Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tangentbordet dött "utanför Windows"


CroErik

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

 

Kul om du berättade hur du löste det och samtidigt behöll ditt ursprungsinlägg.

 

Tänkte på andra med samma problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade löst det men icke.. så här kommer det igen:

 

Har en PC här där tangentbordet inte fungerar. Det går bra väl inne i Windows, men jag kan inte gå in i BIOS, välja alternativ boot-enhet, skriva kommando när jag startat från MS-DOS Startdiskett osv.

 

Nån som känner igen det?

 

Det är ett stor bekymmer eftersom jag vill installera om XP på datorn och inte kan boota från skiva ("Tryck på en tangent för att starta från skivan...")

 

Måste köra med USB-tangentbord eftersom SP2-porten inte funkar, men det ska ju fungera även med USB... Har testat med flera tngt-bord

 

 

Tacksam för idéer!

 

/ Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med om samma sak, dvs tangentbordet fungerade inte.

 

Orsaken var att mussladden (upprepar mussladden) hade fått en skada.

Båda anslutna till PS2 kontakter på datorn och tydligen slog skadan på ena sladden ut "chipet också för tangentbordet"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste köra med USB-tangentbord eftersom SP2-porten inte funkar, men det ska ju fungera även med USB... Har testat med flera tngt-bord

Nej det är inte alls säkert, moderkortet måste ha stöd för det och det verkar som ditt moderkort inte har det.

 

Är du säker på att PS2 kontakten inte fungerar? Kan det vara så att det sitter ett avböjt stift i själva kontaketen? Får du inte PS2 att funka så är jag rädd att det bara är att kasta moderkortet.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så det är inte alltid det fungerar med USB.. där ser man.

 

Det sitter inte något avböjt stift i kontakten tyvärr, PS2-kontakten är död.

Trodde jag skulle komma på nån lösning och få igång XP-installationen trots tngt-bordsproblemet men jag börjar få idé-torka...

 

Har startat via XP- startdisketter men jag kommer ju inte vidare från diskett 1 till diskett 2 eftersom man måste trycka Enter för att fortsätta...

 

 

Hur är det nu, om jag rensar hårddisken så CD-skivan är enda boot-bara enhet - startas XP installatoinsprogram automatiskt då, eller måste jag fortfarande trycka ner en tangent?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
CroErik skrev:

Hur är det nu, om jag rensar hårddisken så CD-skivan är enda boot-bara enhet - startas XP installatoinsprogram automatiskt då, eller måste jag fortfarande trycka ner en tangent?

 

Där är några steg där du måste använda tangentbordet. Bekräfta licensavtalet och dessförinnan bekräfta att du vill på boota på CD:n.

 

Ja, också licensnumret, förstås. Där behövs tangentbordet.

 

Sedan är det nästan bara musen som behövs när det gått över till det grafiska gränssnittet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-17 17:29:17 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Tänkte att installationsprogrammet kanske "tvångsstartade" om inga andra boot-alternativ finns, även om jag inte valde att trycka någon tangent för att boota från CD...

 

Nä, jag får helt enkelt starta XP-installationen från Windows och finna mig i att det kanske inte blir soprent på disken innan den nya installationen.

 

Jag tackar så mycket för visat intresse, och god jul på er!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...