Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppling av SATA DVD och SATA2 HDD


Archibal

Rekommendera Poster

Hej,

 

Mitt första inlägg i forumet. Har tidigare läst en del trådar o blivit imponerad av all kunskap.

 

Förhoppningsvis kommer även jag framöver att kunna bidra. Men just nu vill jag gärna ha hjälp med mitt första datorbygge.

 

Ingenstans kan jag läsa mig till hur jag skall koppla en SATA DVD tillsamans med en sata hårddisk, till moderkortet. Hur man kopplar in två eller fler HDD står det mycket om (RAID), men inte hur man kopplar in även en SATA-DVD.

Problemet är att jag inte kan få igång en boot-enhet.

 

Behöver man bygla även med SATA?

 

Mina prylar (som för närvarande inte funkar ;?) ) är:

Antec P150

Asus - Socket 775 - ATX Intel 975X (P5W DH DELUXE) - PCI-E / SATA / DDR2

INTEL CORE 2 DUO E6300 1.86GHZ 2MB 1066MHZ S-775

GeIL DDR2 1GB (2x512MB) PC6400 800Mhz - BGA

Hightech (HIS) ATI Radeon x1900xtx 512 mb

SAMSUNG DVD±R/RW DOUBLE LAYER 18X S-ATA

Western Digital Caviar SE 250Gb 16Mb SATA2

Samsung Master 940B

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ingenstans kan jag läsa mig till hur jag skall koppla en SATA DVD tillsamans med en sata hårddisk, till moderkortet.

 

Du kopplar SATA-enheter på varsitt uttag på moderkortet. Det går bara en enhet per uttag. Således din disk på en och DVD:n på nästa.

 

Problemet är att jag inte kan få igång en boot-enhet.

 

Har du installerat drivrutiner för SATA-controllern?

...brukar följa med moderkortet. Annars kan du hämta det från moderkortets tillverkare.

 

Behöver man bygla även med SATA?

 

Nej!

 

För att du kan bara koppla in en enhet per kabel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst dina inlägg i forumet; imponerande. Tack för att du svarar.

 

Men hur skall jag kunna installera drivrutiner när jag inte har fungerande enheter (dvd eller HDD)? Har ingen floppy i datorn. Har i o f sig en floppy som jag skulle kunna flytta från en annan dator.

Jag har även försökt att ställa in dvd som 1a bootbara i bios.

 

Moderkortet har olika typer av byglingar för vilken typ av RAID jag vill ha; RAID 0, RAID 1, RAID 5 o 10. Behöver jag ändra från standard inställningen Raid 1?

 

Jag har även provar olika alternativ att koppla sata kabeln till moderkortet, utan att få igång dvd:n. Har 6 sata platser att välja på o har testat samtliga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Men hur skall jag kunna installera drivrutiner när jag inte har fungerande enheter (dvd eller HDD)?

 

Ja, det är ju ett problem. Vet inte hur man smartast löser det med DVD:n

 

Men disken:

 

Om det är en systemdisk, så installerar du drivrutiner för SATA-controllern under installationens första fas. Du trycker F6 som om du skulle installera SCSI-enheter. SATA går under SCSI-enheter.

 

Vänta tills du blir ombedd att sätta i disketten.

 

Har ingen floppy i datorn.

 

Tyvärr ett krav för att kunna installera drivrutinen för SATA-controllern.

 

Behöver jag ändra från standard inställningen Raid 1?

 

RAID har jag ingen praktisk erfarenhet av, tyvärr. Du behöver då drivrutiner för RAID, som också ska finnas på disketten. Där kommer upp en meny där du kan välja vad för slags drivrutiner du kan installera.

 

Jag har även provar olika alternativ att koppla sata kabeln till moderkortet, utan att få igång dvd:n. Har 6 sata platser att välja på o har testat samtliga.

 

Är SATA-uttagen enable i BIOS?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-17 12:27:45 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja SATA uttagen är enabled i BIOS.

 

Jag får försöka kopiera över SATA drivrutiner från CDn som kom med till moderkortet eller alternativt tanka ner från ASUS hemsida.

Därefter skall jag försöka plocka över floppyn från en annan dator.

 

Måste disken innehålla systemfiler?

