Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag behöver uppdatera mig!


SusanneFlodmark

Rekommendera Poster

SusanneFlodmark

Hej! För 8 år sedan (en evighet i detta sammanhang) så utbildade jag mig till webdesigner och i ca fem år har jag ej gjort några sidor alls.

 

Nu ska jag börja arbeta proffesionellt med detta och känner mig väldigt ringrostig. Det känns viktigt att jag hamnar rätt och använder mig av de tekniker som är aktuella och framförallt fungerar i alla (de flesta?!) webbläsare, skärmupplösningar och Operativsystem.

 

Det jag har förstått är att CSS är det som gäller ?! och frames och tabeller är helt ute, eller?

 

Dreamweaver och Photoshop Elements är de programvaror som jag tänkt att använda mig av huvudsakligen, är det bra eller finns det andra som är bättre?

 

Blir jätteglad för tips och råd gällande detta!

 

Tack på förhand!

Susanne (ringrostig webmoster)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns viktigt att jag hamnar rätt och använder mig av de tekniker som är aktuella och framförallt fungerar i alla (de flesta?!) webbläsare, skärmupplösningar och Operativsystem.

Mitt tips är att lära dig (verkligen, inte bara copy'n'paste utan faktiskt även förstå varför det fungerar) grundläggande positionering med css, det finns massor med beskrivningar av hur det fungerar, här är några:

http://www.w3.org/2002/03/csslayout-howto

http://www.glish.com/css/7.asp

http://www.webproducer.at/flexible-layout/

 

Gå sen vidare och lär dig förstå allt snyggt man kan göra med CSS när det gäller menyer, flikar osv.

http://www.dynamicdrive.com/style/csslibrary/

 

Av egen erfarenhet skulle jag råda dig att ha en dator med IE6 som du testar i regelbundet, den klarar det mesta men det finns massor med saker i CSS som helt enkelt får den att bugga ur. Bli inte förvånad om dina sajter ser betydligt snyggare ut i alla bättre browsers. De som använder IE6 är inte vana vid att det är snyggare än det blir i IE6 så det gör nog inte så mycket.

 

Det jag har förstått är att CSS är det som gäller ?! och frames och tabeller är helt ute, eller?

CSS är att föredra för sånt CSS är till för, tabeller är fortfarande (precis som alltid) att föredra för tabeller. Det som är "ute" med tabeller är att använda dem för positionering och layout i brist på annat. Det finns fortfarande en massa klåpare som gör det men det blir i allmänet segare sajter och risken för fel är magnituder större då koden blir mer komplex.

 

Det jag skulle betrakta som dött är sidor där man behöver verktyg som Dreamweaver för att uppdatera dem. Betydligt smidigare att göra något snyggt sätt att redigera dem online.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behövs för att göra sidor som man kan redigera online?

Det beror säkert på var man lägger ribban, spontant skulle jag säga php/asp/jsp+en databas+en editor men jag har flera sajter där en eller flera av dessa saknas och de fungerar ändå...

 

Det finns flera bra editorer, klar personlig favorit just nu är svenska TinyMCE (http://tinymce.moxiecode.com/). Jättelätt att bygga in och går lätt att modifiera så att den gör precis det man vill och inget annat.

 

Databasen är mest praktiskt för att det gör det lättare att hämta/lagra data och sidor än om man ska hålla på och jobba med filsystemet.

 

Ett scriptspråk är bra att ha eftersom du förmodligen vill kunna lagra saker på servern och det kräver lixom att något körs på servern.

 

[inlägget ändrat 2006-12-15 11:19:38 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt gör inte "fhe" en besviken med sina förklaringar.

 

Bra jobbat "fhe" :thumbsup:

 

Bara lite kompletering. Du nämner att du inte har jobbat med 8 år med webbutveckling. Du nämner också att du ska nu jobba professionellt med det.

 

En fråga som du ställer är om redigering online. Om jag får göra ett antagande att du inte är bekand med serverscript språk som "fhe" just nu nämnde...asp,php,jsp?

 

Om du menar redigera webbsidor online så är nog det du letar efter ett CMS (Content Managment System). Det finns flera bra färdigutvecklade lösningar...både gratis och icke gratis.

 

Om du tänker lära dig något serverscript språk så föreslår jag att du hamstrar böcker eller varför inte delta i någon frunläggande kurs.

 

Till skillnad från "vanlig" webbdesign så finns det en hel del att lära sig när det handlar om serverscript. Det krävs en hel del övning och upplärning innan man bör börja använda det professionellt.

 

Så om du ger dig in i serverscipt världen så ta god tid på dig innan du säljer eller utvecklar professionellt.

 

Bara ett tips.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar redigera webbsidor online så är nog det du letar efter ett CMS (Content Managment System). Det finns flera bra färdigutvecklade lösningar...både gratis och icke gratis.

Naturligtvis, enda anledningen att göra sitt eget är om man bara behöver kunna ändra en liten pyttegrej på sajten och inget avancerat. Annars är det oftast mest dumt (men j*vligt roligt) att uppfinna ett eget jul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SusanneFlodmark

Kommer att ha kollegor som är duktiga på allt som rör programmering och scriptspråk så antingen får jag lära av dem eller också så sköter jag designen och de får fortsätta med det som de är bra på :) men tack för omtanken och du hade alldeles rätt.

 

När det gäller CMS så finns det verkligen massor med program, har du tips på någon gratisvariant som jag skulle kunna prova?

 

CMS kan ju vara ett alternativ för dem som vill uppdatera sina sidor själva men annars så hade vi tänkt att ta bra betalt för den tjänsten :).

 

Men det kanske kan vara ett hjälpmedel även för mig om jag sitter vid en dator som ej har de program som jag i vanliga fall använder?!

 

Kanonbra tips iallafall, känner att det finns en del att bita i men är glad att det finns hjälp att få här!

 

Tack Mindsleep och fhe för era värdefulla tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det oftast mest dumt (men j*vligt roligt) att uppfinna ett eget jul.

 

Jag uppfann hjulet igen. Jag gjorde ett extrem lättviktigt CMS men en fomulär modul som kan konfigas i princip för varje kunds behov.

 

Anledningen var då vi visade Joomla för kunder så röööös dom av fruktan...alla menyer och ställen man kunde fippla på. Det känndes som om vi skulle använda Joomla så skulle vi behöva skriva en 300 siders användahandbok som skulle levereras tillsammans med hemsidan.

 

Så jga fick uppdraget att uppfinna hjulet på nytt. Jag utgick från en kund och tog bort all resoneman och logik och byggde därefter :)

 

Det är mycket uppskattat och används stenhårt.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag smyger in Joomla här som tips. http://www.joomla.org

 

Riktigt bra system som vunnit flertal priser. Dock reser jag en varningsflagga....det är för en webbmaster och inte för den ensamma företagaren som är lite rädd för internet (se mitt inlägg ovan).

 

Men annars är det ohyggligt kraftfullt. Med möjligheter att skriva egna moduler och ett bra webbdesign template system.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2006-12-15 12:00:33 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...