Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia Trådlöst-bra eller dåligt?


Mikael123

Rekommendera Poster

Funderar på TELIA trådlöst internet för 89kr/månaden.Har några frågor:

 

1.NÅGON som har erfarenhet av tillförlitligheten,och vill berätta?

2.Går det att använda den till en stationär pc inomhus?

3.Funkar den djupt inne i skogen?

4.kan man ansluta en antenn för att få bättre mottagning?

 

Tack på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar deras mobila trådlösa, dvs inte några större hastigheter.

 

1. En god vän använder bara den här uppkopplingsvarianten och det fungerar bra. Han bor dock i Stockholm.

 

2. Han har den till en bärbar dator iom att kortet är ett PC Card (Ej express!!)

 

3. Iallafall från Hälsingland.

 

4. .....ingen aning....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har bara använt SIM-kortet instoppat i en 2G-telefon och där är det, förstås, oklanderligt.

 

2. Numera finns det en USB-variant. Dator som dator :)

 

3. Samma täckning som Telia i övrigt. 3G där det finns 3G, 2G annars.

 

4. På mitt PC-card finns ett litet hål som kanske är till för en extern antenn. Annars kan man ju stoppa in SIM-kortet i en telefon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på TELIA trådlöst internet för 89kr/månaden

Vilket ab tänker du på då? Är det så att du menar deras långsammaste ADSL (128/64) med ett modem som har stöd för trådlöst?

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och bock:thumbsup: Verkar ju bra om man bara surfar kvällar och helger

• Datatrafik inom Sverige: kvällar kl 19-07 och helger 0 kr/MB

• Datatrafik inom Sverige: övrig tid 15 kr/MB

 

Jag kör motsvarande men hos Tele2 och jag kan väl säga som så att man inte direkt får bakåtkammat (beror mycket på signalstyrka och hur belastat nätet är, på nätterna är det bättre.) Är man på resande fot så är det helt OK men inget som jag ens skulle överväga att ha hemma om jag har möjligheten att få ADSL.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

[inlägget ändrat 2006-12-13 10:43:16 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt beroende på att man någon enstaka gång kanske vill använda nätet mellan 07-19 och då blir det RIKTIGT dyrt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man på resande fot så är det helt OK men inget som jag ens skulle överväga att ha hemma om jag har möjligheten att få ADSL.

 

Jag håller med dig.

 

Min gode vän som dock har det här abonnemanget kan låna dator med uppkoppling under dagarna (han surfar bara) och på kvällarna använder han sig av Telia och kör ip-telefoni via msn samt surfar och tycker att det fungerar utmärkt.

 

Så, slutsats till Mikael123 - om det är bra eller dåligt beror alltså på dina behov.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra trådlöst hemma ska helst ALLA ha trådlöst annars kan det orsaka problem för de som sitter med kabel....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det undrar jag också, som inte har märkt något sådant problem på 1 1/2 år. Tvärtom är det väl väldigt vanligt att man blandar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis vars son har kopplat ihop deras nätverk hemma.. han pratar om att de har samma typ av problem, han kör kabel, de andra vill köra trådlöst, men det går inte för att han har bryggat modemet (kombinerat modem/router) då han kör en spelserver på sitt ipnr.

 

Om jag nu har förstått deras situation rätt vill säga. Pratar ju mest med modern i familjen och hon är inte så bra på datorer.. sonen som gjort allt lider i sin tur av en sjukdom som gör att han ibland blir väldigt svår att prata med...

 

Det har iallafall slutat med att alla i hushållet måste ha kabel..

[inlägget ändrat 2006-12-13 11:44:45 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter tveksamt om det är det som är problemet, men man ska inte brygga modemet om man ska ha en server utan öppna en eller ett par portar i routerns brandvägg. Vi har både webb- och spelserver hemma kombinerat med trådlösa förbindelser, ett tag så var serven uppkopplad trådlöst också.

 

Sedan så är väl detta inte så relevant i sammanhanget eftersom det gällde en trådlös internet-förbindelse via 3G och inte trådlösa förbindelser hemma.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter tveksamt om det är det som är problemet, men man ska inte brygga modemet om man ska ha en server utan öppna en eller ett par portar i routerns brandvägg.

 

Agree, men som sagt, nu är sonen väldigt speciell så har han fått det att fungera som han vill (men inte resten av familjen som tyvärr inte har kunskapen att sätta emot) så får det vara så.

 

Sedan så är väl detta inte så relevant i sammanhanget eftersom det gällde en trådlös internet-förbindelse via 3G och inte trådlösa förbindelser hemma.

Agree här med, det blev en spinoff på Walles kommentar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör både trådlöst och trådbundet hemma, lite omvartannat utan problem. Varför skulle det vara problem?

 

Dessutom, som redan påpekats, det här har ju absolut ingenting med WLAN att göra.

 

[inlägget ändrat 2006-12-13 14:09:30 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...