Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ovårdat språk...


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Jag menar att folk inte kan stava, bygga meningar, interpunktera eller använda korrekt grammatik.
För exempel, sök på Tibia här i eforum ;)

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstått din fråga, men svordomar blir en slags ersättning för ord man inte har i sitt ordförråd.
Men det är ju just det de inte blir.

Vilka ord är det som du har ersatt med svordomar i ditt exempel?

 

Sen så är det ju så med svordomar som med alla andra ord. Använder du samma svordomar gång på gång så blir det ett trisst, torftigt och intetsägande språk.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2006-12-16 15:43:21 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För exempel, sök på Tibia här i eforum

Haha, a big case in point. Tro mig, jag är nog den som irriterat mig mest på de trådarna. :)

 

EDIT: Dessutom tycker jag att dessa trådar bekräftar min åsikt i en annan tråd , om att vissa ungar borde spendera mer tid framför läxböckerna än sina dataspel.

[inlägget ändrat 2006-12-16 15:48:16 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vilka ord är det som du har ersatt med svordomar i ditt exempel?

 

I mitt fall var det inte direkt så att svordomar ersätter orden. Istället skulle några svordomar kunna tas bort. Det är snarare en utfyllnad i mitt fall och för att ge eftertryck åt det jag ville ha sagt.

 

Finns ju folk som pratar så. Ville bara ge ett exempel.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För exempel, sök på Tibia här i eforum

 

Haha, a big case in point. Tro mig, jag är nog den som irriterat mig mest på de trådarna.

 

varför?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför?

Därför att de innehåller hundratals exempel på just det vi diskuterat här. Svenska språket när det är som mest misshandlat. Nu tänker jag inte på de nya trådar du själv deltagit i utan de långa trådar som överflödade e-forum för något år eller så sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men svordomar blir en slags ersättning för ord man inte har i sitt ordförråd.

Nej så är det inte säger jag tvärsäkert:) Svordomar vid rätt tillfällen (tillfälle och person är viktiga) fungerar som utmärkta förstärkningsord. Om jag och du känner varandra väl, te x arbetskamrater, och jag känner dina värderingar på ett ungefär i vilket fall, så kan jag säga:

 

Det gjorde du bra.

Det gjorde du väldigt bra.

Det gjorde du djävligt bra.

 

Jag är ganska säker på att de flesta förstår att om man säger att någon har gjort något djävligt bra att man menar att de har gjort det bättre än väldigt bra.

 

Vad är ett rikt ordförråd? I mitt tycke så är det inte att bara ha ett stort passivt ordförråd utan att det krävs oxså att det är aktivt, flexibelt och att man kan anpassa det till situation. Just att anpassa språket till situationen är viktigt och är en del av den sociala kompetensen.

 

När jag har föreläst för helt obekanta människor som ibland är ca 100 stycken så kan jag självklart inte använda svordomar. I stället försöker jag att lägga in uttryck som de inte förväntar sig. I en förövrigt väldigt akademisk språkdräkt fylld med fackuttryck så brukar jag smyga in "inte en sportsmössa" eller "när kolmunantalet i matrisen närmar sig radantalet så går vi mot singularitet och det blir ju totalt "knäppknas" eller hur".

 

Visst kan man göra så här i en undervisningssituation men knappast på en internationell forskarkonferens, vi är tillbaka till att välja språk efter tillfälle.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-16 16:03:12 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De få gånger jag sätter mig framför teven börjar svordomarna välla fram ur munnen på mig, jag svär åt allt fånigt trams och all idioti som visas under minst 80% av sändningstiden – det slutar många gånger med att sambon ber mig gå och sätta mig vid datorn igen. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Nej så är det inte säger jag tvärsäkertSkoj Svordomar vid rätt tillfällen (tillfälle och person är viktiga) fungerar som utmärkta förstärkningsord. Om jag och du känner varandra väl, te x arbetskamrater, och jag känner dina värderingar på ett ungefär i vilket fall, så kan jag säga:

 

Det gjorde du bra.

Det gjorde du väldigt bra.

Det gjorde du djävligt bra.

 

Jag förstår hur du menar. :-)

 

NWM skrev:

Vad är ett rikt ordförråd?

 

Svårt att ge ett rakt svar på, men en författare som jag tog efter när jag gick i skolan var Stephen King. Läste alla böcker jag kom över av honom. Han har ett vad jag definierar som rikt ordförråd. Läser du hans böcker, så kan du se allt som händer framför dig som en film.

 

Vidare den som kör med svordomar i sitt språk är ju svår att ta på allvar och se som seriös. Tänk dig själv som arbetsgivare t ex och få en person som bara svänger sig med svordomar. Jag tror inte att du skulle bli så imponerad och anställa personen. Sen kan personen vara snyggt klädd, ren och fräsch i övrigt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vidare den som kör med svordomar i sitt språk är ju svår att ta på allvar och se som seriös.

