Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mitt e-postproblem.


NisseXYZ

Rekommendera Poster

När jag gjorde Fix checked i HJT fick jag följande felmeddelande: ...

Blev tydligen något fel när HijackThis skulle göra en backup av den raden.

 

1. Nej, jag vet inte allt vad Gromonzon kan göra.

 

2. Vet ej, WinRhl finns inte när man googlar så det är med största möjliga säkerhet ett slumpmässigt namn vilket många otrevligheter använder sig av. Dessutom stod det (file missing) på raden så det är möjligt att filen redan var borta. Men du kan se efter om filen C:\Program\Delade filer\System\MfwcTB.exe finns på datorn i så fall kan du skanna den här:

http://www.virustotal.com

 

3. Installationsprogrammen bör se till att det aktiveras.

 

4. Ingen aning

 

Innan jag gjorde detta inlägg kollade jag e-postfunktionen. Resultat: FELET FINNS KVAR.

Eftersom jag inte vet vad Gromozon har ställt till med så kanske det behövs en reparation av Internet Explorer och Outlook Express:

http://support.microsoft.com/kb/318378/sv

 

HijackThis-loggen ser bra ut, men du bör köra ett antispionprogram eftersom det kan finnas rester kvar i datorn:

http://www.ewido.net/en/

http://www.superantispyware.com/

Samt installera ett antivirusprogram.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Dell XPS och får därför support från England. Deras datasystem ligger för närvarande nere, så jag får ingen riktig support för tilfället.

 

Jag gav kommandot sfc/scannow. Så småningom efterfrågades CD med Windows XP. Efter flera försök lyckades installationen.

 

Enligt Microsfts instruktioner ska man då kolla om felet är åtgärdat innan man ev. skriver in registernycklar.

 

Men nu är modemet helt dött när jag klickar på Intrnet Explorer eller Outlook Express. Det ger inte från sig det minsta ljud och jag får omedelbart meddelande om att det inte gick att få en anslutning.

 

Mina Internetinställningar finns kvar sedan tidigare. I enhetshanteraren under maskinvara finns modemet med utan felbock.

 

Vad kan vara fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav kommandot sfc/scannow

Det var kanske inte så bra, jag ser på Microsoft-sidan att det skulle bara användas om man hade Service Pack 1 och Service Pack 2 som du har. Kan du göra en systemåterställning till en tidpunkt innan sfc/scannow (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg)?

Annars så är nog att fortsätta med steg 3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en säkerhetskopiering till CD innan jag gav kommandot sfc/scannow.

 

Kan inte den användas?

 

 

Återställningstidpunkt före 21 dec finns ej.

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-21 21:34:06 av NisseXYZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställningstidpunkt före 21 dec finns ej.

Framgår det klockslag? För du gjorde väl sfc... idag?

 

Jag gjorde en säkerhetskopiering till CD innan jag gav kommandot sfc/scannow.

Det beror väl på vad för säkerhetskopiering du gjorde, inkluderade den registret t ex?

 

Eller gör om anslutnings-konfigureringen i Nätverksanslutningar och Internet Explorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, register med.

 

Backup-CD: 21 dec 2006 kl. 7:46:07

 

Systemåterställning: Systemkontrollpunkt 21 dec 2006 kl. 11:29:06

 

[inlägget ändrat 2006-12-21 23:24:42 av NisseXYZ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sfc var innan 11:29?

Jag vet för lite om den backup du har gjort för att veta om den återställer allt till hur det var innan du gjorde sfc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kan jag inte veta om din säkerhetskopia återställer allt till hur det såg ut innan sfc-kommandot.

God Jul om vi inte hörs något mer innan jag åker bort i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återställde systemet m.h.a. backup-CD:n och har nu kontakt med Internet igen.

 

Läget är nu alltså som det var innan jag gav kommandot sfc/scannow.

 

HJT-log, om den kan vara av något värde:

 

[log]

Logfile of HijackThis v1.99.1

Scan saved at 12:01:56, on 2006-12-22

Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

 

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

c:\program\delade filer\logitech\lvmvfm\LVPrcSrv.exe

C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE

C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL$MICROSOFTSMLBIZ\Binn\sqlservr.exe

C:\Program\Dell\QuickSet\NICCONFIGSVC.exe

C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe

C:\WINDOWS\system32\stacsv.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe

C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe

C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe

C:\Program\Java\jre1.5.0_09\bin\jusched.exe

C:\WINDOWS\stsystra.exe

C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe

C:\Program\Intel\Wireless\bin\ZCfgSvc.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe

C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE

C:\Program\Logitech\Video\CameraAssistant.exe

C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe

C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE

C:\Program\Corel\Corel Photo Album 6\MediaDetect.exe

C:\Program\Dell Photo AIO Printer 944\dlcdmon.exe

C:\Program\Dell Photo AIO Printer 944\memcard.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program\NetWaiting\netwaiting.exe

