Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Virus kommer tillbaka efter omstart

it04-22

Recommended Posts

Hej

Nu var det ett tag sedan som jag råkade ut för detta men. Vad är det som händer när man får små filer i datorn som virusprogrammet hittar, sätter i karantän, och tar bort... men sen kommer dom upp på nytt när man har startat om datorn?

Ligger filerna fortfarande kvar eller genereras dom på nytt varje gång man startar datorn? Hur återgärdar jag det för exempelvis f-secure eller norton tar ju inte bort dom helt och hållet. Inte heller dessa antispyware programmen vad jag vet.

Jag har en vän som har råkat ut för detta och då han tar bort filerna med virusskyddet så funkar ju allt, men sen kommer problemen tillbaka inom en godtycklig tid.

Viruset tror jag kom in via msn messenger och får musen och tangenterna att sluta fungera.

//Fredde

Hej !

1: Börja med att ge datorn möjlighet att hitta alla typer av smittor..

Dvs. Genom att konfigurera virusskyddet korrekt, så att såväl realtidsavsökningen som den manuella avsökningen =

1: Avsök ALLA FILER (FilTyper)

Se därefter till att ditt virusskydd KAN ta bort de smittade filerna..

=

2: Primär åtgärd = Ta Bort (radera) smittad fil

3: Sekundär åtgärd = Ta Bort (Radera) smittad fil..

4: Aktivera avsökning av Komprimerade filer i den manuella avsökningen...

Info:

Den sekundära åtgärden tas till när den 1:a inte lyckats, oftast pga. att den smittade filen hålls låst av något program som förhindrar den primära åtgärden varvid den sekundära griper in så snart programmet släppt greppet.

Anledningen till att man ALLTID har alternativet "Ta bort" (Radera) inställt är att man, efter att man har kontrollerat att datorn inte har smittade filer, helt enkelt inte vill ha in nya smittade filer till hårddisken/datorn.

2.5: Forts.: Se därefter till att ditt virusskydd KAN ta bort de smittade filerna..

Starta därför om datorn i felsäkert läge (via tryck på "F8" vid uppstarten) och prova att via Startmenyn starta en avsökning av alla hårddiskar (ja det funkar! Gå via Start-menyn)

I.o.m. att du startat om i felsäkert läge så underlättas rensningen då smittorna oftast inte är "låsta" då endast minimalt med drivrutiner startas i felsäkertläge

Hjälp med HUR du ändrar konfigurerigen finns säkert i manualer/hjälpen till ditt virusskydd. Om ej Kolla på deras webbplats alt. kontakta supporten!

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för för XP Pro (3 olika versioner) Ej för XP home

PS! Tänk på att det bästa skyddet mot smittor är att alltid logga in med användar-behörighet dvs. INTE vara medlem i gruppen administratörer!.

(Administratörsbehörighet används endast vid ev. installation/konfiguration ALDRIG annars!) Det konto du skapar under installationen av XP har Administrativa behörigheter. Ändra alltid det så snart ni installerat alla program och spel!

Varför? Det är så att huvudelen av dagens smittor utnyttjar inloggad användares behörigheter, vilket innebär att en smitta som exekveras när en användare är inloggad som Administratör "Ärver" användarens behörighet att "installera Vad som helst, Hur som helst". Utan denna behörighet kan inte smittorna "spara sig" till datorn, vilket innebär att

även om du drabbas av ett nytt "okänd smitta" så kan den i värsta fall endast köras i minnet fram till nästa omstart.. No more!! Dvs. en omstart räcker då oftast för att bli av med smittan!

DS!

Vad är det som händer när man får små filer i datorn som virusprogrammet hittar, sätter i karantän, och tar bort... men sen kommer dom upp på nytt när man har startat om datorn?

Då finns det någon programfil som antivirusprogrammet inte har hittat och som återskapar de små filerna vid en omstart (eller tidigare).

Viruset tror jag kom in via msn messenger och får musen och tangenterna att sluta fungera.

Då är SUPERAntiSpyware bra till att börja med och sedan HijackThis för att se vad som återstår.

Jag tackar ödmjukast för all denna information! Då ska det nog fixa sig.

Tack så mycket Cecilia och Thomas!

Mvh

Fredrik Karlsson

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...