa till ljudet kan vara moderkortets högtalare, dessa ansluts ofta med en sladd men de finns MB som har dem direkt på kortet.

 

Jag bifogar en bild där några av spolarna på MB är inringade med rött och några kondingar med blått.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[bild bifogad 2006-12-18 12:03:28 av NWM]

898160_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte bekväm att pilla för mycket i min dator när jag riskerar att paja den totalt... detta du säger är att jag ska göra det när datorn är igång och aktiv, skulle det vara mindre "riskfritt" att göra det med avstängd dator då ljudet fortfarande hörs men den är avstängd och bara LED lampan lyser?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det vara mindre "riskfritt" att göra det med avstängd dator då ljudet fortfarande hörs men den är avstängd och bara LED lampan lyser?

Precis det jag menade

Tryck lite försiktigt på spolen när strömen är på och datorn är i viloläge
.

är inte bekväm att pilla för mycket i min dator när jag riskerar att paja den totalt...

 

Det är mycket liten risk om du använder en blyertspenna och är försiktig, peta inte på integrerade kretsar eller moderkortets ledningsbanor.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde en till kontroll av vart ljudet kom ifrån. jag måste ha missat det tidigare men nu är jag verkligen säker på att det kommer från NÄTAGGREGATET!

 

Jo jag vet att jag sa tvärtom ovanför men efter att ha lyssnat mer nogrant den här gången så kunnde jag verkligen fastställa att ljudet kommer ifrån nätagget. när jag bara öppnar datorn och lyssnar uppe eller nere (nätagg uppe, LED nere) så hörs det nästan lika mycket överallt. men när jag nu satte örat till fläkthålet på nätagget uteifrån så var det högre ljud och helt klart därifrån ljudet kommer.

 

 

detta innebär väll att jag inte har så mycket nytta av att peta på moderkortet eller hur?

 

vad är det jag kan göra åt detta om det nu piper i nätagget och det tystnar inte efter flera timmars inaktiv/viloläge på datorn. men det tystnar när jag drar ur sladden.

 

kanske måste köpa nytt aggregat och detta är en varning om att mitt håller på att gå sönder?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta innebär väll att jag inte har så mycket nytta av att peta på moderkortet eller hur?

Precis

vad är det jag kan göra åt detta om det nu piper i nätagget och det tystnar inte efter flera timmars inaktiv/viloläge på datorn. men det tystnar när jag drar ur sladden.

Knacka på det med skaftet på en skruvmejsel när det låter. Prova om du kan skriva fast det hårdare.

 

Visst går det att få tyst på det om man öppnar det men jag vet inte riktigt om jag vågar ge den typen av råd. Om jag vågade så hade jag nog sagt att du skulle "dutta" lite lim på de spolar du kan se och kolla om något satt löst.

 

Självklart så skulle jag ha sagt att sladden skall vara utdragen och att du skulle försöka starta datorn ett par gånger (det finns kondingar i aggregatet som behåller strömen även med kontakten utdragen och de laddas ut fortare då) och vänta någon timme.

 

Ett nytt aggregat är den säkraste lösningen så det blir mitt råd.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska pröva skruvmejsel tricket :)

 

att in o peta i ett nätagg har jag inte kunskap eller förstånd till att pröva så det låter jag nog bli.

 

om inget annat funkar så kanske jag får invenstera i ett nytt nätagg.

kan du rekommendera något som man kan köpa för att säkra sig för framtidens högre elkrav men samtidigt är bra och har god kvalitet?

gärna tyst oxå :P

 

tackar för dina svar Nisse, du har hjälpt mig många gånger här på forumet och du ger tydliga och bra lösningar (poäng utdelas i massor) :):thumbsup:

 

tack till dig oxå stefan för dina svar!!

:thumbsup:

[inlägget ändrat 2006-12-18 13:25:06 av behedwin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du rekommendera något som man kan köpa för att säkra sig för framtidens högre elkrav men samtidigt är bra och har god kvalitet?

gärna tyst oxå :P

Vad har du i datorn, främst processor och grafikkort. Har du några uppgraderingsplaner?

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag har en AMD Athlon64 3500+, A-DATA 2X512MB Minne, Point of View Geforce 7800GT 256 grafikkort samt ett Asus A8N-E nForce4 Ultra moderkort.

