Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Word 2003


speedy1

Recommended Posts

Hej!

 

Jag undrar hur jag gör för att Word automatiskt ska räkna ut ett bruttopris (i en Formulär textruta), när jag själv skriver in ett netto (i en annan Formulär textruta).

 

När jag skriver in "belopp 1" ska det automatiskt ge "belopp 2" (belopp 1 + skatt + moms)

 

 

Kan jag få det så här i Word? Ska jag använda Tabell – Formel, eller på nå´t annat sätt?

 

Mvh

/Speedy1

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kolla vad textrutan med "belopp 1" heter (högerklicka, egenskaper, bokmärke). Kryssa i "beräkna vid avslut"

 

Textruta 2: högerklicka, egenskaper

Typ: beräkning

Uttryck: =Text1*1,25*1,30

Uttryck:=product(Text1;1,25;1,30)

Eller liknande, beror på skattesatser och vad textrutan med "belopp 1" heter

Kryssa i "beräkna vid avslut" och ange ett lämpligt nummerformat.

 

Om du är osäker på vad Bokmärket ("belopp 1") heter så kan du trycka CTRL+Shift+F5. Tyvärr går det inte när du står i beräkningsfältet, så du får lägga det på minnet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Så ja! Nu fungerar det. Först fick jag inte till det, men efter att jag skyddat bladet, och sedan tabbar mellan formulär-textrutorna, så blev det perfekt! Tack!

:thumbsup:

 

 

Uttryck:=product(Text1;1,25;1,30)

 

Varför "product" i den här frasen förstår jag inte, men det spelar ingen roll.

 

mvh

/speedy1

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Varför "product" i den här frasen förstår jag inte, men det spelar ingen roll.

Ähh, du fick bara några alternativ, En del tycker att det är enklare att skriva PRODUCT(1;2;3) istället för 1*2*3. Har förmodligen ett visst värde om du skulle vilja "gångra" flera textfält, typ

=product(Text1;Text2;Text3)

Tror att tomma celler behandlas annorlunda. Orkar inte testa...

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, det där verkar avancerat. Det får jag återkomma till om det behövs.

 

Ska nog bygga ut min fil, och ev. gånga/"plussa" ännu flera textrutor, som ger resultat i en avslutande Formulär textruta. Hoppas jag får ihop det med hjälp av det du förklarat!

 

 

Det som däremot förbryllar mig just nu är det här med Tabeller i Word (2003). De vill ju inte hamna, eller stanna, där jag vill ha dem?! De flyttar sig hur som helst, och skjuter undan annan text o.s.v. Får de inte där jag vill!

 

Ska de formatteras på nå´t särskilt sätt för att jag ska kunna lägga dem där jag vill ha dem?

 

Andra tips ang. Tabeller?

 

mvh

/speedy1

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-19 20:02:14 av speedy1]

[inlägget ändrat 2006-12-19 20:04:58 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

Ledsen. Jag har aldrig uppdaterat till 2003 eftersom jag blev vansinnig på formatmallshanteringen och den jobbiga hanteringen av bild och tabeller...

 

Förhoppningsvis har någon annat ett bättre svar. Men du kan titta på:

Högerklick, tabellegenskaper, tabell

Där finns det en del inställningar, Förmodligen har du råkat ut för "Fgursättning, runt om". Ändra till "inget" och se om det blir bättre. Då borde tabellen stanna på plats. Men det är en gissning eftersom jag har fel wordversion.

En annan sak som brukar retar gallfeber på mig är när "fel" element i tabellen har blivit låst. Om du forfarande blir vansinnig så kan du testa att ta bort en del kryss under tabellegenskaper (tabellbred, kolumnbredd osv).

Ähh, testa eller hoppas att någon annan ser din post.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack! Jag ska experimentera lite. Provade att figursätta "inget", men den hoppar som den vill ändå tycker jag :o(

 

Kollar vidare...

 

Nå´n annan som vet?

 

mvh

/speedy1

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen!

