Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Månadskostnad på 3G höjd från 499:- till 21270:-


hybrid3

Rekommendera Poster

Förbannade Tre!

 

Jag är sedan 13 månader tillbaka kund hos mobiloperatören Tre där jag abbonerar på tjänsten "3Data Fri" som innebär att man för en fast månadskostnad får fri tillgång till internet. Då jag bor i obygden utan ADSL-möjlighet har jag använt anslutningen som en fast bredbandsanslutning.

 

Efter 12 månaders bindningstid omvandlas abbonemanget enligt kontraktet till ett "tillsvidareabbonemang" vilket i mitt fall innebar att min månadskostnad steg från 499:- till 21270:- när kontraktstiden löpt ut. Det är inget som framgår av kontraktet och det är heller ingen på Tre som kontaktat mig angående detta.

 

När jag fick fakturan på 21270:- kontaktade jag Tre och bad om en förklaring. Det visade det sig att det som termen "tillsvidareabbonemang" i kontraktet hänvisar till i kontraktet är en annan abbonemangsform som har en trafikkostnad och därmed är kostnaden beroende av hur mycket man laddar hem. Betalningskravet kvarstod således.

 

Tre gav mig till slut alternativet att istället skriva upp mig på ett nytt "3Data Fri"-abonnemang med 24 månaders bindningstid istället. Något udda kan tyckas då det idag inte finns några 24månadersabbonemang.

 

Jag tycker att detta är märkligt och förstår inte varför det bundna abonnemang inte omvandlades till något av deras andra abonnemang som är snarlika det jag hade från början. Med tanke på kontraktets utformning är jag knappast den enda som drabbats av detta. Jag finner det vidare högst oetiskt att utnyttja den pressade situation jag nu befinner mig i för att sälja ytterligare abonnemang. Tre kallar det "goodwill", jag tycker det luktar girighet.

 

Vad gör man? Jag behöver kanske inte nämna att jag inte är överdrivet sugen på att vara kund 24 månader till mej har inte heller lust att betala 21270 spänn för en månads internet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju billigt ju, trådlöst bredband över mobilen i 1 månad. De måste ju få igen lite av pengarna de förlorade de andra 12 månaderna.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Jag tycker att du ska vända dig till ARN. Det finns säkerligen lagar som hindrar företag från att göra sådana här prishöjningar utan att informera kunden ordentligt.

http://www.arn.se/

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har tänkt vända mig till ARN. Problemet är det att jag läste igenom kontraktet och där förutsätts att jag är införstådd med den gällande prislistan. I den står tyvärr att priset för internettrafik är 5 kr / MB när de första 12 månaderna är över.

 

Detta är hål i huvudet då det förutsätter att kunden säger upp abbonemanget och beställer ett nytt (med 3g-kort o allt..) i 12 månader. Dock ändrades prislistan efter någon månad till ett något vettigare utförande. Tyvärr gäller inte den i mitt fall utan Tre hänvisar till den prislistan som gällde när jag gjorde min beställning.

 

Riktigt jävla surt är det, Tre-abbet hade jag som bredbandsersättning och snart får vi ADSL då vi håller på att bygga ett hus.

 

Jag vet inte riktigt om jag vågar lita på att ARN bedömer att jag ska slippa fakturan, det vet förmodligen Tre om och förväntar sig att jag tacksamt ska binda upp mig 24 månader till. Surt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö
Jo, jag har tänkt vända mig till ARN. Problemet är det att jag läste igenom kontraktet och där förutsätts att jag är införstådd med den gällande prislistan. I den står tyvärr att priset för internettrafik är 5 kr / MB när de första 12 månaderna är över.
Det behöver inte betyda att de har rätt att ta ut priset. Det kan finnas lagar som säger att prisplanen måste framgå mer tydligt än i det finstilta. Börja med att ringa till konsumentvägledaren i din kommun.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg ett: Ta kontakt med konsumentvägledningen i din kommun.

Steg två: Kontakta ARN (allmänna reklamationsnämnden).

Steg tre: Kontakta Tv-programmet Plus (Sverker Ofofsson).

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår du känner dig blåst.

En prisökning med 4163%.

 

Jag skulle börja med Plus.

Och kontakta de större dagstidningarna Expressen, Aftonbladet, DN, Svenska Dagbladet, Dagens Industri och berätta vad som hänt.

Det kan bli December månads nyhet. (kanske 10000:- tipset)

Speciellt nu till Jul när det sälj mycket mobiltelefoner.

 

Tre höjer priset med 4163% efter 12 månader.

 

Med lite tur kommer du läsa i tidningarna läsa i slutet av nästa vecka hur 3s VD eller informationschef förklarar det hela som ett olyckligt misstag.

 

En annan site är

http://www.cint.se

 

Har själv upplevt hur tele2 / swipnet höjde priset för internetabbonemang

195kr/12mån

395kr/12månader

250kr/6månader ( ja det var så länge det fungerade, sedan ville de jag skulle sluta ett nytt förmånligt kontrakt men det ville inte jag)

Det var ju överkommliga belopp. Förstår hur du känner dig.

Tycker du direkt ska bestrida det och vara beredd att driva det i tingsrätten med advokat.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår (måndag eftermiddag) hörde 3 av sig till mig och beklagade det inträffade. Enligt dem skulle samtliga abbonenter i min sits blivit kontaktade i god tid innan abbonemanget skiftade form, något som tyvärr inte skett i mitt fall. Man beklagade djupt det inträffade och skulle kreditera hela beloppet utan krav på motprestation.

 

Så, slutet gott & allting gott. Ett stort tack till alla som gett mig råd & stöd!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medias makt? Jag antar att det är dig de skrivit om på bland annat IDG. När journalister börjar nosa runt hörnen brukar ofta företagen krypa till korset.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...