Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ovårdat språk...


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Hörde idag på programmet P4 Extra en intervju med Idolvinnaren

Markus Fagerwall,det var svordomar i var och varannan mening,

som vinnare av Idol skall han ju vara en förebild för många unga,

och borde tänka på att använda ett vårdat språk när han ger

intervjuer i radio och tv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Språkbruket blir bara sämre och sämre då svordomar även brukar poppa fram ur diverse programledares munnar. De väl ska väl ändå föreställa ha någon slags utbildning och därigenom ett visst ordförråd?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Walle^^ skrev:

Ja, men det är itne så många små som lyssnar på radio.. eller kollar på intervjuer

 

Dom lär sig snabbt. :-)

Svordomar är väl något av det första man lär sig i ett nytt främmande språk.

 

Appropå det, så finns det ju amerikanska maffiafilmer där var och vartannat ord är svordomar. Såg något klipp där dom klippt ihop en maffiafilm där svordomarna haglade.

 

Tänker på filmer som Sopranos, The Wire, Deadwood, Entourage osv.

...för att inte tala om Die Hard-filmerna.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-12-15 20:41:26 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte svordomar är något att uppröras över, vi lever väl inte i ett kyrksamhälle Brynäsarn. Då tycker jag den dåliga kunskapen i det svenska språket, framförallt bland tonåringar, är långt mer allvarligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
zerblat skrev:

Vafan, vad är egentligen problemet med svordomar?

 

Låter inte såvidare trevligt när man pratar med någon som har svordomar i var och vartannat mening när denne pratar. Många använder svordomar för att ge styrka åt det dom säger, men det låter inte så trevligt.

 

Har man ett stort ordförråd så kan man undvika svordomar, och ändå ge stryka åt det man vill ha sagt. Kan väl erkänna att jag också använder svordomar ibland när jag blir arg eller slår mig, men använder det inte till vardags när jag pratar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-12-16 12:11:48 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju olika sätt att använda dem t.ex.

Fan vad skoj vi hade. Då låter det inte fult.

Hållkäften jävla snorunge. Då låter det fult.

 

Man kan styrka ett ord genom svordommar på 2 sätt.

Ena blir det positivt och inte fult.

Den andra blir det negativt och fult.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett stort ordförråd så kan man undvika svordomar, och ändå ge stryka åt det man vill ha sagt.

Jag har nog ett ganska stort ordförråd men jag svär ändå ibland. Man får anpassa sig till situationen och till den man pratar med. Rätt använda så kan några väl valda svordomar göra ett språket mer färgrikt och mustigt. Men det är självklart en effekt som försvinner om man svär allt för ofta.

 

Då tycker jag den dåliga kunskapen i det svenska språket, framförallt bland tonåringar, är långt mer allvarligt.

Det håller jag med om. Man kan kanske misstänka att det är lika mycket attityd som bristande språkförmåga. Jag har svårt att tro att en 18-åring född i Sverige har ett mindre svenskt ordförråd än mitt engelska ordförråd. Att infödda svenskar stavar sämre och gör fler grammatiska misstag än vad jag gör på tyska (och då skall gudarna veta att min Tyska lämnar väldigt mycket att önska).

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Då tycker jag den dåliga kunskapen i det svenska språket, framförallt bland tonåringar, är långt mer allvarligt.

 

Du menar t ex:

- Å hon ba och han ba

- Han stod bara där och jag ba

 

För att inte tala om alla ovedertagna förkortningar som används i skriftspråket, som härstammar från chattar och SMS.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Jag tror språket blivit lite förstört av internet, till exempel Lunarstorm (lunaj).

Det börjar där och helt plötsligt börjar folk skriva så i verkligheten också.. Eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar t ex:

- Å hon ba och han ba

- Han stod bara där och jag ba

Inte hela världen om man inte är begränsad till enbart det språket och framför allt att man förstår varandra. Överlag så ser jag färre problem när det kommer till talspråk, när man pratar så kan man hela tiden stämma av att man har förstått varandra. Att ungdomar pratar så innebär inte alls att de inte kan prata "vanlig svenska".

 

För att inte tala om alla ovedertagna förkortningar som används i skriftspråket, som härstammar från chattar och SMS.

Att fördömma förkortningar (om än mer vedertagna i vår värld) är väl som att kasta sten i glashus på eforum:)

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu känns det som att du kastar skit på oss unga.

Nej, förkortningar anväder vi för att förminska orden som:

AFK(3/155) - Away From Keyboard(19/155)

Man tjänar på det istället för att skriva 6 sms skriver man 1 sms genom att skriva AFK istället för Away From Keyboard.

 

ba - Bara

Hon ba stod och kasta skit på mig.

Hon bara stod och kasta skit på mig.

 

Det är dialektalt och du är väl inte inbördes rasse?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn
Du menar t ex:

- Å hon ba och han ba

- Han stod bara där och jag ba

 

Jae, menade väl mer ord som folk skriver som dom låter, har inget exempel just nu =/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar där och helt plötsligt börjar folk skriva så i verkligheten också.. Eller har jag fel?

