Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus V7700 = Skärm vaknar inte?


Roger Lindholm

Rekommendera Poster

Roger Lindholm

Har nyligen inköpt ett Asus GeForce GTS2 Deluxe och pluggat in det i mitt Asus P3V4X moderkort.

 

Nästan varje gång jag slår på datorn "vaknar" min skärm inte upp? Då trycker jag på reset så datorn startar om och då vaknar min skärm.

 

Jvla mysko, irriterande att man måste slå på datorn två ggr då man ska starta den. Någon som har en lösning? När datorn väl har startat fungerar allt perfekt.

 

Jag har vake upp on keybord satt till Auto, kan det störa?? Trycker alltså till Space då jag vill starta datorn.

 

Hårdvara:

 

Asus P3V4X, bios 105

Asus GTS2 Deluxe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med grafiken att göra utan med moderkortets Via-kretsar...

Se till att du har senaste BIOS och även Via's 4-in-1 drivers.

 

Via's krestar är dåliga på att initialisera grafikkortet, och hur som helst så tar det ju ca 10-15 sekunder innan det görs.

(På ett BX-kort går det på ca 2-8 sek)

 

Hjälps inte det så är det nog bara att byta moderkort el. grafikkort el. kanske skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Det kan nog vara så att det beror på Via kretsarna... Men det tror jag inte. Tidigare satt mitt TNT1 kort i AGP porten å då vare inga problem för skärmen att vakna upp. Igår (22/9) la jag på en bios uppdatering på mitt Asus GTS2 kort å efter det testade jag, å skärmen vaknade upp. Men jag måste nog testa lite mer innan jag är säker på att detta var lösningen på problemet.

 

Det är iaf jvla irriterande att Asus släpper en produkt som inte fungerar ordentligt med en annan av deras egna produkter. Tycker annars att Asus prylar är helt okey.. men det här blev ett minuspoäng.

 

Det har för övrigt inget med drivarna i Windows att gör då det är i "biosläge" jag inte får någon bild. Det är alltså en flashning som måste göras. Kan också nämna att jag redan har senaste bios på moderkortet. A105 eller nåt sånt.

 

Men som jag nämde, det kanske fungerar bättre nu då jag flashat grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det kan vara irriterande...

 

Jag tror att GeForce-korten är lite kinkigare på initialisering än äldre grafikkort. Jag har själv två burkar med Geforcekort varav den ena byggdes med ett ASUS CUV4X.(Samma kretsar som på ditt, tror jag...) Detta moderkort var helt hopplöst att få stabilt så jag bytte till ett ASUS CUSL2 istället och nu fungerar det oklanderligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Biosuppdateringen hjälpte inte. Måste väl lämna tebax kortet eller nåt å helt enkelt förklara för den stackars säljaren att Asus suger getpung. :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Biosuppdateringen hjälpte inte. Måste väl lämna tebax kortet eller nåt å helt enkelt förklara för den stackars säljaren att Asus suger getpung. :("

 

hade exakt samma problem som du beskriver på en av mina datorer hemma, den hade jag ett gammalt ruttet intel 740 agp på, den enda jag vet är att när jag bytte grafikkort på den datorn (till ett diamond viper 770 tnt 2) så försvann problemet, kanske något defekt på maskinvaran, (eg grafikkortet) trots allt har ju dom färdats typ halva jordklotet innan affären får tag på dom, fan vet hur många stötar dom får under den färden ;/

 

//BillGatesTheSecond

 

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roger Lindholm

Hmmm... Undrar om kortet skulle hinna initialisera om jag sätter quick power on selftest till disabled? Ska testa...

 

Tror ni det kommer fungera?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...