Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som vill plucka ihop en speldator


Carbon

Rekommendera Poster

tja

någon som skulle ha lust att plucka i hopp en dator åt mig?

den får inte kosta mer än 13000 och ha bättre prestanda än:

Moderkort:

MSI K9N NEO-F, nForce 550, Socket-AM2, SATAII, DDR2, GbLAN, ATX, PCI-Ex16

Processorer:

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/fläkt

DDR2 minne:

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Hårddisk:

Samsung SpinPoint T133 400GB SATA2 16MB 7200RPM

Grafikkort:

XFX GeForce 7950GT 570M 512MB GDDR3, eXtreme, PCI-Express,HDCP,2xDVI,Heatpipe

Ljudkort:

Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI

 

mvh carbon

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne ska inte byta. det är en dator jag har hittat som har dom sakerna i och hålla på leta om det går att få bättre saker för dom pengarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall du plocka ihop en helt ny dator för? De flesta delarna är ju rejält bra som det är. Du skulle ju kunna uppgradera till ett FX8800. en X-Fi Fatal1ty och en Athlon X2 5200+, men det skulle ju gå på runt 9000:- och den uppgradering det innebär tycker jag nog inte är värt pengarna med tanke på att du redan har såpass nya komponenter i den. Jag skulle nog vänta ett tag.

 

[inlägget ändrat 2006-12-13 22:05:32 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte köpt den än, vet inte om det går att få bättre saker för dem summan pengar. Men tycker ni att det värkar bra saker för 13000kr?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaa det fattar ju jag. men går det att få mycket bättre saker för den somman pengar eller är det det"bäst" man får för 13 k

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tycker ni att det värkar bra saker för 13000kr?

Ja, det låter som ett normalt pris för de komponenterna. Ev. skulle du kanske fundera på att byta ut FX-kortet mot ett X1950XTX istället (kanske 600kr mer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det lät som en bra ide eftersom en AMD jobbar bäst med ATI.

Nja, det har inget med det att göra alls, det där är bara en myt. Däremot hanterar X1950 HDR+AA samtidigt, vilket inte FX7950 gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Walle^^ skrev:

du kan säkert få den biliigar om du sprider delarna och köper de från olika ställen.

 

Blir lite struligt om något inte fungerar och du måste returnera. Bättre då att hålla sig till ett ställe där man köper allt ifrån. Många internetaffärer har plockat ihop egna paketlösningar där du i princip får allt utom operativsystem. Allt är då garanterat att fungera tillsammans.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså att byta XFX GeForce 7950GT 570M 512MB mot ett

Sapphire Radeon X1950XTX 512MB GDDR4?

Ja, det var min tanke. Vill du komma billigare undan så välj 256MB-varianten av denna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men vad är skilland på 256 och 512?

Mer minne ger mer plats för texturer, buffrar och sånt (kanske RN kan utveckla vid tillfälle, inte min expertis), så visst är det bra att ha, men med dagens spel klarar du dig utmärkt med 256MB. Jag har kört F.E.A.R, Oblivion och liknande grafiskt krävande spel och de funkar utmärkt på högsta inställningarn på min FX7900/256 (dock utan den nämnda kombinationen HDR+AA förstås, men denna har du i X1950-kortet).

 

Så om inte RN helt avråder från det så kanske det kan vara värt att spara en tusenlapp eller vad det är på att välja 256 istället för 512.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej. det skiller 1000kr på korten.

men är det någon annat i datorn som du tycker ska bytas ut?

med allt till jag nämde i börja och man byter kortet så kostar den 12.5

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men är det någon annat i datorn som du tycker ska bytas ut?

Nä, det tycker jag inte. Du har ett moderkort med socket AM2, så du är förberedd för kommande generation processorer och processorn är bra nog. Det skulle väl möjligtvis vara att uppgradera ljudkortet till ett X-Fi Fatal1ty (som jag själv har och inte skulle klara mig utan=), men det är ju en rejäl höjning av priset så...jag tycker du har en bra speldator där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aaa det är det verkligen men då får jag nöja mig med det datorn.

och om jag tycker det behövs byta ljudkortet senare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är 2 viktiga komponenter som inte ingår.

 

Chassit för hur pass kylningen kommer att fungera är helt beroende av chassit.

Och fungerar inte kylningen så är det kört. Värmestopp.

Nätaggregatet av 2 skäl:

Det ska leverera ström till bla processor och grafikkort.

Det kan om fläkten är i drift rädda temperaturerna i chassin med dåligt fungerande insugsfläktar.

 

För är det ett riktigt modernt högeffektivt temperaturstyrt nätaggregat står fläkten stilla för nätaggregatet får tillräckligt med kylning genom att utsugsfläkten drar in luft genom nätaggregatet. Och sedan ut genom utsugsfläkten. Rundgång på baksidan och övre bakre delen av chassit.