 

tanken är väll att klara mig på systemet ett tag till och sedan uppgradera när windows vista kommit ut och det har fått gå ett tag så något service pack kommit. men då är ju även de nya "direct X 10" ute så då behöver jag nytt grafikkort m.m. så det blir nog en helt ny dator då istället för att uppgradera den jag har.

 

så jag är väll på jakt efter ett nätaggregat som tar hand om min nuvarande dator på ett bra sätt och är pålitligt. det får gärna vara tyst och svalt då resten av min dator är tillräckligt varm.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite av en smaksak så klart, men man skall inte försöka att snåla på nätaggregat. Det här är ett tyst och bra som har fått fina omdömen i tester och är nog det aggregat som jag skulle köpa själv, lite dyrt och kanske lite onödigt kraftfullt http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320183

 

Kanske en vettigare prisklass http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324701 Jag tycker inte att du skall gå ned lägre i pris då ett bra PSU aldrig kan överskattas.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak jag tänkt på när det gäller nätagg... säg att man har ett nätagg som klarar 560W är det så mycket den drar då eller är det så mycket den har kapacitet att dra?

 

sedan funderade jag lite hur det fungerar med kylningen på nätaggen.

det jag har nu har en fläkt utåt på baksidan på datorn

som jag förtår så har de flesta nya korten två fläktar en på baksidan av datorn och en stor som blåser rakt ned i datorn... stämmer det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sak jag tänkt på när det gäller nätagg... säg att man har ett nätagg som klarar 560W är det så mycket den drar då eller är det så mycket den har kapacitet att dra?

Det skall vara den effekt som aggregatet kan ge, tyvärr är det lite mer komplicerat än så av två orsaker:

 

Tillverkarna mäter effekt lite som de själva vill, det är inte alls säkert att aggregatet klarar av att leverera den utlovade effekten mer än under några sekunder, dessutom så kanske strömen inte är riktigt "ren" (det skall ju vara en perfekt likström vilket det dessvärre inte alltid är).

 

Effektangivelsen t ex 560W är totalt över alla spänningar lastade maximalt vad de klarar. Men det man oftast behöver är mycket ström på 12V railen och då hjälper det ju inte om aggregatet kan leverera flera A på 5V.

 

För att summera så får man vad man betalar för, ju dyrare dess bättre. Jag skulle hellre köpa ett 400W för 795:- än ett 600W för 595:- Så titta dig inte blind på hur många W det är.

som jag förtår så har de flesta nya korten två fläktar en på baksidan av datorn och en stor som blåser rakt ned i datorn... stämmer det?

Det där förstod jag inte riktigt, förklara gärna lite.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man tittar på den modell som du tipsade om (den dyra)

så ser man ett hål på ovansidan av nätagget där det borde sitta en 120mm fläkt...

 

vad jag vet så sitter alla nätagg högst upp i datorchassit (vanligast). alltså så borde den där stora fläkten 120mm hamna rakt upp mot chassits tak och detta känns konstigt i min mening. alltså så tänkte jag då att fläkten hamnar nedåd i och blåser ned på moderkortet m.m.

 

på bilden ser man ju kontakten för strömtillförselln men jag ser ingen fläkt där. hur får nätagget en bra ström av luft in i sig om det fläkten sitter inne i chassit och inte får något insug utifrån?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
behedwin skrev:

 

om man tittar på den modell som du tipsade om (den dyra)

så ser man ett hål på ovansidan av nätagget där det borde sitta en 120mm fläkt...

 

vad jag vet så sitter alla nätagg högst upp i datorchassit (vanligast). alltså så borde den där stora fläkten 120mm hamna rakt upp mot chassits tak och detta känns konstigt i min mening. alltså så tänkte jag då att fläkten hamnar nedåd i och blåser ned på moderkortet m.m.

 

Kan se så ut, men du vänder fläkten nedåt processorfläkten och lådan. Fläkten fyller den funktionen att den suger ut varmluften från lådan. Luften passerar nätaggregatet invändigt och blåses ut av nätaggregatets fläkt på baksidan.

 

Jag har haft ett sådant nätagg med en sådan fläkt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett sådant nätagg med en sådan fläkt.

Jag med och oftast är de termostat reglerade vilket är väldigt bra ur ljudsynpunkt.

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...