Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Disk boot failure. Insert system disc"


Loppan87

Rekommendera Poster

Hej!

Ingen aning om detta är rätt forum :S

 

För ett tag satte jag in en diskett i min diskettstation & då lossnade den där rörliga silvriga saken som finns längst ner på en diskett- i diskettstationen.

Ja öppnade burken o tog bort diskettstationen o tog ut den lilla silvriga saken.

När jag väl fått i allt igen så stod det "Floppy disk(s) fail" & så får man välja mellan o trycka "F1" och "Del to enter setup"

sagt och gjort.. ja tryckte F1 o datorn startades som vanligt men på dom flesta datorer med diskettstation (iaf min) så lyser en grön knapp när en diskett är i och är släckt när det inte finns nån i..

Eftersom det inte fanns nån diskett i blev ja lite förvånad när den ändå lyste grönt.

Ja orkade inte bry mig om det på ett tag men nu cpar helt plötsligt datorn och ett "Disk boot failure.." meddelande kommer upp!

Eftersom jag inte är haj på datorer såhar jag läste lite forum här om saken men vissa skriver att när man får ett sånt meddelande ska man kolla om man inte har en diskett i för det är de som kan vara felet.. men de har jag ju inte.. dessvärre så tror datorn de :S

Vad ska jag göra?

Hoppas verkligen inte allt försvinner på hårddisken :(

 

M.v.H Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskettstationen är ansluten med två kablar, en ström (röd-svart-gul) och en datakabel (ca 4 cm bred). Jag antar att du kopplade loss dessa när du tog ut diskettstationen? Kolla så att den sitter i ordentligt, både i diskettstationen och i moderkortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får förlåta mig om jag va tyken.. vill så gärna ha det här löst bara!

Svårt att vara arbetssökande utan dator faktiskt!

 

Tack på förhand!

 

Lena

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kopplat bort diskettstationen helt för att min kära bror skulle fixa den (öhh?).. borde d funka då? för de står exakt samma som innan.. :S

 

M.v.H en hjälplös 19åring :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tappade du bort mig. Först skriver du att lampan lyser alltid och nu skriver du att du tagit ut disketstationen helt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men alltså den lyste när jag hade i diskettstationen men sen tog min bror den med sig och gick praktiskt taget! :P

nu vet jag inte alls vad jag ska göra :S

Man måste väl inte ha den ikopplad?

För fastän den inte är ikopplad eftersom den uppenbarligen är hos min bror så står de fortf "floppy disk(s) fail.."

 

fattar inget..

 

M.v.H Lena

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah! Nej, den måste inte vara inkopplad, men du måste trycka F1 för att kunna starta datorn på rätt sätt. Eventuellt kan du behöva gå in i BIOS och "ta bort" diskettstationen.

 

Själv måste jag rusa iväg, så jag hoppas någon kan hjälpa dig om du behöver hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt att det kan komma upp Disk bood failure meddelande pga en lossad diskettstation.

Det brukar väl ändå komma upp vid fel av hårddisk när operativsystemet inte kan hitta något att boota?!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...