 

Jag skrev tidigare;

Jag undrar hur jag gör för att Word automatiskt ska räkna ut ett bruttopris (i en Formulär textruta), när jag själv skriver in ett netto (i en annan Formulär textruta). När jag skriver in "belopp 1" ska det automatiskt ge "belopp 2" (belopp 1 + skatt + moms)

 

I stort sett fungerar detta nu, om det inte vore för momsen, som gör mig tokig! Hur ska jag formattera textrutan ang. standardtal och nummerformat (nå´t mer?) för att momsen ska bli rätt.

 

Som det är nu, står det "25,0%" i textrutan, vilket fungerar. MEN om jag ändrar momsen, till en annan siffra så räknas slutresultatet inte ut rätt längre!! (Rättare sagt: om jag skriver 45,0 visar den istället 4500). Jag vill ha det till att bara skriva 25 i rutan, och %-tecknet utanför, men hur formatterar jag det?)

 

Vad gör jag för fel? Måste väl vara nå´´t med formatteringen?

 

PS. I den rutan som ska visa slutresultatet använder jag"...*moms+1)".

("moms" har jag döpt moms-rutan till).

 

Tips?

 

 

mvh/

speedy1

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-12-28 22:07:05 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

Sent svar (skönt att ta datorledigt ibland)

Jag antar att du är ute efter samma funktion som i Excel där alla tal som matas in i en "procentformaterad" cell automatiskt blir till procent?

 

Så vitt jag vet så "översätter" inte word till procent, oavsett vad du har formaterat rutan till (den lägger bara till ett procenttecken).

 

Momsen måste skrivas in som decimaltal, dvs 0,25 ELLER skrivas in med procenttecknet, dvs 25%. Om du skriver in 25 så blir det lika med 2500%.

 

***ed***

Läste inte din fråga ordentligt. Det är alltså någonting i stil med det här du vill göra?

*******

Om din formel ser ut någonting i stil med:

=(1+Text1)*Text2

(momsen i Text1 och "pris exl moms" Text2)

så är ett alternativ att ändra det till

=(1+Text1/100)*Text2

Då måste du ändra nummerformatet för Text1 till vanligt format (dvs inte procent). Då kan du lägga till ett procenttecken efter själva fältet (dvs som vanlig dokumenttext).

 

Tyvärr verkar det inte finnas någon bra beskrivning av "nummerformat" i Words hjälpfil. så det kanske går att lösa på något sätt. Men jag vette tusan hur.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 11:22:06 av MH2]

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Ingen fara, skönt att vila från datorn ibland :).

 

Tack för ditt engagemang, men tyvärr får jag det inte att fungera.

Jag förstår hur du menar och har provat precis så, men jag tror jag blir tokig snart :). Det vill inte bli bra.

 

Har provat oika formatteringar av alla möjliga kombinationer jag kan komma på (med %-tecknet både i fältet och utanför), men det visar ändå "4500%" eller liknande.

Oavsett om jag så får den att visa t.ex. 45%, räknas iaf slutsumman fram fel om jag ändrar moms-siffran från den "ordinarie" (default). Nå´t som måste bli fel med formatteringen... suck...

 

(I det här fallet kan jag inte skriva momsen som decimaltal, trots att det kanske skulle lösa problemet, men det är tyvärr inget alternativ).

 

Det kan vara extra klurigt p.g.a. att jag har flera fält med i beräkningen, som tillsammans ska ge slutsumman (4 fält som ska ge slutsumma i det 5:e fältet).

 

 

Förstår vad du menar med

Om din formel ser ut någonting i stil med:

=(1+Text1)*Text2

(momsen i Text1 och "pris exl moms" Text2)

men det blir inte bra.

 

Kan jag inte i stället skriva:

=(1,moms)*(Text2) istället för =(1+moms)*(Text2)?

 

Detta fungerar iofs inte (!), men då skulle jag få momsen som 25 hundradelar direkt. Eller?