Fel har du väl inte men språket har hela alltid förändrat sig. Om tidsresor vore möjliga och en person på 50-talet läste en modern text från 80-talet (före internet) så skulle läsaren säkerligen uppleva det som både slafsigt och felaktigt.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej, inte förstört utvecklats.

man använder inte lika mkt gammla ord längre:

Han sa till mig att gå ut.

Han sade till mig att gå ut från rummet.

 

Alla språk utvecklas inte bar svenskan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår inte alls att du är värst men när jag läser en del av dina inlägg så måste jag verkligen tänka efter ... vad tusan menar han. I en begränsad krets så är det helt OK som du säger att förkorta (det gör jag oxså) så länge som man förstår vad den andre menar.

Men om man skriver i en vidare krets som t ex eforum så är det inte OK att förkorta, man skall läsa och tänka igenom det man har skrivet, kan andra lätt (de skall inte behöva anstränga sig det är det jag som skall göra) förstå vad jag menar.

 

Nu är det som sagt inte alls något som helst angrepp mot dig då du långt ifrån är värst. Jag tycker bara att det är lite synd då jag är säker på att du kan så mycket bättre om du anstränger dig och inte har så bråttom. Tänk på att det är ditt skriftspråk på eforum som skapar andras bild av dig.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Walle^^ skrev:

Det är dialektalt och du är väl inte inbördes rasse?

 

Nupps, tycker det låter rätt kul att stå och lyssna på. :-)

 

http://www.ling.gu.se/~abelin/Sprakutveckl_ungdo.pdf

 

http://www.sprakkonsulterna.se/sprakbrev/sprakbrev5_2005.shtml

 

Fler än jag som retar sig på ungdomars sätt att uttrycka sig. Dom tycker det förstör det svenska språket. För att inte tala om att svenskan övergår allt mer till svengelska. Har fått mail från folk med datorproblem, som t ex skriver att dom har problem med "printern" istället för att skriva "skrivaren".

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi lever väl inte i ett kyrksamhälle

 

Nej,men jag tycker inte det låter vidare trevligt när folk använder

svordomar i var och varannan mening,språket blir ganska så

torftigt om man måste ta till svordomar för att uttrycka sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
NWM skrev:

Att fördömma förkortningar (om än mer vedertagna i vår värld) är väl som att kasta sten i glashus på eforumSkoj

 

Jo, men det ska vara förkortningar som är vedertagna. Svårt att förstå förkortningar som är påhittade och som inte finns egentligen.

 

Kan inte komma på några direkta nu.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett stort ordförråd så kan man undvika svordomar[...]

Jag har aldrig riktigt förstått den här typen av paradoxala uttalanden. Menar du att man genom att begränsa sitt ordförråd (eliminera svordomarna) utökar det?

 

Själv anser jag att svordomar ingår som en del av ett brett och djupt ordförråd. De ger krydda till språket och bidrar med fler nyanser. Dock så skall man väl som alltid beakta sammanhanget och lyssnarna. Talar jag med ex. barn så begränsar jag automatiskt mitt språk och då inte enbart till att undvika svordomar utan även sådana ord som gör att mottagaren ej förstår mitt budskap.

 

Sedan att man bara för att man är känd (oavsett anledning) automatiskt blir utnämnd till förebild tycker jag är ännu märkligare. En förebild är en person som det finns god anledning att se upp till och i viss mån efterlikna. Det är inte samma sak som att vara vinnare i en eller annan dokusåpa.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar t ex:

- Å hon ba och han ba

- Han stod bara där och jag ba

Nej, detta anser jag bara vara slappsvenska. Jag menar att folk inte kan stava, bygga meningar, interpunktera eller använda korrekt grammatik. Vidare har vi tendensen att särskriva sammansatta ord, vilket inte bara är irriterande utan även gör dessa personers meningar långt svårare att förstå.

Jag anser inte att man skall behärska ovanstående perfekt, det gör inte jag, men när man nästan helt saknar dessa kunskaper ligger man ganska risigt till inför "vuxen"- och arbetslivet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cluster skrev:

Har man ett stort ordförråd så kan man undvika svordomar[...]

 

Jag har aldrig riktigt förstått den här typen av paradoxala uttalanden. Menar du att man genom att begränsa sitt ordförråd (eliminera svordomarna) utökar det?

 

Vet inte om jag förstått din fråga, men svordomar blir en slags ersättning för ord man inte har i sitt ordförråd.

 

--

 

T ex

 

Fan, vet inte fan om du förstått vad fan jag menar. Fan, alltså, svordomar blir ju för helvete en ersättning för andra ord i vårt förbannade ordförråd.

 

För helvete, hoppas du fan förstår nu.

 

--

 

Ovan är bara ett överdrivet exempel på hur jag menar.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2006-12-16 15:38:53 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...