Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Internet Explorer 7.0

Tall

Recommended Posts

Jag har nyss installerat den nu senaste versionen av webbläsaren IE, nämligen Internet Explorer 7.0. Men jag fick genast problem med anslutningen. Jag tog kontakt med min leverantör Telia och fick tipset att minska antalet installerade skydd.

Jag har Pandas

- skydd mot kända hot,

- skydd mot okända hot,

- brandväggsskydd,

- skydd mot osäkra anslutningar till Internet,

- skydd mot sårbarheter.

Jag tog tillfälligtvis bort alla dessa program och då lyckades jag med anslutningen. Successivt ökade jag skyddsinsatserna, men det förefaller som om jag endast kan ha

- skydd mot kända hot och

- eventuellt brandväggsskydd.

Eljes får jag ett meddelande om att anslutningen inte fungerar.

Jag har hört eller läst om att IE 7 i sig innehåller vissa skyddsinsatser - kanske brandvägsskydd eller liknande. Detta skulle i så fall förklara de problem som uppstår.

Dessutom tycker jag att det är "synd" att IE 7 inte finns med svensk text. IE 6 hade ju svensk text.

Kanske kommer IE7 med svensk text så småningom?!

Kan någon hjälpa mig med synpunkter på dessa skyddsinsatser?

/Tall

Tall skrev:

Dessutom tycker jag att det är "synd" att IE 7 inte finns med svensk text. IE 6 hade ju svensk text.

Kanske kommer IE 7 med svensk text så småningom?!

Bli inte förvånad om den dyker upp på Windows Update och Download Center tidigt nästa vecka, men det kan också dröja dagar/veckor. Den svenska versionen av IE 7 för XP SP 2 är i alla fall klar.

Har du då en engelsk IE 7, är frågan om WU hittar en uppdatering till svensk IE 7? Avinstallera den engelska?

Tack Maratonmannen

för ditt svar!

Jag har Windows XP SP2 och bör alltså kunna använda den svenska versionen av IE 7. Frågan är dock hur man gör, när man redan bundit sig med den engelska versionen?

Att göra en chansning? Att avinstallera den engelska versionen?

Hur gör man det?

Var hittar jag IE 7 svensk version?

Tack Cecilia

för synpunkten!

Ja, brandvägg finns nog inte i IE 7.

Men något gör att IE 7 inte klara flera av skyddsprogrammen.

Vågar man lita på det som då återstår av skydd?

/Tall

Tyvärr så vet jag för lite om Panda för att veta vad de olika delarna står för, men jag skulle själv inte använda IE 7 om det innebar ett dåligt skydd. Om du gillar nyheterna i IE 7, som flikar, så använd webbläsaren Firefox i stället.

Edit: rättade vilken produkt det gällde

[inlägget ändrat 2006-12-17 16:16:44 av Cecilia]

Tall skrev:

Frågan är dock hur man gör, när man redan bundit sig med den engelska versionen?

Att göra en chansning? Att avinstallera den engelska versionen?

Hur gör man det?

Den ska finnas i Lägg till/ta bort program, som du hittar i Kontrollpanelen. Där kan du välja att avinstallera, genom att markera, högerklicka och välja i menyn.

Den svenska, som i bästa fall kommer tidigt nästa vecka, kommer att finnas på Windows Update. Om du inte har automatiska uppdateringar på och satt till automatiskt, är det bara att köra Windows Update lite då och då så hittas IE 7 automatiskt när den är ute.

Tack Maratonmannen!

Jag väntar med spänning på nästa vecka eller den närmaste tiden, då IE 7 på svenska kommer!

Ditt tips med hjälp av Kontrollpanelen är bra!

Du får en poäng för hjälpen!

Tall

Har du testat att gå in i Pandan och manuellt ändra rättigheten för IE7 att ansluta både ut och in?

Ibland kan denna åtgärd nämligen behövas för vissa program, kör själv med Panda sedan flera år, men har inte lagt in IE7 ännu i min vanliga maskin, men har den i Vista som jag provkör, kanske vore läge att lägga in Panda i Vista också och se hur den reagerar där.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...