 

Vågar man fråga om fler tips...? ;)

 

 

mvh/

speedy1

 

 

PS. Jag har också kollat i Word-hjälpen, men tyvärr inte hittat nå´n bra information om detta. DS.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 19:31:23 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

Oavsett om jag så får den att visa t.ex. 45%, räknas iaf slutsumman fram fel om jag ändrar moms-siffran från den "ordinarie" (default). Nå´t som måste bli fel med formatteringen... suck...

 

Kan jag inte i stället skriva:

=(1,moms)*(Text2) istället för =(1+moms)*(Text2)?

Blir väl samma sak som:

=(1+Text1/100)*Text2

 

Uhh. Kan vi inte testa ett helt nytt dokument och se vad som händer om du skapar 3 nya rutor och går in i egenskaperna för:

Text1 (din momsruta) och ändrar

Typ = nummer

Standardtal = 25 (inget procenttecken)

Nummerformat=0

Beräkna vid avslutning=ikryssat

Bokmärke=Moms

 

Sen kan du för skojs skull ändra Text2 också:

Typ = nummer

Nummerformat=# ##0,00 kr;(# ##0,00 kr)

Beräkna vid avslutning=ikryssat

Bokmärket =Netto

 

 

Då borde du kunna köra följande i "bruttorutan"

Typ = beräkning

Uttryck=Netto*(1+Moms/100)

Nummerformat=# ##0,00 kr;(# ##0,00 kr)

Beräkna vid avslutning=ikryssat

 

**********************

Om du vill lägga till din skattesats så borde uttrycket bli någonting i stil med

 

=Netto*(1+Moms/100+30/100)

Eller, om du tycker att det är enklare att använda samma enhet hela vägen:

=Netto*(100+Moms+30)/100

Alternativt, om du tycker att det är snyggare

=Netto+Netto*(Moms+30)/100

 

Eller, med skatten som ett eget fält

Netto*(100+Moms+skatt)/100

*********************

Nu vore det väl själva XXX om det inte fungerar.

 

[inlägget ändrat 2007-01-03 11:49:11 av MH2]

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

 

Skrev nedanstående i ett Word-dokument, som jag trodde jag kunde bifoga här... kopierade in texten iaf.

 

 

Kolla nedan:

 

Uhh. Kan vi inte testa ett helt nytt dokument och se vad som händer om du skapar 3 nya rutor och går in i egenskaperna för:

Text1 (din momsruta) och ändrar

Typ = nummer

Standardtal = 25 (inget procenttecken)

Nummerformat=0

Beräkna vid avslutning=ikryssat

Bokmärke=Moms

 

Sen kan du för skojs skull ändra Text2 också:

Typ = nummer

Nummerformat=# ##0,00 kr;(# ##0,00 kr)

Beräkna vid avslutning=ikryssat

Bokmärket =Netto

 

Då borde du kunna köra följande i "bruttorutan"

Typ = beräkning

Uttryck=Netto*(1+Moms/100)

Nummerformat=# ##0,00 kr;(# ##0,00 kr)

Beräkna vid avslutning=ikryssat

**********************

Om du vill lägga till din skattesats så borde uttrycket bli någonting i stil med

=Netto*(1+Moms/100+30/100)

Eller, om du tycker att det är enklare att använda samma enhet hela vägen:

=Netto*(100+Moms+30)/100

Alternativt, om du tycker att det är snyggare

=Netto+Netto*(Moms+30)/100

 

Eller, med skatten som ett eget fält

Netto*(100+Moms+skatt)/100

*********************

Nu vore det väl själva XXX om det inte fungerar.

 

 

Det kluriga är att jag inte ska ha enheten ”kr”, utan ”öre”.

Så här vill jag ha det, olika fält för varje del:

 

Bokmärke/fält:

netto skatt Z moms totalt

34,20 kr 28,30 kr 3,50 25% 69,50 kr

 

(f-n, texten förskjuts när jag skriver inlägget!)

 

 

Alltså: netto + skatt + Z ggr moms = totalpris. Men denna formel räknar fel (måste vara fel på moms-formatteringen). Netto och moms-fält måste ha Standardtal 00,0 (istället för 0,00).