 

Kanske lika bra att jag även plockar över IDE-HDD från den andra datorn o försöker starta den nya datorn med IDE konfig.

Kan man använda både SATA o IDE samtidigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Måste disken innehålla systemfiler?

 

Nej, när jag installerade min SATA som systemdisk, så var den helt tom.

 

Kan man använda både SATA o IDE samtidigt?

 

Det ska inte vara några problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Archibal skrev:

 

Problemet är att jag inte kan få igång en boot-enhet.

Har du läst följande?

 

http://event.asus.com/2006/mb/P5W_DH_DELUXE_faq.htm

 

Vilken BIOS version har du?

 

Moderkortet har 3 olika controllers för SATA. Vilken kopplar du SATA-DVD:n till? Jag har ett Asus med samma chipset, och kopplat till Intel ICH7R är det inget problem med SATA DVD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken. Denna har jag inte sett tidigare. Vekar vara jobbigt att få till en BIOS updatering; Behövs en annan processor om jag förstått rätt. Får väl i s f plocka även processorn från den andra datorn. Bra att ha en reservdator till hands. Slutsats: Ska man bygga en dator, köp då en färdigbyggd först för att plocka delar från ;-)

 

 

Just ny så har jag lyckats att koppla in en IDE CD-enhet, som jag startat installation av WinXP prof. Måste medge att jag börjar tappa fotfästet. Installationen verkar åtminstone ha hittat min HDD för den håller just nu på med att formatera denna. Dock med informationen att den endast innehåller 131062 MB (trots att den är 250 Gb).

 

Jag skall kontrollera vilken ver av BIOS jag har, så snabbt formaterin/installation är klar...verkar ta en evighet.

 

Jag har tidigare testat att koppla sata-dvd:n till båd Sata1, 3 o 4a som samtliga är Intel ICH7R, utan att lyckas få igång DVD:n.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall testa att koppla in en floppy efter mitt försök att installera WinXPpro, som jag lyckats få igång genom att koppla in en IDE-CD. Håller just nu på med installationen av XP. Få se efter installationen om jag kanske kan uppdatera ev drivrutiner från XP:n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Archibal skrev:

 

Jag skall kontrollera vilken ver av BIOS jag har...

Vilken BIOS version du har ser du enklast i BIOS -> Main -> System Information.

Eftersom du nu kan boota är inte fel BIOS version ditt problem.

 

Jag föreslår att du registrerar dig på Asus Motherboard Forum. Ditt moderkort är ett mycket diskuterat där.

 

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=P5W+DH+Deluxe&SLanguage=en-us

 

Kanske ska tillägga att det är med Windows Vista jag kan använda min SATA-DVD att boota från. Inte XP. Vista har inbox drivers för SATA/RAID ICH7R.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare ett bra tips (länken till asus motherboard forum). Skall plöja igenom....

 

Har lyckats installera XP på HDD och har uppdaterat drivrutiner från ASUS CD.Dock kommer det fortfarande upp lite konstiga felmeddelanden när jag startar datorn (tryck på F1 för att återuppta, eftersom ingen IDE master HDD upptäckt) "No IDE Master H.D.D. Detected!"

 

Sata-DVD kan jag fortfarande inte använda. I enhetshanteraren finns den med och har uppdaterad drivrutin, men funkar ändå inte.

Kan det vara BIOS inställningar som jag har missat?

 

Jag får även upp ett felmeddelande att "JMicron JR036X RAID Application har stött på ett problem och måste avslutas." Denna kommer upp efter att XP har startas. ???

 

Jag skall försöka koppla upp datorn på Internet för att försöka hitta fler uppdateringar som jag kan tanka ner direkt i den nya datorn.

Jag skall även försöka testa lite BIOS ändringar för att försöka få igång sata-dvd:n.

 

Windows Vista!? Finns den ute redan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Windows Vista!? Finns den ute redan?

 

Ja, den engelska versionen av Vista finns ute. Dustin har det till försäljning.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phuuu!! Har nu uppdaterat allt som går att uppdatera vad gäller Firmware, Drivrutiner o Bios.

Jag har lyckats installera XPpro på HDD, via en temorär IDE-CD. Jag har lyckat att få datorn att boota från HDD. MEN jag har inte lyckats att få moderkortet att acceptera SATA-DVD:n.