Än en gång handlar det förstås om situation och sätt att nyttja svordomar, men om du odiskriminerande dömer folk som använder svordomar på det sättet säger det faktiskt mer om dig än om dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig själv som arbetsgivare t ex och få en person som bara svänger sig med svordomar. Jag tror inte att du skulle bli så imponerad och anställa personen. Sen kan personen vara snyggt klädd, ren och fräsch i övrigt.

Men det är ju precis det jag menar, vid rätt tillfälle med rätt person och i rätt mängd samt i rätt sammanhang (inte som utfyllnad).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt inne på din linje som du säkert har märkt Anjuna. Att säga att svordomar är ett tecken på ett litet ordförråd är bara något som upprepas helt okritiskt, kan det vara så att den kristna lobbyn verkligen har lyckats?

 

Först så skaffar man sig ett rikt ordförråd, sedan lär man sig att svära med finnes:) Ja ... djävlar i våldet ... så är det:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt inne på din linje som du säkert har märkt Anjuna.

Det var ju dömt att hända någon gång, hehe... ;)

 

kan det vara så att den kristna lobbyn verkligen har lyckats?

Man kan ju även vända på steken och utröna varför svenska språket besmyckats med ett så relativt fattigt förråd av adjektiv, såväl starka som målande. Jämför med exempelvis engelskan, som jag finner mycket mer berikat av just adjektiv.

 

Detta i sin tur är väl en stor anledning till bruket av "hemska" och ogudaktiga svordomar; det man inte har tar man någon annanstans ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag går till mig själv.

 

Tänk er följande. Jag är norrlänning...det vet ni alla. Det finns inga norrlänningar som låter intelligenta. Ja, jag brukar faktiskt svära...men mycket sällan i vardagstal. Men visst händer det.

 

Jag har ett hyfsat ordförråd. Men även jag använder...speciellt i skriftsammangang ordet "typ".

 

Men jag har inga problem att bli tagen seriöst. Varken av sörlänningar eller andra norrlänningar.

 

Jag har hört att jag har en blick då jag tilltalar folk som säger att jag inte är dum.

 

Men eftersom jag är norrlänning och bor i norrland så träffar jag gång på gång människor som låter helt dumma i huvudet. Speciellt det äldre gardet som har kört lastbil eller traktor länge. Det brukar låta roligt då dom sätter igång. Det är minst 1 svärord vartannat ord.

 

Men....döm inte hunden efter håret. Jag har träffat på många smarta norrlänningar fast dom haft en begränsat ordförråd.

 

Jag tycker det är ganska ok att förstärka meningar med svärord. Det gör författare också.

 

Som någon sa här. Det är skillnad mellan:

"Det gjorde ju jättebra" och "Det gjorde du djävligt bra". Även om det kanske inte låter vackert. Men jag brukar försöka anpassa mitt språk efter omgivning. Om jag pratar med en 50-årig chaffis som jag hör har ett "ovårdat" språk så hakar jag på. Pratar jag med en VD från stockholm så hänger jag på ett mera rent uttal. Man hör dock alltid min norrländska dialekt (ej extremt). Vilket burkar skämstamt anmärkas av söränningar, men det är ok....jag kontrar med "va fiiiiiiiiint" och "schöööönt" och annat stureplanssnack (se greven) :)

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2006-12-16 16:29:05 av mindsleep]

[inlägget ändrat 2006-12-16 16:32:24 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga norrlänningar som låter intelligenta.

Haha!! :) Kom av någon anledning att tänka på filmen Babas bilar, vet inte varför, men den filmen var bara för knäpp. Många skratt fick man (när ett gäng finnar hade bastufest rann tårarna) även om filmen blev alldeles för vriden ibland.

 

Men hur pass intelligenta låter stockholmare då när de pratar svenska med amerikansk brytning? Hehe. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Att säga att svordomar är ett tecken på ett litet ordförråd är bara något som upprepas helt okritiskt, kan det vara så att den kristna lobbyn verkligen har lyckats?

 

Jag är inte särskilt kristen av mig. Blev uppfostrad med att svordomar är fult och något man inte använder. Nä, mina föräldrar är inte kristna heller.

 

I rätt sammanhang så visst kan det väl vara berikande och roligt.

 

Anjuna Moon skrev:

Än en gång handlar det förstås om situation och sätt att nyttja svordomar, men om du odiskriminerande dömer folk som använder svordomar på det sättet säger det faktiskt mer om dig än om dem.

 

Skrev bara rent allmänt om svordomar och ovårdat språk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur pass intelligenta låter stockholmare då när de pratar svenska med amerikansk brytning? Hehe. Ironi

Vet du vad det är för likhet mellan en 08 och en spermie ?

- Det är en på miljonen det blir folk av :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur pass intelligenta låter stockholmare då när de pratar svenska med amerikansk brytning?

 

Som Dolph Lundgren som efter några månader i USA kom hem till Sverige och knappt kunde någon svenska längre, han ville väl försöka vara ball antar jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...