 

Jag vill ha det till nå´t sån´t här: (netto+skatt+z)*1+moms (se egenskaper för totalt), eftersom netto, skatt och Z ska läggas ihop först och sedan läggs moms på hela den summan,

och givetvis möjlighet att sedan justera varje värde för sig. Men ”totalt” räknar inte rätt enligt ovan. Enligt inställningar ovan skulle totalt visa 82,5

 

1. hur får jag ”totalt” att räkna rätt?

2. hur kan jag använda formatet ”öre”?

3. moms vill jag ha i formatet ”00,0”

 

 

Kan jag verkligen inte bifoga en fil här?

 

 

mvh/

speedy1

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-04 19:46:19 av speedy1]

[inlägget ändrat 2007-01-04 19:47:01 av speedy1]

[inlägget ändrat 2007-01-04 19:47:46 av speedy1]

[inlägget ändrat 2007-01-04 19:49:33 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

Kan jag verkligen inte bifoga en fil här?

Näpp, bara bilder.

 

3. moms vill jag ha i formatet ”00,0”

Bara att ändra, påverkar inga beräkningar jämfört med ”0”.

 

2. hur kan jag använda formatet ”öre”?

Det kan du inte. Använd formatet heltal och skriv in Öre i "vanlig" text. Sen får du dividera med 100 i formlerna när du skall räkna med det.

 

1. hur får jag ”totalt” att räkna rätt?

 

Nej. Vette tusan om jag förstår vad du gör. Kommer inte fram till 69,5 hur jag än vrider på det.

 

Är 28,3 skatteprocenten?

Vad är 3,5. Är det kr eller ett procentpåslag?

Kan du inte skriva ut ett enkelt exempel där du anger ett nettobelopp, procentsatser och manuellt räknar ut de olika beloppen?

 

Är det någonting i den här stilen du är ute efter?

(Netto+Netto*(28,51/00)+Z)*(100+moms)/100

 

(100+moms)/100 är samma sak som 1,moms% om momsen är skriven som heltal istället för hundradelar

 

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte lägga ner mer jobb, jag tackar för tipsen jag fått så här långt!

 

Om jag ändå ska förklara mer;

 

 

Bokmärke (namn på fält);

netto, skatt, skatt2, moms, totalt (4 fält som ger resultat i det 5:e)

 

netto: 34,20 kr

+

skatt: 28,30 kr

+

skatt2: 3,50

*(ggr)

moms: 25%

= totalt: 69,50 kr

 

(netto+skatt+skatt2)*moms = totalt <-- så vill jag ha det, 3 fält adderas, sedan moms på summan

 

 

"öre"-lösningen tror jag att jag kan få till (allt utom momsen är i öre).

 

 

Givetvis också möjlighet att sedan justera varje värde för sig. Men ”totalt” räknar inte rätt enligt ovan. Enligt inställningar ovan skulle totalt visa 82,5.

 

 

Tror inte jag kan förklara det mer än så här...

 

Som sagt, många tips har jag fått. Måste nog bara klura lite till för att lösa det, förhoppningsvis...

 

 

mvh

speedy1

 

 

PS. "Z" vara bara ett exempel, tänk dig "skatt 2" istället. DS.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-05 20:54:25 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

34,2 kr+28,3 kr+3,5 kr=66 kr

Moms på 66 = 0,25*66=16,5 kr

66 kr + 16,5 kr =82,5 kr

Ellr enklare

(34,2+28,3+3,5)*1,25=82,5 kr

 

Dvs den skall bli 82,5 kr enligt det du beskrivit. Det är därför jag är förvirrad. Misstänker starkt att det är någonting jag missförsått å det grövsta.

 

För att få 66->69,5 så måste man använda 5,3% moms. Eller räkna med 0% moms och räkna skatt2 två gånger.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Javisst ska den bli 82,5, men den blev inte det...

 

 

Jag misstänker att moms-formatteringen var tokig, eller jag vet att den var fel, för nu har det blivit rätt. Enheten är i öre!

