Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filmen blir ryckig i Movie Maker


Andreas Egeryd

Rekommendera Poster

Andreas Egeryd

När jag tankar över film från en DV-kamera (Panasonic NV-GS27) blir bilden ryckig. Det är kanonkvalitet när jag kopplar kameran direkt till TV:s, men vid fångst till datorn (via USB) ser det ut som om filmen spelas upp med för få bilder/sekund för att flyta på riktigt bra. Den går att titta på men rycken stör väldigt.

 

Jag har försökt att tanka ner med högre bits/s men det blir ingen skillnad. Vad kan detta bero på?

 

Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Egeryd

Tack för svaret.

 

Jag kan inte välja FPS, det väljer WMM själv när jag väljer bps. Då blir det 30 FPS och det borde väl räcka. Kan jag välja helt manuellt i WMM?

 

Vad gäller Firewire vet jag inte riktigt hur kontakten ska se ut. Jag kör med miniUSB från kameran till vanlig USB i dator. Jag har dock en utgång från kameran som det står DV på är som är mindre än miniUSB. En likadan finns på datorn med en symbol som ser ut som en propeller. Men det är väl inte firewire?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Egeryd

Jag har nu konstaterat att jag har firewire i både kameran och datorn. Ska prova om det löser problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis filmar man PAL i Sverige och då är det 25 bilder (egentligen 50 fields) per sekund som gäller. Kopierar du med Firewire istället kommer det automatiskt att bli helt rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...