Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD till TV?


Jaspen

Rekommendera Poster

Har inte komponent-uttag på dvd'n men har det på tv'n. Är det någon vits med att koppla komponent mellan DVD och TV med hjälp av en adapter (Komponent-S-video)? En sådan medföljde nämligen. Progressive scan finns på både TV och DVD.

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adapter s-video till komponent? Som följde med DVDn? Samt progressiv bild från DVDn?

 

Vilka möjligheter finns det annars att ta ut den progressiva bilden? Måste finnas någon signalmöjlighet som är bättre än s-video eftersom s-video, av vad jag vet, inte kan bära en progressiv bild.

 

Det är inte så dumt som att s-videokontakten i DVDn utav någon anledning även kan sända komponent och det du har är just bara en adapter som ser till att styra signalerna rätt?

 

Men eftersom du har en adapter - har du även kablar är det väl bara att testa...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom DVD:n säger sig kunna köra progressiv bild och det medföljde adaptorer så är det väl så som du säger.. Men konstigt att man inte har några komponentutgångar istället. Har inga komponentkablar ännu men ska skaffa det och pröva. Tack för hjälpen iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste köpa en ny DVD-spelare om du vill ha komponentvideo, nya kablar räcker inte.

 

Hint: Moderna TV med progressiv scan "gör om" PAL/NTSC-signalen till progressiv "inne i TV:n", oavsett "kabel". Enda skillnaden är om man har en modernare DVD-spelare (och det har inte du), är att en modern dvd-spelare kan "interpolera fram "fler" pixlar/linjer än vad standrard PAL/NTSC har från DVD.

 

Har du exempelvis en Panasonic-TV med "Super Digital Scan", så sitter denna krets i själva TV:n. Den omformar en vanlig CVBS/S-Video/RGB-signal till en progressiv scan på 100Hz inne i tv:n. Blir hur bra bild som helst.

 

Obs: Vill du ha ut komponentvideo (progressivt) direkt från DVD till TV:n, om tv:n saknar "bra kretsar", kan du köpa en ny DVD-spelare för cirka 500:- (Kolla bara att den stöder "progressive scan").

 

-Till HDTV:n i köket, köpte jag en "stratos" för 299:- på ICA. Progressive scan.. Bara för att den var så liten.. Funkar "görbra", tar dock inte divx.. (enda problemet).

 

(Panasonic-dvd:n för 5000:- ger snäppet bättre bild om man tittar NOGA, men grejorna blir ju änå fulla av stekfett, (15 cm från stekpannan), så det spelar ingen större roll..)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, förstår inte riktigt nu. (ny på området..)

 

Enligt manualen till DVDn kan jag ansluta till progressiv skanningsanslutning. För att kunna nyttja detta behövs åtminstone komponentkablar, I guess!? Ok, om jag kopplar en av de två medföljande komponentadaptorerna från komposite ut+S-Video ut till en komponentkabel (har ingen än) och vidare till TVn, som det står i manualen, blir det väl progressivt? TVn stöder 720p.

 

Förutsatt att det funkar, är det värt att lägga pengar på en bättre komponentkabel? Får jag bättre bild, trots adaptergrejen?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vore en idé om du skrev vilken DVD-spelare det är du har. Med de ord du beskriver låter det som en lösningen som skulle kunna finnas på ytterst kompakta spelare. Varför inte placera dit komponentanslutningar direkt på spelare om den är kapabel att sända komponent? Varför kräva användandet av en specifik adapter som det är givet att kunder kommer att tappa bort?

 

Ja - om det nu inte är en kompakt spelare där kontakterna helt enkelt inte får plats-

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad DVDn heter men den är integrerad i Bose Lifestyle 18 III series. Frågar mig också varför man inte satt ditt komponentanslutningar. Men tydligen ska det funka ändå. Utan kvalitetsförlust är frågan isf?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ instruktionerna i manualen så ska det nog gå. Hittar inte så mycket på nätet när jag söker efter den dock står det i klartext att den har komponent ut så då borde det gå...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...