Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkortet hittar inte IDE enheterna


rackareN

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett Elite Group PM800-M2 moderkort och nu har jag ett ganska stort problem Moderkortet hittar inte någon IDE enhet inte änns dvd läsarna. Jag har testat att bygla om min hårddisk, testat att byta hårddisk, testat att byta kabel från moderkortet till hårddisken men ingenting fungerar. Det är inget fel på hårddisken jag har nämligen testat den i min andra dator. Det kan även inte vara något fel på moder kortet för då skulle ju inte grafikortet funka. När jag startar datorn så ser man att den hittar först prossesorn sen kör den ett minnes test och efter det försöker den hitta IDE enheter men den hittar ingenting. Efter det att den har letat i ca 10 min så går den vidare och då försöker den läsa från diketenheten men då står det "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENETR".

 

Vad ska jag ta mig till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan även inte vara något fel på moder kortet för då skulle ju inte grafikortet funka.

Det kan ju vara fel på den del av moderkortet som just kommunicerar med IDE-enheterna (diskkontrollern), delen som har med grafikkortet att göra kan ju vara helt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan moderkortet paja bara på en del och sedan funka på den andra? Tror du att det hjälper om man försöker installera någon ny drivrutin till IDE grejerna ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan moderkortet paja bara på en del och sedan funka på den andra?

Det kan ju vara som så att det är en av alla kretsar på moderkortet som gått sönder. Jag vet inte om det är så i ditt fall, men det är möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...