Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PDF-dokument


Signe_1

Rekommendera Poster

Sitter nu med en sida men väldigt mycket PDF-dokument. En framtida tanke är att lägga informationen i databas men då det är ett hästjobb kommer det fortsättningvis vara pdf:er.

 

Min tanke med dessa är hur ni andra gör när ni länkar till PDF:er eller vad era åsikter är.

 

Att öppna länk i en ny sida händer inte hos mig, det är upp till besökaren att bestämma det. När man öppnar PDF:en i samma fönster försvinner dock alla länkar odyl. som finns på sidan. Bara att backa tillbaka men när man får upp pdf:en som länk vid en sökning i Google är det inte bara att backa tillbaka. Man ser visserligen i adressfältet vad domänadressen är, kanske det räcker.

 

Ja, lite åsikter tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, personligen tycker jag att man nästan alltid ska lagra saker i databaser. Är det en massa PDF dokument med samma uppbyggnad så är det inte så krångligt att generera dem från datan i databasen. men men.

 

Att öppna i nya fönster kan du göra med JavaScript i dina länkar

 

t.ex.

<a href="testfil.pdf" onClick="window.open('testfil.pdf'); return false">Länknamn</a>

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man får upp pdf:en som länk vid en sökning i Google är det inte bara att backa tillbaka
Det du kan göra är att, om besökaren kommer utifrån (dvs "referer"-fältet, http://en.wikipedia.org/wiki/Referer , innehåller en adress som inte tillhör din webbplats) så skickar du inte användare direkt till pdf-filen, utan till nån html-sida som i sin tur länkar till pdf:en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en massa PDF dokument med samma uppbyggnad så är det inte så krångligt att generera dem från datan i databasen. men men.

 

Nä, inte från databasen till webbsidan men att lägga upp allt i databasen är, inte krångligt, men massor med jobb. Vi snackar katalog-sidor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna i nya fönster kan du göra med JavaScript i dina länkar

 

Det vet jag men det var inte riktigt det jag frågade efter. Att öppna nya fönster är ute ur tiden. Det är upp till användaren att bestämma det själv, tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så skickar du inte användare direkt till pdf-filen, utan till nån html-sida som i sin tur länkar till pdf:en.

 

Ett sätt som kan tålas att fundra på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att öppna länk i en ny sida händer inte hos mig, det är upp till besökaren att bestämma det.

När man öppnar PDF:en i samma fönster försvinner dock alla länkar odyl. som finns på sidan.

 

Ok, läste nog igenom för snabbt vad du var ute efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...