 

För att undvika detta är det bra med möjlighet att ställa in en minimihastighet på nätaggregatsfläkten (tex NesteQ) om man inte har ett chassi med bra insugsfläktar.

 

Jag gissar att Aeroplus Twin Engine och Aerocool 3 T har bra insugsfläktar.

 

Lian Li PC7 har det inte.

På PC7 drar insugsfläkten lågt i fronten lättare luft från insidan av chassit genom de öppningar som finns vid floppy och DVD/CD platserna än frisk luft från hålen i fronten. (Kan lösas genom att fylla platserna med 2 Floppy och 2 DVD på rätt platser längst upp och längst ner (jag hade satt min DVD fel 2a facket nerifrån) eller genom flitigt tejpande av alla hål och öppningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

Mer minne ger mer plats för texturer, buffrar och sånt (kanske RN kan utveckla vid tillfälle, inte min expertis), så visst är det bra att ha, men med dagens spel klarar du dig utmärkt med 256MB.

Ja ungefär... mer minne underlättar för kortet framför allt vid hög upplösning, hög texturkvalité och kvalitetsinställningar som AA och AF (i synnerhet AA varav supersampling kräver dubbelt så stor minnesbuffert). Även om det alltså är användbart vid höga grafikinställningar och då kan hjälpa öka fps:en endel bör man kanske inte överskatta dess betydelse, iaf inte om det ska ske på bekostnad av kortets arkitektur i övrigt vilket är det allra viktigaste (tänker närmast på kort som t ex X1600Pro 512MB för vilka man nog inte bör låta sig luras att betala för den extra minnesmängden).

 

Jag har kört F.E.A.R, Oblivion och liknande grafiskt krävande spel och de funkar utmärkt på högsta inställningarn på min FX7900/256...

På min X2 4800+ autodetectade ett patchat Oblivion till Ultra high med ett 7900GT 256MB i burken, men som jag har för mig började det då bli på gränsen till för tungt redan vid 1280x1024 (gällde utomhusmiljöer, var Ati drar det kortaste strået). Men att följa endel av tweakguiden här hjälpte till att underlätta för kortet:

http://www.tweakguides.com/Oblivion_1.html

 

Men hur som helst anser jag inte att det vore värt en hel tusenlapp extra bara för att få grafikbufferten på 512 i stället för 256MB.

 

Edit:

Viktigast för kortets prestanda är som sagt dess arkitektur, som avgör mängden data/texturer det kan behandla i realtid. Minnesmängden i all ära men det finns faktiskt komprimeringstekniker, för att datan ska få plats i grafikbufferten, med nästan ingen synbar eller iaf mycket låg kvalitetsförsämring. Jämför bara mellan lägena high och ultra i Doom 3 och Quake 4 var rekommendationen är 256MB för den första och 512MB för den andra inställningen, lägen som iaf mina ögon knappt kan se någon skillnad mellan och detta fastän texturerna vid ultra är helt okomprimerade. Det påminde mig förresten om att jag ju har hållit på och leka lite med detta först i Doom 3 och lite senare i Quake 4:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=760067#760517

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=770948#790011

[inlägget ändrat 2006-12-14 15:14:43 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oblivion till Ultra high med ett 7900GT 256MB i burken, men som jag har för mig började det då bli på gränsen till för tungt redan vid 1280x1024

Ok, med högsta inställningar tog jag inte med upplösning, men jag kör i princip alla mina spel på 1280x1024 eller steget nedanför. När det gäller just Oblivion så upplever jag ojämnt att det laggar till, men det är just när det laddas in nya (som jag antar) texturer och annat när man rider runt. (OT: egentligen tycker jag inte om spelet så mycket så jag har inte spelat det så mycket, kanske hade irriterat mig mer över dessa lagg annars)

 

 

Men hur som helst anser jag inte att det vore värt en hel tusenlapp extra bara för att få grafikbufferten på 512 i stället för 256MB.

Det var väl ungefär det jag misstänkte.

 

Jag kom lite osökt att tänka på en diskussion som förts den senaste tiden (OT igen) där det efterfrågats både guider och en bättre hantering av sektionen Vanliga Frågor i de olika forumen. När det gäller just sektionen grafikkort så känns detta än mer intressant. Visst finns det eminenta sajter som Tom's men i ärlighetens namn är det inte speciellt lätt att skapa sig en bra uppfattning om kortjämförelser mm som lekman där. Men att rota ut de kompetenta inlägger i alla de trådar RN och Stålis skrivit, om i princip de flesta kort, så vore det intressant att försöka bygga upp en bra guide kring detta, kopplat till forumet.

 

På detta sätt skulle även andra kunna referera till länkar i denna sektion när experterna inte är här. Trådarna finns ju, men det gäller ju att hitta det relevanta i dessa via sökfunktionen och detta arbete skulle kunna snabbas upp rejält via efterkompilerade guider.

 

Slut OT =)

 

*Poäng igen till RN såklart*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...