C:\Program\Dell Support\DSAgnt.exe

C:\WINDOWS\system32\dlcdcoms.exe

C:\Program\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe

C:\Program\Dell Network Assistant\ezi_hnm2.exe

C:\Program\Digital Line Detect\DLG.exe

C:\Program\Dell Network Assistant\ezi_hnm2.exe

C:\Program\Intel\Wireless\Bin\Dot1XCfg.exe

C:\Program\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe

C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Documents and Settings\Hans Eriksson\Skrivbord\HIJACKTHIS MAPP\Hijackthis\HijackThis.exe

 

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = www.google.se/ig/dell?hl=sv&client=dell-row&channel=se&ibd=3060917

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Bar = http://www.google.se/hws/sb/dell-row/sv/side.html?channel=se'>http://www.google.se/hws/sb/dell-row/sv/side.html?channel=se

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://www.google.se/hws/sb/dell-row/sv/side.html?channel=se

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/ig/dell?hl=sv&client=dell-row&channel=se&ibd=3060917

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://www1.euro.dell.com/content/default.aspx?c=se&l=sv&s=gen

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,Default_Page_URL = www.google.se/ig/dell?hl=sv&client=dell-row&channel=se&ibd=3060917

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program\google\googletoolbar2.dll

O4 - HKLM\..\Run: [synTPEnh] C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup

O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /installquiet

O4 - HKLM\..\Run: [NVHotkey] rundll32.exe nvHotkey.dll,Start

O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre1.5.0_09\bin\jusched.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [sigmatelSysTrayApp] stsystra.exe

O4 - HKLM\..\Run: [DMXLauncher] C:\Program\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe

O4 - HKLM\..\Run: [intelZeroConfig] "C:\Program\Intel\Wireless\bin\ZCfgSvc.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [intelWireless] "C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe" /tf Intel PROSet/Wireless

O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMSX] C:\WINDOWS\system32\LVCOMSX.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [LogitechCameraAssistant] C:\Program\Logitech\Video\CameraAssistant.exe

O4 - HKLM\..\Run: [LogitechVideo[inspector]] C:\Program\Logitech\Video\InstallHelper.exe /inspect

O4 - HKLM\..\Run: [iSUSPM Startup] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\ISUSPM.exe" -startup

O4 - HKLM\..\Run: [iSUSScheduler] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start

O4 - HKLM\..\Run: [DLA] C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE

O4 - HKLM\..\Run: [Corel Photo Downloader] C:\Program\Corel\Corel Photo Album 6\MediaDetect.exe

O4 - HKLM\..\Run: [DLCDCATS] rundll32 C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\DLCDtime.dll,_RunDLLEntry@16

O4 - HKLM\..\Run: [dlcdmon.exe] "C:\Program\Dell Photo AIO Printer 944\dlcdmon.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [MemoryCardManager] "C:\Program\Dell Photo AIO Printer 944\memcard.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [userFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -u

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [ModemOnHold] C:\Program\NetWaiting\netwaiting.exe

O4 - HKCU\..\Run: [DellSupport] "C:\Program\Dell Support\DSAgnt.exe" /startup

O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Program\Messenger\msmsgs.exe" /background

O4 - HKCU\..\Run: [sUPERAntiSpyware] C:\Program\SUPERAntiSpyware\SUPERAntiSpyware.exe

O4 - Global Startup: Adobe Reader Speed Launch.lnk = C:\Program\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe

O4 - Global Startup: Dell Network Assistant.lnk = ?

O4 - Global Startup: Digital Line Detect.lnk = ?

O4 - Global Startup: Tjänsthanteraren.lnk = C:\Program\Microsoft SQL Server\80\Tools\Binn\sqlmangr.exe

O8 - Extra context menu item: &Google-sökning - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmsearch.html

O8 - Extra context menu item: &Översätt engelskt ord - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmwordtrans.html

O8 - Extra context menu item: Bakåtlänkar - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmbacklinks.html

O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000

O8 - Extra context menu item: Lagrad bild på sida - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmcache.html

O8 - Extra context menu item: Liknande sidor - res://c:\program\google\GoogleToolbar2.dll/cmsimilar.html

O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_09\bin\npjpi150_09.dll

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java-konsol - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Program\Java\jre1.5.0_09\bin\npjpi150_09.dll

O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O16 - DPF: {0713E8D2-850A-101B-AFC0-4210102A8DA7} (Microsoft ProgressBar Control, version 5.0 (SP2)) - http://download.mcafee.com/molbin/Shared/ComCtl32/6,0,80,22/ComCtl32.cab

