Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cd/Dvd-romen har försvunnit!?????


Spy_Kob

Rekommendera Poster

Min data: Compaq Notebook NX9030 (Bärbar)

 

Har ett "LITET" problem jag inte lyckas lösa. Saken e nämligen att min cd/dvd-rom enhet (D:/) har försvunnit spårlöst. Den dyker upp titt som tätt men när jag stoppar in en skiva för att lyssna på musik så står de att skivan är tom. Sen försvinner den spårlöst igen. Jag har haft Daemon Tools installerat men har avinstallerat de nu då ja ej behövde de mer. Kan de vara Daemon som har ställt till de me drivrutinerna eller nått? Kan jag på nått sätt installera om cd/dvd-romen med nya drivrutiner utan att hitta den i Enhetshanteraren eller i Lägg till ny maskinvara.

Ps. Har kört en systemåterställning men de har inte hjälpt.

 

Be Well.................

/Spy_Kob

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker att något försvunnit kan du ju ominstallera windows ovanpå så återställs alla drivrutiner. Har sett tidigare att vissa av dessa program som just daemon tools ställer till det lite efter avinstallation. Har du andra brännarprogram kan det vara ide att ominstallera dem också. Har löst problemet för mig några gånger.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två sätt att låta XP "hitta" spelaren på nytt och då lägga tillbaka drivrutinen. Det första sätet är att fysiskt koppla bort spelaren, starta om XP. Det här funkar för det mesta men inte alltid. Den metod jag skulle ha använt är följande:

 

Från "Start" > "Kör" skriv cmd. I kommandofönstret skriver du:

set DEVMGR_SHOW_DETAILS=1 (Retur)

set DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1 (Retur)

start devmgmt.msc (Retur)

Från "Visa" menyn väljer du "Visa dolda enheter".

Bläddra ned till "DVD/CD-ROM drives", ta bort allt även eventuellt gråmarkerade. Starta om datorn.

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-17 10:12:47 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa och tog bort allt under DVD/CD-ROM drives och sedan starta jag om. Allt verkade funka och de ploppade upp en text från aktivitetsfältet att en CD-Rom hade hittats. Stoppade i XP skivan för att ominstallera men de står fortfarande att skivan e tom. Klickade ändå på "Öppna skrivbar CD-mapp i Utforskaren" och då kom " E:\ är inte tillgänglig. Diskstrukturen är skadad och kan inte läsas" upp. Kan de vara lasern som har fått tuppjuck kanske? Kan man på något sätt installera om XP utan att använda skivan. Ps. Tack för de snabba svaren!

 

MVH:En hjälplös Rom:are

 

[inlägget ändrat 2006-12-18 01:21:58 av Spy_Kob]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger bara att skivan e tom. Kan de vara lasern som har fått tuppjuck kanske

Kan det vara, kanske det räcker med att köra en rengöring med en rengöringsskiva.

 

Personligen så är jag lite misstänksam mot Daemon Tools. Kan hända att avinstallationen tog bort filer som inte borde ha tagits bort. Har du provat med att installera om Daemon Tools? Jag skulle testa om jag var som dig det är ju så enkelt gjort.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara börja med att säga TACKAR! Funkade ju inte första gången så jag testade en gång till. Fast denna gången installerade jag Daemon för att sedan avinstallera det. Tog även bort Nero Premium 7. Tömde allt i Enhetshanteraren och startade om. Xp skivan startade direkt och jag körde en ominstallation och dett LILLA problem var ur världen.

 

 

MVH:En riktig ROM:are

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...