Just nu i M3-nätverket
Jump to content

GPS

Matsu

Recommended Posts

HEj

Har en SE M600i och även en "GPS-puck" med bluetooth i. Undrar vilken programvara man måste ha och om det finns kartor att få tag i på Internet. Jag vet att det går at köpa men jag var mest intresserad att först testa funktionen innan jag går och investera i en "riktig" karta.

Jag är mest intresserad av varianten där man har hela kartan i minnet och inte som typ Wayfinder där den ligger på en server, någon som vet och har erfarenhet av några bra alternativ, både gratis och komersiella varianter?

Hälsningar

Mats

Exakt samma "problem" har jag. Köpte idag en "puck" (för PC/laptop/PDA/mobil) som jag fått igång riktgit bra. (Alla grejorna hittar den, och den funkar!) Koordinater och allt.

Installerade även "Sverigekartan" (395:-) och den är ju okej, så länge man inte vill ha någon hjälp av GPS:en.. "Du befinner dig i Göteborg"..

Häpp! (Göteborg är en enda stor gul fläck, där X "marks the spot" där jag befinner mig..)

Riktigt BRA kartor vill man ju ha.. Som sagt.

(Lantmäteriverkets "Sverigekarta" var inte mycket att hurra för..)

Hm.. Kom på en idé: Kan man sammanfoga Google Earth så den funkar i en PDA med GPS? ;-)

..gratis och allt..

Jag köpte Tomtom 6 för PDA. (DVD). Funkar bra, tyvärr var själva PDA-programmet på ett SD-kort. Misstänker det är ett litet 256MB-kort. Hade hellre installerat programmet på mina egna SD-kort på 2GB. Har inte utforskat möjligheterna om det går att byta SD-kort "själv", eller om man måste köpa ett svindyrt "nytt" SD-kort från tomtom. Ska kolla detta nu till helgen..

• 3 weeks later...

Gratis navigeringsprogram finns på www.nav4all.com

Det funkar rätt bra och är gratis minst till 080101.

Jag använde det förut men har nu köpt TomTom 6 till PDA.

Virtuosen: Jag tror du kan flytta kartan till ett annat kort när du installerat programmet.

Du bör dock inte ha något annat på kortet som tex MP3, jag provade men då slutade kartan fungera så jag gick tillbaks till originalkortet.

En fråga: Kan du hjälpa mig med manualen till Tomtom6? Min skiva har slutat att fungera....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...