Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SpeedTouch 716 -- usel port forwarding!


heb

Rekommendera Poster

Har TDC med SpeedTouch 716, fast IP adress, servrar i eget nätverk, och bara MÅSTE ha bra port forwarding (virtual server) funktionalitet.

 

Modemet/routern är ju usel! Port forwarding fungerar inte från LAN-sidan! Rekapitulering av problemet:

 

Jag behöver Port forwarding till min webbserver som står "bakom" routern i mitt LAN. Jag delar ut statiska IP adresser till datorerna i mitt lokala nätverk. Jag har satt upp port forwarding av port 80 till webbservern. För extern trafik, alltså kommande ifrån internet, så fungerar det. Men det fungerar icke alls från LANet!!

 

Detaljerat vad som händer: om en dator på lokala nätet försöker accessa min egen domän 'bragit.com' så görs ju först en DNS uppslagning som returnerar mitt eget externa IP-nummer. Nästa anrop sker till modem-routern med det IP-numret; korrekt port forwarding skulle vidarebefordra det anropet till rätt dator i LANet, men istället tror modemroutern att jag vill logga in på den. BUG! (Jag vet att det är en bugg, därför att normala routrar fungerar på avsett vis, exempelvis D-Links äldre routrar.)

 

"Support" på TDC har ingen lösning, och har normalt svårt att ens förstå problemet! Kommer med okunniga förslag som att använda lokal ip-adress istället för domännamn, vilket naturligtvis inte alls fungerar när man utvecklar websidor eftersom länkar på sidorna samt inlänkad grafik kommer att använda fulla domännamn ändå.

 

De hänvisar till Thomsson, och ev ny firmware, men Thomsson har inga firmwares på sin sida! Har sökt på internet efter firmware, men det är tunt.

 

En besvärande omständighet är att burkens modell är otydlig: Det står '716' på den, med en vit klisterlapp efter '716'. Tar man bort den lappen så står det '716 v5 WL'. Men på Följesedeln står det '716g', och på kartongens klisterlapp står det '716G'. Enligt "Internet" så finns det från R1 till R6. CD'n heter 'ST716R1.0v0' så tycks vara R1 vad gäller dokumentation, men enligt "internet" så är R1 och R5 olika hårdvara med inkompatibla firmware!?

 

Min nuvarande "lösning" är att jag har angett alla mina subdomäner i Host-filen i Macen. Det är ju dock en mycket dålig lösning, enär det "kortsluter" DNS, vilket gör att man inte får koll på om DNS-en funkar och allt verkligen blir så som det ses externt. Att använda DMZ och en till router med lokal IP adress är heller ingen lösning.

 

Jag undrar om det finns NÅGON som fått denna skitrouter att fungera nöjaktigt med port forwarding?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt problem det dära. Det enda som slår mig som man kanske kan testa med är väl att byta port på din webbserver. Du forwardar port 80 utifrån till tex 8080 på insidan.

Det går inte heller att ändra vilken port din router ska lyssna på?

 

Vet inte alls om detta komma av hjälpa har aldrig sett routern ifråga, men det verkar som du testat det mesta själv :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...