 

 

(netto+skatt+skatt2)*(moms/100+1)

 

så ser det rätta ut. %-tecknet har jag skrivit utanför moms-rutan.

Du kanske beskrivit det så här tidigare, utan att jag fattat :). Vete fanken vad gjorde för fel egentligen, det här känns självklart!

 

Jag behövde tydligen några dagars vila från det, för att komma på den rätta formatteringen.

 

När det är så här kan jag också ändra momsen (och även övriga rutor), och ändå få "totalt" att räkna ut resultatet rätt. (Har kontrollräknat flera olika alternativ).

 

Tack för hjälpen!

 

 

mvh/

speedy1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-08 18:42:51 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag kommit på en ny funktion som jag vill ha med om det går;

 

Om "netto" är 0 (noll, som jag hoppas kunna ställa in som standardvärde), så ska "totalt" också vara noll (i det fallet ska totalt alltså inte räknas ut!).

 

Om netto sedan ändras till en siffra över 0 (noll), då ska totalt räkna ut totalsumman enligt tidigare.

 

Hoppas kunna hitta en bra formel för det här...

 

 

mvh/

speedy1

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag hittar ingen villkorshantering i words formler (...if Netto=0 Then...).

 

Men det finns ett enkelt knep som man brukar använda i Excel.

kom ihåg att

0*vadsomhellst=0

och

1*vadsomhellst=vadsomhellst

 

Om du skriver ett villkor innom en parantes så blir

parantesen=sant=1 om villkoret är uppfyllt och

parantesen=Falsk=0 om villkoret inte är uppfyllt.

 

Så istället för

(netto+skatt+skatt2)*(moms/100+1)

Så kan du skriva någonting i stil med:

=(netto+skatt+skatt2)*(moms/100+1)*(netto<>0)

 

Dvs

när Netto=0 så blir den sista parantesen=0 och hela fältet=0

när Netto<> 0 så blir den sista parantesen=1 och fältet = din beräkning*1

 

 

Samma sak men med något annorlunda syntax.

=(netto+skatt+skatt2)*(moms/100+1)*NOT(netto=0)

 

Sådär ja. Nu väntar vi bara på att din första användare skall råka trycka ALT+F9 och komma gråtande för att dom tror dom fått ett virus

 

Link to comment
Share on other sites

Tack, det fungerar! :thumbsup: Poäng till dig!

 

Men, vad kan hända om någon trycker ALT+F9?

 

(ingenting när jag provade...)

 

speedy1

 

 

PS. Det här med "syntax" - NOT o.s.v. verkar intressant. DS.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 18:09:00 av speedy1]

Link to comment
Share on other sites

ALT+F9 visar fältkoden istället för de gråa fälten (ALT+F9 för att återställa). En del användare drabbas av en panikatack eftersom det av någon anledning ser "farligt" ut.

Gäller nog mest om man har använt något slags tilläggsprogram som skriver mycket text i fältkoden (t.ex referenshanteringsprogram i stil med End-Note).

 

Haaaa. Jag viste väl att det fanns där någonstans.

Om du går till menyn

Infoga->Fält-> knappen [Formel..]

Så kan du faktiskt använda IF och liknande.

=IF(netto=0;0;(netto+skatt+skatt2)*(moms/100+1))

Ähh, tror jag. Orkar inte återskapa ditt dokument en gång till :-). Du ser själv vilka Funktioner och bokmärken du kan klistra in. Påminner väldigt mycket om Excels formler.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bra! Det var den funktionen jag ville åt (IF).

 

Om jag kommer på ytterligare funktioner, kanske jag återkommer (om jag inte hittar lösning själv). Vill gärna "automatisera" dokumentet så mycket som möjligt.

 

 

Infoga->Fält-> knappen [Formel..]

 

Ok, där finns många alternativ ser jag. Mest nytta har jag nog av att infoga datum (Date). Ska kolla vad jag kan göra här...

 

Tack för tipsen!

 

 

mvh/

speedy1

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...