Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

billig pda sökes...


Eminos gammalt

Rekommendera Poster

Eminos gammalt

jag söker en pda där man kan programera sina egna små dataprogram, jag tror att det går med palm os

 

finns det nån fin maskin som kostar ca 1000 kr.

 

/Eminos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Psion Series 3mx borde ligga runt tusingen idag.

 

Inbyggd OPL förutom att man kan skriva C-program. Kolla på www.psion.com om det finns SIBO SDK fortfarande, annars www.symbian.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

jag hittar ingen info om den pda:n på dom sidorna du gav mig...

 

...du kanske kan räkna upp lite egenskaper, om du vet...

 

/Eminos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På symbians sida står det att de inte längre har SIBO SDK. Utan man måste kontakta lokal generalagent. I Sverige är det http://www.sie.com .

 

Håller du dig till OPL kan du ladda ner från symbian, det är tämligen bakåtkompatibelt. Eller ännu enklare utveckla direkt på maskinen.

 

Var man köper en 3mx idag vet jag inte, men de bör inte kosta mer än 500-1000 kr.

Det finns en lista på svenska återförsäljare på www.sie.com

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korrigering: inbyggd OPL saknas utan man måste ha OPL SDK på PC.

OPL är ett VB liknande språk som man använder för att skriva program för SIBO/EPOC baserade maskiner.

 

OPL finns däremot på Siena om man klarar sig utan internet/mail.

 

Här finns en beskrivning på 3mx: http://www.psion.com/computers/s3mxindex.html

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

Asså det här låter verkligen bra asså...

 

...nu undrar jag bara två grejer till:

 

1. går det på något sätt att surfa på nätet med den?

 

2. var kan jag köpa den?

 

+ om det är nogån so äger/ägde en sådan maksin så undrar jag lite hur den är o så t ex hur länge baterierna räcker hur lång tid det tar att ladda upp den och så vidare...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos gammalt

Men på Psions sida står det att det går att kopla till ett modem (det står även på andra sidor)

 

Finns det några andra alternativ för runt tusingen...??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det går att koppla upp sig men de är inte tillräckligt kraftfulla och har för lie minne för att surfa. Till email duger 3mx gott.

 

För 1000:- får du nog räkna med en äldre modell eller väl begagnad Serie 5.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså det behöver inte kosta exakt 1000 spänn det går 1500 också...

 

 

 

finns det några andra modeler...??? palm eller hp eller nåt...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det finns flera modeller och programmera på dem går nog också. Men eftersom jag inte har erfarenhet av det kan jag inte rekommendera någon modell.

 

För under 1500:- gäller samma som för Psion: antingen en äldre utgående modell eller begagnat. Och då har de samma begränsningar för surfandet om det ens är möjligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Med en Palm 3E kan du surfa med."

 

En Palm 3E klarar väl enbart ett fåtal websidor. Möjligen att ladda ner via avantgo.

Nej för att surfa hyfsat med en handdator krävs nyare Pocket PC eller Psion och då pratar vi >5000:-.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag var ute efter är att man inte kan surfa speciellt bra, skulle tom säga i stort sett inte alls, med en Palm 3E. Rätta mig gärna på den punkten.

 

För att kunna koppla uppsig mot de vanligatse siterna, typ hotmail, bank eller varför inte IDG, krävs en nyare Psion eller PPC. Tror knappt de nyare modellerna av palm är kapabla till det.

 

Kravet från början var en billig pda till vilken man kan skriva egna program. Till det duger vilken äldre palm, psion eller win ce som helst.

 

Sen kom det upp att man skulle kunna surfa och då kom mitt påpekande att endast nya dyra psion eller ppc kommer ifråga. För epost och offline surf såsom via t ex avantgo duger givetvis en palm eller äldre psion.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...