Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Uppspelning

Ceasar

Recommended Posts

Om jag bränner över filmer/serier (.avi) till en DVD-R skiva som data, går det att spela upp på en DVD-spelare ändå? Om den gör det, hittar den även om det ligger undertexter (.srt/.sub) med?

Funkar det även med .iso/.img/.cue(/.bwt/.cdi/.b5t/.ccd/.mds/.nrg/.pdi)?

Om din dvdspelare kan spela upp DivX/Xvid och filmerna är kodade i DivX/Xviud så kommer det att funka.

Vill du ha subtexter ska de ha exakt samma namn som filmen men sitt eget filnamnstillägg, t ex:

min-film.avi

min-film.srt

.iso

.img

./bin/.cue

Detta är exempel på avbildningar, använd en speciell funktion för att "bränna avbildning" eller linande. I dessa avbildningar är allt klart redan.

Nu funkade inte texterna ändå.. Funkar när jag spelar upp via datorn. Kanske brände det som fel, använder Nero Burning Rom 7, vad ska jag bränna det som för att det ska funka?

Förutsatt att det är rätt typ av subtext (det finns en uppsjö olika format) så borde det funka.

Npnstans i manualen till dvdspelaren står det kanske vilka format den kan spela upp?

Texten är det inget fel på, jag vet att det är rätt. Men jag tror jag brände den som en DVD-rom (iso), det funkar att spela upp filmerna men texten känner den inte av.

Jag har spelat upp en Data-cd förrut, med serier, och då funkade texten. Dock var det en gammal polare som brände dem då.

Hmmmm, bränner du en ISO-avbildning kan du ju inte lägga dit texterna samtidigt. Det borde vara en data-dvd där du lägger till filmfilen (avi) och subtextfilen.

Iso - ISO är ju en fil du som du ahr som är exakt likadan som

filmen.

(Undertexter redan färdiga.)

Avi - AVI är en fil som är kodad på ett annat sätt.

(Måste du lägga till undertexter till.)

Så du gör som lizardKng säger byt filerna till samma namn som filmen t.ex.

min-film.avi

min-film.srt

(min-film.sub)

Så ska det funka men om du bränner en ISO:

min-film.ISO

Lycka Till!

//MvH Walle

Litet förtydligande:

En ISO-fil är en avbildning som kan innehålla precis (nåja) vad som helst.

Det kan vara en komplett dvd med menyer och allt, det kan vara en bootbar skiva med ett OS på, det kan vara en musikcd, det kan vara en datadvd som innehåller endast en avi.-fil, ...

En ISO-fil (med en film) är inte exakt likadan som filmen, den innehåller, förstås, själva filmen men också en hel del annan information som behövs för att brännarprogrammet ska förstå vad det ska göra.

Nå, det var väl det du menade, Walle^^, kännde bara för att skriva lite mer om saken :)

Okej, tack för alla svar och den hjälp ni gett mig. Men jag har en sista fråga. Vilken av dessa ska jag anväda för att lagra data på? Vi har:

- DVD-ROM (ISO)

- DVD-Video

- DVD-ROM (start)

- DVD-ROM (UDF)

- DVD-ROM (UDF/ISO)

Måste störa igen -_-

Jag använde nu istället DVD-ROM (UDF/ISO), men texten kom ändå inte med ... Kan du tipsa mig om något program där jag bränner in texten istället? :)

Alltså nu börjar jag tappa humöret.. -_-

Jag gör allt ni skriver, och det allt funkar utom texten. Men den fixar jag sedan. Men nu skulle jag bränna en .img på 4,6 gig till en DVD, då provar jag med DVD-ROM (UDF) eftersom ingen av dem andra kan ta mer än 2 gig. Går skitbra, går upp för att prova den på dvd - "Formatet stöds inte" >_< Allt annat jag bränner funkar, men varför funkar inte det när jag bränner en .img-fil på UDF? :S

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...