 

I enhetshanteraren finns den med helt korrekt angiven, men jag kommer inte åt den. Jag har även försökt på olika SATA-utag, ingen fungerar.

 

Jag har sökt i forumtrådar på ASUS och hos SAMSUNG, utan resultat.

 

Känns lite maktlöst. Är enda vägen att gå o köpa sig ett IDE-DVD, eller kan det vara så att DVD:n (Samsung SH-S183A) inte fungerar?

 

Eller alternativt; köpa Vista (vilket i o f s skulle vara lite kul).

 

För övrigt har jag även problem med att koppla upp min skärm med DVI koppling, funkar endast analogt, trots att både skärm o grafikkort stöder DVI. Men den frågan kanske jag kan försöka på en annan tråd (är lite osäker på hur "forumet" fungerar).

 

Om ni inte har några goda råd till mig, vill jag ändå tacka för den hjälp ni givit mig. Jag är mycket tacksam o hoppas kunna få bidra med mina erfarenheter till forumet framöver.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fortfarande inte fått igång min DVD, men däremot har jag - efter ovan tips - hittat massor av nyttigheter på bl a följande

 

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20061017082823793&board_id=1&model=P5W%20DH%20Deluxe&page=3&count=28

 

Mitt första intryck är att det krävs en uppdatering av SATA drivrutiner, som Stefan Eklinder skrev tidigare här.

 

Jag rapporterar vidare om/när jag hittat lösningen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få en användbart slut på den här tråden har jag nedan kopierat in ett bra skrivet inlägg i ASUS forum, skriven av sign. Bish.

 

"To add to my previous post - if you don't want to use the EZ_RAID ports for any reason, you can use the Intel ICH7R instead for RAID, you'll *potentially* get better performance. You can have 2 disks in RAID and one stand-alone if you wish. I would recommend using a single drive for the OS and applications, use a RAID0 for data (large media files) as RAID0 can be slower with lots of small files. Make sure you can backup all you data, as none of it will be protected. This procedure will need an old-fashioned floppy drive (don't use a USB drive unless its approved by MS, there's not many like this)

 

1. Connect your disks to SATA1&3 (or 4). Don't put any disks on the EZ_RAID ports

2. Don't touch the RAID_SEL jumper on the motherboard

3. Boot the machine, enter the BIOS

4. Set the "Configure SATA As" to "RAID" and check the OnBoard SATA BOOTROM is "Enabled"

5. Don't change the EZ Backup RAID mode in the BIOS

6. Set your optical as 1st boot device

7. Exit BIOS, save changes

8. Watch the boot screen for a message about the Intel Storage Manager, press Ctrl-I (that's "I" for Intel) when prompted, and use manual page 5-31-33 to create your RAID0. Exit the manager, I guess this will reboot the machine

9. With the XP CD in the optical drive, boot the machine. Very early on it will say something like "press F6 to install additional drivers" - do this now. A little later you will get a screen saying to press "S" to specify additional mass storage devices. Press S and insert a driver disk into the floppy disk (*see below), press Enter. You will get a box with 2 drivers listed, but there are several more you can't see. Down-arrow to the one like 82801GR/GH SATA RAID (ICH7R) and press Enter on that one. Continue with the XP install, leave the disk in the floppy drive. XP should see your array and let you continue. (Use Quick-Format and use NTFS on the drive)

10. Once Windows is complete you need to run the CD that comes with the motherboard and install (at a minimum) the Chipset drivers and the network (Marvel I think) drivers. You can then connect to the Internet and run Microsoft Update to get all patches. Install other drivers you need (audio, video, etc). Don't forget to set the 1st Boot device to your new RAID array. You can also install the IMSM software to manage the RAID.

 

*Panther gave you the link to the IMSM drivers/software - #1 is the software to install in Windows, #5 is the latest drivers for using on a floppy disk - this download is just a utility which you run, it will copy the files to the floppy for you. You don't want the IMSM software on a floppy, just these drivers. "

 

oO här är länken till ovan inlägg: http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20061017082823793&board_id=1&model=P5W%20DH%20Deluxe&page=2&count=28

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...