Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som vill plucka ihop en speldator


Carbon

Rekommendera Poster

När det gäller just Oblivion så upplever jag ojämnt att det laggar till, men det är just när det laddas in nya (som jag antar) texturer och annat när man rider runt.

Jag gissar att din dator har 2G minne? Men default utnyttjar Oblivion inte minnesmängden på ett optimalt sätt. Jag minns att jag skrev in värden som hittas på den här sidan och laddningspauserna försvann i princip helt:

http://www.tweakguides.com/Oblivion_9.html

[log]iPreloadSizeLimit=26214400 - This setting appears to determine the maximum amount (in bytes) of RAM allowed for preloading game data. The higher the value, the more chance you have of reducing stuttering. The default value equates to around 25MB (divide the setting by 1024 to get KB, then by 1024 again to get MB). For those with 1GB of system RAM, try doubling the variable to 52428800. For those with 2GB, try double again at 104857600 (100MB). You can raise these values even further to experiment, however note that raising this to a large amount doesn't force all the game data to sit in RAM, and can actually cause crashes. I suggest the maximum anyone should set this to should be around 262144000 (250MB), even for 2GB of RAM. Make sure to raise your Cell Buffer values accordingly (see above).[/log]

 

Visst finns det eminenta sajter som Tom's men i ärlighetens namn är det inte speciellt lätt att skapa sig en bra uppfattning om kortjämförelser mm som lekman där.

Jag tycker Tom's har blivit sämre under senare år. Deras interaktiva grafikkortsguide är förvisso snabb och bekväm att använda men avslöjar tyvärr bara halva sanningen om grafikkorten. T ex korten 6800U och X850XT är inte direkt jämförbara med varann trots att de var närmaste konkurrenterna. Om man tar ett bench i Far Cry så förlorar Nvidiakortet fps-racet, men vad som kan vara lätt att missa då är att det faktiskt har fullt stöd för DX 9.0c och har därmed tyngre beräkningar genom SM 3.0 att uföra i spelet. Var framkommer sådant om man bara stirrar sig blind på prestandastaplar?

 

*Poäng igen till RN såklart*

Man bugar så att nästippen vidrör Moder jord! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att din dator har 2G minne?

Vet inte vad det är. Pratar du om det vanliga internminnet så är det 2048MB, PC3200 DDR SDRAM

Ska titta in på tweakguiden ikväll och se vad som händer iaf, tack för tipset!

 

Man bugar så att nästippen vidrör Moder jord

Hehe, då får du göra det en gång till nu då =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är. Pratar du om det vanliga internminnet så är det 2048MB, PC3200 DDR SDRAM

Jag skulle precis göra en redigering och rätta stavfelet men fick inte p g a att "efterföljande kommentar" hade kommit..! :)

 

Hehe, då får du göra det en gång till nu då =)

Atjoo!! Golvet är dammigt. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till RN:

iPreloadSizeLimit

Den här inställningen finns inte i min Oblivion_default.ini, är det bara att lägga till den, eller är jag inne i fel fil och letar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här inställningen finns inte i min Oblivion_default.ini...

Har tyvärr inte spelet installerat för tillfället men mina sparningar fanns (som tur är) kvar i mappen [...\My Documents\My Games\Oblivion]. Däri finns även filen Oblivion.ini. Gjorde en sökning i denna och fann raden iPreloadSizeLimit=104857600...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...\My Documents\My Games\Oblivion]. Däri finns även filen Oblivion.ini.

Ok, tack. Jag var inne och ändrade i Oblivion_default.ini i installationsmappen. Förmodligen läggs inte den raden till förrän efter att filen kopierats till users-mappen du nämnde och den känt av vilken hårdvara man har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne och ändrade i Oblivion_default.ini i installationsmappen.

Gav det resultat? Det kan hända att jag blandar ihop det med Far Cry nu... men beroende på vilken ini-fil man ändrar i skriver spelet hela tiden över de manuella ändringarna varmed dessa försvinner. Exempelvis måste man själv ändra i en ini-fil för att få igång det HDR i Far Cry som gör att spelet ser så mycket läckrare ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gav det resultat?

Har inte testat än, men förmodligen funkar det inte. Den filen används nog bara som en mall-fil, som sedan kopieras till My Games-mappen. Har ändrat i denna nu istället och skall sätta mig och testa skillnaden vid tillfälle.

 

Exempelvis måste man själv ändra i en ini-fil för att få igång det HDR i Far Cry som gör att spelet ser så mycket läckrare ut.

Någon länk till gammal tråd där du förklarat denna inställning? Vore kul att spela FC igen med en riktig dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon länk till gammal tråd där du förklarat denna inställning? Vore kul att spela FC igen med en riktig dator.

I den här tråden har jag och Stålis utväxlat nånstans mellan två-tre ord... :)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=802065#857231

 

Börja iaf med att installera spelet och patcha upp det med filen far_cry_v1.4_cumulative.exe:

http://patches.ubi.com/far_cry/

(från början fanns inte stödet för HDR utan det kom först iom patch 1.3, så iofs räcker det med att patcha upp spelet till den versioen)

 

Byt sedan ut nollan vid raden r_HDRRendering till en siffra mellan 2 till 9 i filen system.cfg. Högre värde ger starkare HDR. Själv tyckte jag att värdet 2 räckte bra, för att det inte skulle uppstå kladdiga "pastellfärger" i stället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...