O16 - DPF: {193C772A-87BE-4B19-A7BB-445B226FE9A1} (ewidoOnlineScan Control) - http://download.ewido.net/ewidoOnlineScan.cab

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1164568568921

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{163BB718-1872-4A33-B41C-17D27FDB0922}: NameServer = 213.150.135.211 213.150.135.210

O17 - HKLM\System\CS1\Services\Tcpip\..\{163BB718-1872-4A33-B41C-17D27FDB0922}: NameServer = 213.150.135.211 213.150.135.210

O18 - Protocol: ms-help - {314111C7-A502-11D2-BBCA-00C04F8EC294} - C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\Help\hxds.dll

O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Program\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll

O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll

O23 - Service: dlcd_device - - C:\WINDOWS\system32\dlcdcoms.exe

O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Event Log (EvtEng) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe

O23 - Service: Logitech Process Monitor (LVPrcSrv) - Logitech Inc. - c:\program\delade filer\logitech\lvmvfm\LVPrcSrv.exe

O23 - Service: MSSQL$MICROSOFTSMLBIZ - Unknown owner - C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL$MICROSOFTSMLBIZ\Binn\sqlservr.exe" -sMICROSOFTSMLBIZ (file missing)

O23 - Service: SQL Server (SQLEXPRESS) (MSSQL$SQLEXPRESS) - Unknown owner - c:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Binn\sqlservr.exe" -sSQLEXPRESS (file missing)

O23 - Service: NICCONFIGSVC - Dell Inc. - C:\Program\Dell\QuickSet\NICCONFIGSVC.exe

O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Registry Service (RegSrvc) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe

O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Service (S24EventMonitor) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe

O23 - Service: SQLAgent$MICROSOFTSMLBIZ - Unknown owner - C:\Program\Microsoft SQL Server\MSSQL$MICROSOFTSMLBIZ\Binn\sqlagent.EXE" -i MICROSOFTSMLBIZ (file missing)

O23 - Service: SigmaTel Audio Service (STacSV) - SigmaTel, Inc. - C:\WINDOWS\system32\stacsv.exe

O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless SSO Service (WLANKEEPER) - Intel® Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe

 

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju skönt att det gick bra, puh! :thumbsup:

 

Jag ser inget otrevligt i loggen, men det ser inte heller ut som att du kört AVG Anti-Spyware eller SUPERAntiSpyware.

 

Då kanske du ska ge dig på den reparation som Microsoft föreslår när man har Service Pack 2:

http://support.microsoft.com/kb/318378/sv

rubriken Windows XP SP2: Installera om Windows XP SP2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pingade glocalnet.se, pop.glocalnet.net och smtp.glocalnet.net.

Resultat: Begäran gjorde timeout.

Om jag pingar t.ex. idg.se får jag svar direkt.

 

Felet ligger hos Glocalnet.

 

Jag råkar höra till ett mindre antal som ringer ett särskilt nummer. Det gäller kunder som en gång kommit in via SUNET och Telenordia på något sätt. Jag har behållit mitt abonnemang därför att det varit så billigt; 62 kr/kvartal.

 

Senast idag ringde jag Teknisk support för uppringt Internet. De sade inget om att detta telefonnummer skulle vara feldrabbat på något sätt. Förmodligen har ansvariga inte informerat Teknisk support. Är det få kunder så lägger man troligen ingen större vikt vid det. Man kanske vill bli av med oss.

 

Jag fick i alla fall tag i en annan person under Glocalnets vanliga växelnummer som sade att en kollega igår pingat med samma resultat som jag. Felet ligger alltså hos Glocalnet.

 

Jag orkade inte trycka på och fråga mer om när de blivit medvetna om felet. De här har faktiskt tagit på mina krafter.

 

Jag tackar för goda råd och ditt engagemang. Detta har givit mig vissa insikter och så har jag fått bort ett virus.

 

Det är ju egentligen osannolikt att jag samma dag skulle ha drabbats av samma fel på båda datorerna. Det borde jag ha insett. Oavsett vad jag skrivit tidigare här. Förmodligen startade jag den gamla datorn bara för att kontrollera om jag kunde ta emot min e-post där. Jag hade ju haft problem med McAfee och e-post på på min nya dator tidigare och då kunnat läsa den på min gamla dator på normalt sätt via Outlook Express.

 

Det blir intressant att se hur lång tid tar innan felet blir åtgärdat. Speciellt nu när det blir helg.

 

Jag går nog över till Telia efter detta.

 

Slutligen: God Jul!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God Jul!

Det var roligt att höra att det verkar lösa sig för dig till slut. :thumbsup:

 

Det är inte ditt fel att inläggen kommer i fel ordning, det är en bugg i Eforum som inträffar när det blir många inlägg med många gråa rutor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...